מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גיטין דף ע: הרוח בלבלתו או קירב את מיתתו פוטר את ההורג

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

גיטין דף ע: הרוח בלבלתו או קירב את מיתתו פוטר את ההורג

הודעהעל ידי מיללער » א' פברואר 21, 2016 9:33 pm

בגמ' אמרינן שלגבי גלות פטור ההורג בשוגג אם שחט בו שנים או רוב שנים משום שחיישינן שמא הרוח בלבלתו או הנהרג קירב את מיתת עצמו ע"י פרכוס.

וכתבו התוס' ז"ל בד"ה חיישינן, שזה דוקא בשוגג ולגבי גלות אבל במזיד לעולם חייב.

לכאורה במזיד יש פטור של 'ואיש כי יכה כל נפש אדם' לרבנן בסנהדרין עח. ומנא להו להתוס' דלא פטרינן שם מטעם זה, שהרי כיון שהנהרג קירב מיתת עצמו הלה ההורג לא הרג כל הנפש?

עושה חדשות
הודעות: 12847
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: גיטין דף ע: הרוח בלבלתו או קירב את מיתתו פוטר את ההורג

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 21, 2016 9:42 pm

הפירכוס ובלבול הרוח הם המשך מתבקש למכה הראשונה, ואינם נתונים לשליטה מצד הנהרג או אדם אחר, ומה"ט אי"ז מגרע את "כל נפש".
אגב, בתורא"ש שם שהוסיף חילוק בין שוגג למזיד לגבי מצמצם, ועי"ש בטעם הדבר.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: גיטין דף ע: הרוח בלבלתו או קירב את מיתתו פוטר את ההורג

הודעהעל ידי מיללער » א' פברואר 21, 2016 9:55 pm

עושה חדשות כתב:הפירכוס ובלבול הרוח הם המשך מתבקש למכה הראשונה, ואינם נתונים לשליטה מצד הנהרג או אדם אחר, ומה"ט אי"ז מגרע את "כל נפש".


תודה, ולפי"ז אם ראובן שחט אחד במזיד בביתא דשישא, ושמעון פתח החלון והרוח בלבלתו וקירב את מיתתו, חייב ראובן ולא מיפטר משום 'כל נפש' רק במקום ששמעון עשה מעשה הריגה לעצמו ולא שניצל את מעשה ראובן וקירב את מיתתו, נכון?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: גיטין דף ע: הרוח בלבלתו או קירב את מיתתו פוטר את ההורג

הודעהעל ידי מיללער » א' פברואר 21, 2016 10:35 pm

מעניין שהרמב"ם מביא דין זה להלכה ולמעשה בהל'רוצח פ"ה ה"ב לגבי כל מיני רציחות, והראב"ד חולק עליו שזה דוקא בשחיטה וכדמשמע בגמ', וראיית הראב"ד הוא מהגמ' בסנהדרין שבי"ד חובשין את הרוצח עד שימות הנרצח, ולא פטרינן ליה משום שהוא קירב את מיתתו.

והנה זה גופא הוא ראיית התוס' לחלק בין הורג למזיד להורג בשוגג. וכתב המנחת חינוך במצוה ת"י שלפי"ז לדברי הראב"ד לא יהי' נפק"מ בין מזיד לשוגג ברציחה ע"י שחיטה.

אבל לכאורה לפי הסברא מאיזה דין יפטר במזיד אם אין לזה שייכות להדין של 'כל נפש'.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים