עמוד 1 מתוך 1

קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

פורסם: ג' מרץ 22, 2016 2:34 pm
על ידי מיללער
האשה נקנית בכסף בשטר ובביאה, אבל חכמים אמרו חציף מאן דמקדש בביאה ורב מנגיד אמאן דמקדש בביאה.

כהיום נוהגין כולם לקדש בשוה כסף, ומה עם קידושי שטר, האם נהגו פעם לקדש בשטר? האם יש נוסחאות של שטרי אירוסין בספרי הראשונים?

Re: קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

פורסם: ג' מרץ 22, 2016 2:51 pm
על ידי ברזילי
בספר השטרות של ר"י ברצלוני יש כמה נוסחאות של שטרי אירוסין ומו"מ בזה, והוא מסיים דהאידנא (היינו סוף המאה ה-11 למנינם) נהגו לקדש בטבעת של זהב בלבד. בגניזה הקהירית נמצאו שטרי אירוסין, אבל אאל"ט מדובר בשטרי ראיה (ו\או הסכמי קדם-נישואין) ולא בקידושין ע"י שטר. יש גם נוסח שטר בסידור רס"ג וצריך לבדוק אם הוא קידושין בשטר לכל דבר.

Re: קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

פורסם: ג' מרץ 22, 2016 2:54 pm
על ידי איש_ספר
כדאי לעיין בס' השטרות של גולאק
ובס' סדר קידושין ונישואין של רא"ח פריימן הי"ד

שניהם באוצר.

Re: קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

פורסם: ה' ספטמבר 22, 2016 7:16 am
על ידי אבןטובה
הכי איתא יבמות לא: דרובא מקדשי בכספא וכ"ה בתוס' יבמות צג. ד"ה קנויה דסתם קדושין בכסף הם. וראה שו"ת חכם צבי סי' קכא דדרך העולם הוא לקדש בכסף לא בקדושי שטר וכו'

Re: קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

פורסם: ה' ספטמבר 22, 2016 9:07 am
על ידי בברכה המשולשת
למיטב זכרוני בכל המקרים של קידושין בתשובות הגאונים והראשונים מדובר קידושי כסף

Re: קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

פורסם: ה' ספטמבר 22, 2016 11:33 pm
על ידי לעומקו של דבר
שמעתי מעשה בשנים האחרונות על בחור צ'יקאבער שהוציא שטר תחת החופה ואמר לראש הישיבה קדשני בזה ואי לאו לא בעינא בכסף.
בסוף הייתה פשרה שקידש גם בכסף וגם בשטר.

Re: קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

פורסם: ו' ספטמבר 23, 2016 5:47 am
על ידי פייערמאן
יש לציין לדברי הארחות חיים ריש הל' כתובות וז"ל "ואחר כך לוקח החתן הכתובה ונותנת ביד הכלה, ושמעתי שהמנהג הזה מפני רוב הספיקות הנולדות בקידושין, שאם לא יועילו הקידושין הראשונים יועילו אלו שיהיו בשטר, שכך כתוב בה הוי לי לאינתו כדת משה וישראל" עכ"ל
ובאמת יש בו משום חידוש, דשטר כתובה כשר לקידושין, הא אינה כתובה לשמה ושלא מדעתה, וכבר תמהו בזה ואכ"מ, אבל עכ"פ לפי"ז נמצא דבמקומות שנוהגים כן אפשר שהקידושין הוא בשטר

Re: קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

פורסם: ו' ספטמבר 23, 2016 9:04 am
על ידי עזריאל ברגר
פייערמאן כתב:יש לציין לדברי הארחות חיים ריש הל' כתובות וז"ל "ואחר כך לוקח החתן הכתובה ונותנת ביד הכלה, ושמעתי שהמנהג הזה מפני רוב הספיקות הנולדות בקידושין, שאם לא יועילו הקידושין הראשונים יועילו אלו שיהיו בשטר, שכך כתוב בה הוי לי לאינתו כדת משה וישראל" עכ"ל
ובאמת יש בו משום חידוש, דשטר כתובה כשר לקידושין, הא אינה כתובה לשמה ושלא מעתה, וכבר תמהו בזה ואכ"מ, אבל עכ"פ לפי"ז נמצא דבמקומות שנוהגים כן אפשר שהקידושין הוא בשטר

גם נוסח הכתובה נכתב על לשון העדים (אנן סהדי איך שפלוני אמר להדא כלתא) והוא שטר ראיה, ולא כשטר קנין שנכתב על לשון המקנה (כמו גט: איך אנא פלוני פטרית יתיכי).
וגם אין החתן ולא הכלה ולא העדים מתכוונים לקנין-קידושין בנתינת הכתובה.
והדברים צריכים תלמוד.

Re: קידושין בשטר: האם נהגו פעם?

פורסם: ו' ספטמבר 23, 2016 9:33 pm
על ידי פייערמאן
ראה בספר כתובה כהלכתה שהעיר בכל הנ"ל, במדור שביבי אש דף קצח וכן במדור התשובות סי' ט' תשובה מהגר"מ שטרנבוך שליט"א וכן בסי' י' שם