עמוד 1 מתוך 1

קידושין יג. תמרה במדי שוה פרוטה

פורסם: ד' מרץ 23, 2016 2:11 pm
על ידי מיללער
אמר שמואל קידשה בתמרה מקודשת חיישינן שמא שוה פרוטה במדי. ופירש"י ז"ל: כלומר במקום שאין תמרים מצוים

וכ' המצפ"א דבר מחודש למה נקטו חז"ל מדי, משום שמצינו שבמדי היתה עשירות גדולה וכדברי הכ' בישעיה יג, יז שבמדי כסף לא יחשבו להם, ובאבות דר"ן דאין עושר כעשרו של מדי ומשו"ז אולי ישלמו במדי פרוטה שלימה על תמרה אחת (ועיי"ש שפי' בזה גם דברי חז"ל יוליך אחריו אפי' למדי).

אולם ראיתי בס' שואל אמת שהתקשה בדבריו דאטו משום שיש להם כסף הרבה ישלמו על תמרים יותר מכדי דמיהן, וגם ברש"י לא משמע כן, ופי' הוא ז"ל שבמדי אין תמרים מצוין כ"כ כמו בבבל אתרא דשמואל (וכדברי חז"ל בפסחים שעולא איקלא לפומבדיתא והביאו לא צנא מלא תמרים שהיו שם תמרים מצוים) וראיה לדבר שחז"ל כינוי 'שכר שעורים' בשם 'שכר המדי' משום שסתם שכר בימיהם היתה עשויה מתמרים רק במדי היו תמרים ביוקר עשו שכר משעורים. ודפח"ח