עמוד 1 מתוך 1

קידושין מ. מאי נפק"מ דעביד הא אכיל הא - פירש"י

פורסם: ד' אפריל 20, 2016 7:26 pm
על ידי מיללער
בגמ' בעובדא דרבי צדוק והמטרנותא:

גבורי כח עושי דברו לשמוע בקול דברו כגון רבי צדוק וחביריו ר' צדוק תבעתיה ההיא מטרוניתא אמר לה חלש לי ליבאי ולא מצינא איכא מידי למיכל אמרה ליה איכא דבר טמא אמר לה מאי נפקא מינה דעביד הא אכול הא שגרת תנורא קא מנחא ליה סליק ויתיב בגויה אמרה ליה מאי האי אמר לה דעביד הא נפיל בהא אמרה ליה אי ידעי כולי האי לא צערתיך

בפשטות דברי רבי צדוק אל המטרנותא כשאמרה לפניו שאין אלא אלא דבר טמא להאכילו, אמר ומאי נפק"מ, מי שמסכים לעשות עבירה חמורה כזו בוודאי שאין לו בעיא עם אכילת דבר טמא, אבל רבינו הגדטל רש"י ז"ל פירוש בענין אחר קצת וזל"ק:

אמר מאי נפקא מינה - דהא מילתא דלא נזדמן לי אלא מאכל טמא יש לי ללמוד מכאן דעביד האי הבועל ארמית ראוי למאכל טמא:

כלומר שרבי צדוק למד לעצמו לקח ומוסר, מאי נפקא מינה - מה יש לי ללמוד מזה שדוקא נזדמן לי לאכול סבר טמא, להורות שהבועל ארמית ראוי לאכול מאכל טמא

ודברי קדשו נפלאים ממני, יציבא בארעא וגיורא וכו'? תלי אכילת דבר טמא בבעילת זנות של ארמית? מי עדיפא מינה? ולמה לא פי' בפשטות

Re: קידושין מ. מאי נפק"מ דעביד הא אכיל הא - פירש"י

פורסם: ד' אפריל 20, 2016 8:17 pm
על ידי בברכה המשולשת
הרי רבינו הרמב"ם כתב שהבועל גויה הוא איסור חמור למרות שלא נכתב בפירוש

Re: קידושין מ. מאי נפק"מ דעביד הא אכיל הא - פירש"י

פורסם: ד' אפריל 20, 2016 8:44 pm
על ידי מה שנכון נכון
רש"י לא גרס אמר "לה" אלא אמר, והיינו אמר לעצמו בלבו. וממילא הוצרך לפרש כפי שפירש.

Re: קידושין מ. מאי נפק"מ דעביד הא אכיל הא - פירש"י

פורסם: ד' אפריל 20, 2016 8:51 pm
על ידי מיללער
בברכה המשולשת כתב:הרי רבינו הרמב"ם כתב שהבועל גויה הוא איסור חמור למרות שלא נכתב בפירוש

אה"נ, ומה זה שאמר שלכן באה לו מכשול של מאכל טמא (הקלה) למי שמסכים לאיסור (החמורה) של הבועל ארמית?

Re: קידושין מ. מאי נפק"מ דעביד הא אכיל הא - פירש"י

פורסם: ד' אפריל 20, 2016 8:52 pm
על ידי מיללער
מה שנכון נכון כתב:רש"י לא גרס אמר "לה" אלא אמר, והיינו אמר לעצמו בלבו. וממילא הוצרך לפרש כפי שפירש.

אם אמר רק בלבו, מה ענה להמטרנותא ולמה שגרא תנירא?

Re: קידושין מ. מאי נפק"מ דעביד הא אכיל הא - פירש"י

פורסם: ד' אפריל 20, 2016 8:54 pm
על ידי מה שנכון נכון
לא צריך להיות כתוב בתלמוד כל פרטי הדו שיח, ומובן שאם הוא בקש לאכול, והיא השיבה שיש רק דבר איסור, ואח"כ שגרא תנורא, ע"כ שהסכים בשתיקה או בהנהון ראש או בפירוש.

Re: קידושין מ. מאי נפק"מ דעביד הא אכיל הא - פירש"י

פורסם: ד' אפריל 20, 2016 9:08 pm
על ידי בברכה המשולשת
מיללער כתב:
בברכה המשולשת כתב:הרי רבינו הרמב"ם כתב שהבועל גויה הוא איסור חמור למרות שלא נכתב בפירוש

אה"נ, ומה זה שאמר שלכן באה לו מכשול של מאכל טמא (הקלה) למי שמסכים לאיסור (החמורה) של הבועל ארמית?


שהרי לזה יש תאווה פחותה מאשר לזה ולכן לכאורה מי שנכשל בזה אין הכרח שייכשל בזה

Re: קידושין מ. מאי נפק"מ דעביד הא אכיל הא - פירש"י

פורסם: ד' אפריל 20, 2016 9:09 pm
על ידי מיללער
תודה, נשמע הגיוני

האחרונים לא עמדו על פירש"י?

Re: קידושין מ. מאי נפק"מ דעביד הא אכיל הא - פירש"י

פורסם: ה' ספטמבר 22, 2016 7:00 am
על ידי אבןטובה
בשלה"ק מבואר דתאוות אכילה ותאוות המשגל יש להם השתוות וה"נ מאכלות אסורות לביאות אסורות והג"ר יוסף ענגיל זצ"ל יש לו מערכה ע"ז. וראה שלהי ע"ז ובתוס' שם ותמצא נחת