הערה ברש"י ריש פרק המניח
פורסם: ה' יוני 30, 2016 7:18 pm
לכבוד רבני הפורום
גמ' פתח בכד וסיים בחבית ותנן נמי זה בא בחביתו וזה בא בקורתו נשברה כדו של זה בקורתו של זה פטור פתח בחבית וסיים בכד ותנן נמי זה בא בחביתו של יין וזה בא בכדו של דבש נסדקה חבית של דבש ושפך זה יינו והציל את הדבש לתוכו אין לו אלא שכרו פתח בכד וסיים בחבית אמר רב פפא היינו כד היינו חבית למאי נפקא מינה למקח וממכר כו'
וברש"י
פתח בחבית - דקתני זה בא בחביתו:
וסיים בכד - דקתני נשברה כדו של זה כו':
פתח בכד - דקתני וזה בא בכדו של דבש וסיים בחבית דקתני נסדקה חבית של דבש:
יש לעיין ...
א)מדוע האריך רש"י לבאר איפה מצינו בהברייתא "פתח בכד וסיים בחבית" דלכאורה פשוט הוא להמעיין בהגמרא...
ב)מדוע לא מפרש איפה מצינו "פתח בכד וסיים בחבית" דמתניתין ...
החותם בכבוד רב,
גמ' פתח בכד וסיים בחבית ותנן נמי זה בא בחביתו וזה בא בקורתו נשברה כדו של זה בקורתו של זה פטור פתח בחבית וסיים בכד ותנן נמי זה בא בחביתו של יין וזה בא בכדו של דבש נסדקה חבית של דבש ושפך זה יינו והציל את הדבש לתוכו אין לו אלא שכרו פתח בכד וסיים בחבית אמר רב פפא היינו כד היינו חבית למאי נפקא מינה למקח וממכר כו'
וברש"י
פתח בחבית - דקתני זה בא בחביתו:
וסיים בכד - דקתני נשברה כדו של זה כו':
פתח בכד - דקתני וזה בא בכדו של דבש וסיים בחבית דקתני נסדקה חבית של דבש:
יש לעיין ...
א)מדוע האריך רש"י לבאר איפה מצינו בהברייתא "פתח בכד וסיים בחבית" דלכאורה פשוט הוא להמעיין בהגמרא...
ב)מדוע לא מפרש איפה מצינו "פתח בכד וסיים בחבית" דמתניתין ...
החותם בכבוד רב,