עמוד 1 מתוך 1

בבא קמא מא. בדין שלשים של עבד

פורסם: ד' יולי 13, 2016 1:34 am
על ידי שמואל דוד
במשנה מא. נגח עבד או אמה נותן ל' סלעים בין שהוא יפה מאה מנה ובין שאינו יפה אלא דינר אחד.

גמרא מב: מחמריני בעבד יותר מבן חורין שב"ח יפה סלע נותן סלע שלשים נותן שלשים ועבד יפה סלע נותן שלשים ....

ובתוס' ד"ה ועבד יפה סלע נותן ל' - אע"ג דשוה ק' אין נותן אלא שלשים מ"מ כיון שנתן קצבה של שלשים אע"פ שאין שוה אלא סלע או יותר כו'

ויש להעיר

א) האם יש טעם מדוע משלם שלשים דוקא?
ב) האם יש לדייק ממתניתין דקתני "דינר אחד" דאם אינו שוה כלום פטור משלשים?
ג)מדוע בגמרא שינה מלשון המשנה ונקט סלע...?
ד) מדוע כתבו התוס' סלע או יותר, הרי החידוש הכי גדול ה הוא שאפילו אם העבד שוה רק סלעעדיין חייב לשלם שלשים וכשכתבו "או יותר" ממעטים בהחידוש לכאורה, וצ"ע בזה...

Re: שלשים של עבד

פורסם: ה' יולי 14, 2016 1:05 am
על ידי שמואל דוד
עכשיו ראיתי באור החמה שביאר דברי התו'ס "או יותר" עיין שם ובפירוש הגרי"פ על הרס"ג

Re: שלשים של עבד

פורסם: ה' ספטמבר 22, 2016 6:55 am
על ידי אבןטובה
בחזקוני פ' משפטים איתא הטעם מחמת דאשה רוב שנותיה הערך שלה בערכין שלשים שקלים ועבד דינו כאשה... ע"ש מיהו בתוס' ערכין ב. כ' דלא אשכחן תנא שאומר דעבד נערך כאשה ולא כזכר ע"ש