דין קדימה בהלוואה (עיין ב"מ עא)
פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 5:13 am
יש דין קדימה בהלוואה
ישראל קודם לעכו"ם וקרוב קודם לעניי עירך ועניי עירך קודם לעניי עיר אחרת כו' עיין בבא מציעא עא.
ויש לעיין מה הדין בקרוב מעיר אחרת ועניים מעירך
וראיתי באהבת חסד להח"ח ז"ל שכתב שקרוב מעיר אחרת קודם לעני מעירך. וכתב שכן מבואר בגמרא ורש"י ב"מ עא...
והנה ז"ל הגמרא תני רב יוסף (שמות כב, כד) אם כסף תלוה את עמי את העני עמך, עמי ונכרי, עמי קודם. עני ועשיר, עני קודם. ענייך ועניי עירך, ענייך קודמים. עניי עירך ועניי עיר אחרת, עניי עירך קודמים.
ועיין רש"י וז"ל ענייך ועניי עירך - עניים שהם קרובין וממשפחתך.
וצע"ק מה כוונת רש"י "קרובין וממשפחתך" ולכאורה משמע שעניי משפחתך קודמים רק אם הם קרובים
אבל אם הם מעיר אחרת אז עניי עירך קודמים וצל"ע בזה
ישראל קודם לעכו"ם וקרוב קודם לעניי עירך ועניי עירך קודם לעניי עיר אחרת כו' עיין בבא מציעא עא.
ויש לעיין מה הדין בקרוב מעיר אחרת ועניים מעירך
וראיתי באהבת חסד להח"ח ז"ל שכתב שקרוב מעיר אחרת קודם לעני מעירך. וכתב שכן מבואר בגמרא ורש"י ב"מ עא...
והנה ז"ל הגמרא תני רב יוסף (שמות כב, כד) אם כסף תלוה את עמי את העני עמך, עמי ונכרי, עמי קודם. עני ועשיר, עני קודם. ענייך ועניי עירך, ענייך קודמים. עניי עירך ועניי עיר אחרת, עניי עירך קודמים.
ועיין רש"י וז"ל ענייך ועניי עירך - עניים שהם קרובין וממשפחתך.
וצע"ק מה כוונת רש"י "קרובין וממשפחתך" ולכאורה משמע שעניי משפחתך קודמים רק אם הם קרובים
אבל אם הם מעיר אחרת אז עניי עירך קודמים וצל"ע בזה