עמוד 1 מתוך 1

ד שומרים גמרא ורש"י בבא מציעא צד

פורסם: ב' ינואר 02, 2017 11:23 pm
על ידי שמואל דוד
בבא מציעא צד: ארבעה שומרים הם שומר חנם והשואל נושא שכר והשוכר שומר חנם נשבע על הכל והשואל משלם את הכל נושא שכר והשוכר נשבעין על השבורה ועל השבויה ועל המתה ומשלמים את האבידה ואת הגניבה
וברש"י נשבעין - שכן הוא שלא פשעו בה ושלא שלחו בה יד:

יש לעיין אם פי' רש"י קאי על ש"ח או ש"ש ולכאורה נראה פשוט שרש"י קאי על שומר חנם אולם א"כ צ"ע לשון "נשבעין" בדיבור המתחיל וגם הלשון "פשעו" ו"שלחו" קשה דהו"ל "נשבע... שלא פשע... שלא שלח"
וצ"ע בזה

Re: ד שומרים גמרא ורש"י בבא מציעא צד

פורסם: ג' ינואר 03, 2017 7:14 am
על ידי עזריאל ברגר
גם ש"ש צריך להישבע שלא פשע (ויתרה מזה - ששמר שמירה מעולה) ושלא שלח יד, ומקרא מלא דיבר הכתוב בשומר שכר שבועת ה' תהיה בין שניהם אם לא שלח ידו במלאכת רעהו.

Re: ד שומרים גמרא ורש"י בבא מציעא צד

פורסם: ג' ינואר 03, 2017 8:57 am
על ידי שמואל דוד
עיין אמת ליעקב

Re: ד שומרים גמרא ורש"י בבא מציעא צד

פורסם: ג' ינואר 03, 2017 9:00 am
על ידי שמואל דוד
עזריאל ברגר כתב:גם ש"ש צריך להישבע שלא פשע (ויתרה מזה - ששמר שמירה מעולה) ושלא שלח יד, ומקרא מלא דיבר הכתוב בשומר שכר שבועת ה' תהיה בין שניהם אם לא שלח ידו במלאכת רעהו.

מדוע לא פירש כן אצל שומר חנם

Re: ד שומרים גמרא ורש"י בבא מציעא צד

פורסם: ג' ינואר 03, 2017 9:02 am
על ידי שמואל דוד
שמואל דוד כתב:
עזריאל ברגר כתב:גם ש"ש צריך להישבע שלא פשע (ויתרה מזה - ששמר שמירה מעולה) ושלא שלח יד, ומקרא מלא דיבר הכתוב בשומר שכר שבועת ה' תהיה בין שניהם אם לא שלח ידו במלאכת רעהו.

מדוע לא פירש כן אצל שומר חנם

שו"ר בזכרון שמואל (היינה) עיין שם

Re: ד שומרים גמרא ורש"י בבא מציעא צד

פורסם: ג' ינואר 03, 2017 5:09 pm
על ידי שמואל דוד
וז"ל הנמוקי יוסף נשבע על הכל שלא פשע כו' ואתי שפיר
ועיין אבן האזל פ"ד שאלה וכנראה שיש ט"ס בדבריו