עמוד 1 מתוך 1

הערות בב''מ קד

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 4:55 am
על ידי שמואל דוד
ב"מ קד: רבי יוסי אומר מקום שנהגו לעשות כתובה מלוה גובה מלוה לכפול גובה מחצה
וברש"י גובה מלוה - "בעל" גובה "מאבי הבת" כל מה שכתוב בכתובתה כאילו הלוהו:
מקום שנהגו לכפול - לשום את מה שמכנסת לו כפליים בדמיו בשביל כבוד ולכתוב כפליים בכתובתה וכשהיא יוצאת אינה נפרעת אלא החצי:
גובה - "החתן מחמיו" מחצה:
ויש להעיר מדוע בתחילה כתב רש"י בעל מאבי הבת ואח"כ שינה בלשונו וכתב החתן מחמיו וצע"ק.
וכתב לי חכם אחד שאצל הוספת הכתובה כו' שהוא משום קירוב וכבוד אז כתב רש"י לשון משפחתי ודוק

חילוק בין בכתובתה ללכתובתה (ב"מ קד)

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 4:56 am
על ידי שמואל דוד
ההוא גברא דאמר להו הבו לה ארבע מאה זוזי לברתי "בכתובתה" שלח רב אחא בריה דרב אויא לקמיה דרב אשי ארבע מאה דאינון תמני מאה או ארבע מאה זוזי דאינון מאתן אמר רב אשי כו' איכא דאמרי אמר רב אשי חזינן אי אמר "לכתובתה" ארבע מאה זוזי דאינון תמני מאה ואי אמר "בכתובתה" ארבע מאה זוזי דאינון מאתן ולא היא לא שנא דאמר לכתובתה ולא שנא דאמר בכתובתה ארבע מאה זוזי דאינון מאתן עד דאמר הבו לה סתמא
וברש"י שלח רב אחא כו' - האי "לכתובתה" אכתובה קאי או אגוביינא מקום שנהגו לכפול היה:
וצע"ק מדוע שינה רש"י מלשון הגמרא וכתב לכתובתה בלמ"ד ולא כתב בכתובתה בבי"ת וצע"ק

Re: חילוק בין בכתובתה ללכתובתה (ב"מ קד)

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 4:05 pm
על ידי שמואל דוד
רש"י הנ"ל הוא קודם שכתב הגמרא שיש חילוק בין בכתובתה ללכתובתה וא"כ לכאורה ליכא נפ"מ
ובאמת בריף הגירסא בגמרא לכתובתה ואתי שפיר

הערות בב''מ קד

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 3:38 am
על ידי שמואל דוד
נהרדעי האי עיסקא פלגא מלוה ופלגא פקדון עבוד רבנן מילתא דניחא ליה ללוה וניחא ליה למלוה
וברש"י תקון רבנן הך תקנתא - דניחא להו לתרוייהו
ויש לעיין מה כוונת רש"י בזה.
עיין ידי אליהו תיקון קנה