עמוד 1 מתוך 1

אפסיק בירא מאי וברש"י ב"מ דף קה

פורסם: ה' ינואר 12, 2017 5:35 am
על ידי שמואל דוד
בעו במערבא נשדף תלם אחד על פני כולה מאי נשתייר תלם אחד על פני כולה מהו אפסיקא בירא מאי כו'
וברש"י איפסיק בירא מהו - אם היו ארבע שדות שהן סביבותיה בורות ושאר שדות סביב סביב נשדפו מי אמרינן ד' שדות שסביבותיה לא נשדפו א"ד אמר ליה אם היו זרועות אף הם נשדפו
איפסיק בירא - שדה בור הפסיק בין השדופות לזו

יש להעיר מדוע חזר רש"י בד"ה אפסיק (השני) וכתב ממש כמו שכתב קודם לכן ומה כוונתו
ועוד בתחילה פירש ש"ארבע" שדות שהן סביבותיה בורות ואח"כ סתר משנתו וכתב "שדה" בור הפסיק וצ"ע

Re: אפסיק בירא מאי וברש"י ב"מ דף קה

פורסם: ה' ינואר 12, 2017 12:11 pm
על ידי אב-רך
ברור שבדיבור השני מבאר את הפירוש המילולי של אפסיק בירא שהוא בלשון יחיד, והיינו שהיה שדה בור בין השדה לשדופות

ובדיבור הראשון מבאר את עצם הספק והרי בזה איירי שסביב כל השדה היו שדות בור דהיינו מארבע רוחותיה

וזה החילוק בין ב' הדיבורים

Re: אפסיק בירא מאי וברש"י ב"מ דף קה

פורסם: ה' ינואר 12, 2017 6:50 pm
על ידי שמואל דוד
יפה, ועיין עין יהוסף שהעיר מדוע לא פירש רש"י דמיירי בשדה בור ומדוע מפרש בד' שדות בורות
ועיין עוד בביאורי רש"י (מתיבתא) ביאור יפה בכל זה

Re: אפסיק בירא מאי וברש"י ב"מ דף קה

פורסם: א' ינואר 15, 2017 2:25 am
על ידי שמואל דוד
עיין נחל שלמה
וזריחת השני