עמוד 1 מתוך 1

ב''מ דף קט''ז:

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 6:22 am
על ידי י. אברהם
(קטז:) ברש"י ד"ה שניהם חולקים. שהאחד הוא גבוה מחבירו כו'.
צ"ל 'אע"פ שהאחד הוא גבוה', כמו שהוא ברמב"ן ובחידושי הר"ן.
שאר הראשונים פירשו דקמ"ל מתני' דחולקים באבנים בין בשלימות בין בשבורות,
ואולי היה קשה לרש"י דמלשון המשנה חולקים בעצים ובאבנים ובעפר, משמע דבכולם איכא רבותא, ולרש"י אכן בכולן החידוש דאע"פ שהאחד הוא גבוה כו', אבל לשא"ר הרבותא דוקא באבנים.

Re: ב''מ דף קט''ז:

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 7:56 pm
על ידי שמואל דוד
הב"ח ומהרש"ל גורסים אחרת ברש"י ועיין בר"ן ותוספות יו"ט
והצפנת פענח האריך בדברי רש"י אלו עיין שם

Re: ב''מ דף קט''ז:

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 8:53 pm
על ידי י. אברהם
לא הבנתי מה רצונך לומר.
(וכמובן גם בגמ' שלי יש ב"ח ומהרש"ל)

Re: ב''מ דף קט''ז:

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 9:25 pm
על ידי שמואל דוד
כתבת שצ"ל ברש"י כמו שכתוב בר"ן כו'
אני אומר שאין זה דבר מוסכם עיין ב"ח מהרש"ל ותוי"ט
זהו

Re: ב''מ דף קט''ז:

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 9:32 pm
על ידי י. אברהם
דבריהם ידועים לכל, ואע''פ כן כתבתי להגיה עפ"י ראשונים, ופשוט.

Re: ב''מ דף קט''ז:

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 9:33 pm
על ידי שמואל דוד
אין זה דבר פשוט כ"כ להגיה כמו שאתה רוצה

Re: ב''מ דף קט''ז:

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 9:55 pm
על ידי י. אברהם
מה הם באמת הגדרים, מתי אפשר להגיה ברש"י ומתי לא?

Re: ב''מ דף קט''ז:

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 10:20 pm
על ידי שמואל דוד
הב"ח ומהרש"ל יכולים להגיה, אתה יכול לומר אולי צ"ל כו' ולא להחליט שצ"ל כמו שהבנת
ובפרט שהב"ח מהרש"ל ותוי"ט חולקים עליך

Re: ב''מ דף קט''ז:

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 10:50 pm
על ידי י. אברהם
שמואל דוד כתב:ובפרט שהב"ח מהרש"ל ותוי"ט חולקים עליך

כלומר הב"ח המהרש"ל ותוי"ט חולקים על גירסת הרמב"ן והר"ן ברש"י.

Re: ב''מ דף קט''ז:

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 11:05 pm
על ידי שמואל דוד
יש ב' גרסאות א) גרסת הראשונים ב) גרסת המהרש"ל והב"ח
התוס יו"ט לא הכריע וא"כ אתה לא יכול להחליט שגירסת הראשונים עיקר,
היה לך להביא גרסת הראשונים וגרסת הב"ח ומהרש"ל
מי שקורא דבריך יחשב שזה דבר פשוט שצ"ל כן ברש"י וגם אני חשבתי כן עד שעיינתי וראיתי שאין זה פשוט כ"כ
viewtopic.php?f=7&t=3530

Re: ב''מ דף קט''ז:

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 11:34 pm
על ידי י. אברהם
דבריי מיועדים רק למי שכבר עיין בדף הגמ' כמובן, כי אחרת א"א כלל להבין אותם.
הגהות הב"ח אינם מכת"י ראה כאן