עמוד 1 מתוך 1

בבא בתרא ב: - מחיצת הכרם שנפרצה

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 7:49 am
על ידי שמואל דוד
מחיצת הכרם שנפרצה אומר לו גדור
וברש"י אומר לו - לבעל הכרם גדור אתה שלא יאסרו גפניך את תבואת השדה משום כלאים לפי שסמך בעל השדה את זרעיו סמוך לגדר כדתנן בפרק שני (דף כו.) היה גדר בינתים זה סומך לגדר מכאן את אילנותיו וזה סומך לגדר את זרעיו מכאן וכשאין שם גדר תנן בפ' שני לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אא"כ הרחיק ממנו ד' אמות כדי עבודת הכרם "דבהכי הוי כלאים"
ויש להעיר,
א) מדוע בניית הגדר כולו על בעל הכרם (ועיין תוספות) ולא הבנתי ככל הצורך
ב) ראיתי בגליון הגמרא של מו"ר הגאון רב מרדכי גיפטר ז"ל שהגיה ברש"י דצ"ל ובהכי הוי כלאים בוי"ו ולא בדל"ת,
ויש לעיין מה כוונתו בההגה זו,
והאם מצינו גירסא זו בכת"י או שאחרים הגיהו כן בספריהם. נא לציין, תודה.

Re: מחיצת הכרם שנפרצה (בבא בתרא ב)

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 9:10 am
על ידי רון
לכבוד הרה"ג שמואל דוד שליט"א
כאן המקום לברך אותך על הסיום של ב"מ ושתזכה לסיים ב"ב בע"ה.

ויש לך זכויות גדולות שאתה מזכיר לנו כל יום כמה התורה גדולה וכמה צריך להספיק, ושכל יום שעובר עובר עוד דף, ואם מחשבה אחת של מוסר יש לנו בזכותך, הרי שאשרי חלקך.

עלה והצלח [מדין זכין - בשם כל החו"ר דפה שליט"א]

Re: מחיצת הכרם שנפרצה (בבא בתרא ב)

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 2:51 am
על ידי טור תלגא
גם אני מצטרף להנ"ל אשריך.

Re: מחיצת הכרם שנפרצה (בבא בתרא ב)

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 2:55 am
על ידי טור תלגא
שמואל דוד כתב:מחיצת הכרם שנפרצה אומר לו גדור
וברש"י אומר לו - לבעל הכרם גדור אתה שלא יאסרו גפניך את תבואת השדה משום כלאים לפי שסמך בעל השדה את זרעיו סמוך לגדר כדתנן בפרק שני (דף כו.) היה גדר בינתים זה סומך לגדר מכאן את אילנותיו וזה סומך לגדר את זרעיו מכאן וכשאין שם גדר תנן בפ' שני לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אא"כ הרחיק ממנו ד' אמות כדי עבודת הכרם "דבהכי הוי כלאים"
ויש להעיר,
א) מדוע בניית הגדר כולו על בעל הכרם (ועיין תוספות) ולא הבנתי ככל הצורך
ב) ראיתי בגליון הגמרא של מו"ר הגאון רב מרדכי גיפטר ז"ל שהגיה ברש"י דצ"ל ובהכי הוי כלאים בוי"ו ולא בדל"ת,
ויש לעיין מה כוונתו בההגה זו,
והאם מצינו גירסא זו בכת"י או שאחרים הגיהו כן בספריהם. נא לציין, תודה.


קונטרס עלי יוסף אות ק"פ וקפ"א

Re: בבא בתרא ב: - מחיצת הכרם שנפרצה

פורסם: ש' ינואר 28, 2017 9:27 pm
על ידי נתן
כמדומני שמדייקים מדברי רש"י אלו דטעם הרחקת ד' אמות הוא משום כלאים ולא משום עבודת האילן, ולפי הגההה זו ליכא ראי' אולם יש לעיין אם א"א לדחות הראי' בלאו הכי.

Re: בבא בתרא ב: - מחיצת הכרם שנפרצה

פורסם: ש' ינואר 28, 2017 10:23 pm
על ידי בתבונה
שמואל דוד כתב:מחיצת הכרם שנפרצה אומר לו גדור
וברש"י אומר לו - לבעל הכרם גדור אתה שלא יאסרו גפניך את תבואת השדה משום כלאים לפי שסמך בעל השדה את זרעיו סמוך לגדר כדתנן בפרק שני (דף כו.) היה גדר בינתים זה סומך לגדר מכאן את אילנותיו וזה סומך לגדר את זרעיו מכאן וכשאין שם גדר תנן בפ' שני לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אא"כ הרחיק ממנו ד' אמות כדי עבודת הכרם "דבהכי הוי כלאים"
ויש להעיר,
א) מדוע בניית הגדר כולו על בעל הכרם (ועיין תוספות) ולא הבנתי ככל הצורך
ב) ראיתי בגליון הגמרא של מו"ר הגאון רב מרדכי גיפטר ז"ל שהגיה ברש"י דצ"ל ובהכי הוי כלאים בוי"ו ולא בדל"ת,
ויש לעיין מה כוונתו בההגה זו,
והאם מצינו גירסא זו בכת"י או שאחרים הגיהו כן בספריהם. נא לציין, תודה.

א. כוונת תוס' שבעל הכרם נחשב כפולש לתחום חבירו כי שיעור הרחקת 4 אמות בכלאי הכרם משום ששיעור עבודת מחרשת הכרם היא עד 4 אמות מהכרם, ולכן כשאין מחיצה נאסרים הזרעים ונחשב כאילו בעל הכרם פולש לשטח בעל התבואה ומזיקו.
ב. בגירסא דבהכי משמע שטעם המשנה בפ' שני להרחקת 4 אמות הוא משום חשש כלאים, אמנם שם מדובר גם כשאין כלאים כלל, ובגרסא ובהכי כנו שמצינו שם ששיעור עבודת הכרם הוא 4 אמות כך גם לעניין כלאים השיעור הוא 4 אמות.
רש"י בבא בתרא ב ע"א
אומר לו - לבעל הכרם גדור אתה שלא יאסרו גפניך את תבואת השדה משום כלאים לפי שסמך בעל השדה את זרעיו סמוך לגדר כדתנן בפרק שני /בבא בתרא/ (דף כו) היה גדר בינתים זה סומך לגדר מכאן את אילנותיו וזה סומך לגדר את זרעיו מכאן וכשאין שם גדר תנן בפ' שני לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אא"כ הרחיק ממנו ד' אמות כדי עבודת הכרם דבהכי הוי כלאים.


בבא בתרא כו ע"א
. לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו - אלא אם כן הרחיק ממנו ארבע אמות, אחד גפנים ואחד כל אילן.
וברש"י שם
סמוך לשדה חבירו - בין שדה הלבן בין שדה האילן וטעמא כדי עבודת הכרם שכשיחרוש את אילנותיו לא יהא צריך להכניס מחרישתו לתוך שדה חבירו.

Re: בבא בתרא ב: - מחיצת הכרם שנפרצה

פורסם: ד' יוני 26, 2024 3:25 am
על ידי שמואל דוד
שמואל דוד כתב:מחיצת הכרם שנפרצה אומר לו גדור
וברש"י אומר לו - לבעל הכרם גדור אתה שלא יאסרו גפניך את תבואת השדה משום כלאים לפי שסמך בעל השדה את זרעיו סמוך לגדר כדתנן בפרק שני (דף כו.) היה גדר בינתים זה סומך לגדר מכאן את אילנותיו וזה סומך לגדר את זרעיו מכאן וכשאין שם גדר תנן בפ' שני לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אא"כ הרחיק ממנו ד' אמות כדי עבודת הכרם "דבהכי הוי כלאים"
ויש להעיר,
א) מדוע בניית הגדר כולו על בעל הכרם (ועיין תוספות) ולא הבנתי ככל הצורך
ב) ראיתי בגליון הגמרא של מו"ר הגאון רב מרדכי גיפטר ז"ל שהגיה ברש"י דצ"ל ובהכי הוי כלאים בוי"ו ולא בדל"ת,
ויש לעיין מה כוונתו בההגה זו,
והאם מצינו גירסא זו בכת"י או שאחרים הגיהו כן בספריהם. נא לציין, תודה.

תשובת הגר״ד בלום מכולל עיון הדף: אולי כונת הגר"מ גיפטר זצ"ל לומר שגם בדיעבד אסור משום כלאים בכה"ג. דהנה הגי' שלנו ברש"י מוקשה קצת כי למה רש"י צריך להוסיף דבהכי הוי כלאים, הרי פשיטא שהאיסור כאן משום כלאים ורש"י כבר הזכיר כאן שהאיסור משום כלאים. אלא בסוף דבריו לומד הגר"מ גיפטר שרש"י בא להוסיף עוד חידוש שלא רק שלכתחילה אסור לעשות כן אלא שגם בדיעבד יש כח לאסור אם הוסיף מאתיים, דמכיון שהמרחק בין הכרם לבין הזרעים הוא פחות מד' אמות נאסר גם בדיעבד. וזמ"ש רש"י ובהכי הוי כלאים, פי' לא רק שלא יעשה כן לכתחילה אלא אם יעשה כן יש דבר נוסף - וזה וי"ו החיבור - שנעשה כלאים גם בדיעבד לאסור בהנאה.