עמוד 1 מתוך 1

ביצה ד. - ברש"י ד"ה גוזמא

פורסם: ב' ינואר 30, 2017 3:29 pm
על ידי ירושלים
ביצה ד. גוזמא קתני. ופירש"י: גוזמא, אף על פי דלא אפשר גזים ואמר מילתא דטופיינא, גוזמא דבר שנוי שאינו מתקבל".

האם קוראים תיבת "שנוי" מלשון משונה ואות שין ימנית וחיריק, או מלשון שנאה והשין שמאלית. ןאם מלשון שנאה, מדוע בגוזמא יש ענין שנאה.

האם יש הוכחה לאחת הקריאות, והאם דברו בזה. תודה מרובה.

וכנודע שבספר פחד יצחק מובא גוזמא נוטריקון אגוז מאה, ר"ל מאגוז אחד עשה מאה.

Re: גוזמא

פורסם: ב' ינואר 30, 2017 3:37 pm
על ידי ושא_נס
פחד יצחק. דומני זה כבר כתוב בספר יפה מראה למהר"ש יפה. ואולי בקודמים לו. יבואו החכמים ויאירו עינינו.

Re: גוזמא

פורסם: ב' ינואר 30, 2017 3:52 pm
על ידי בקרו טלה
ושא_נס כתב: דומני זה כבר כתוב בספר יפה מראה למהר"ש יפה. ואולי בקודמים לו.

אכן ביפה מראה שלהי מסכת שקלים
[ומענין לענין כתב בשו"ת הרמ"ע מפאנו סימן עג הנה ברכו את ה' ר"ת הבאי שאין בדבריהם דבר בטל אלא ודאי שיחתן, והיינו הבאי שלהן, צריכה למוד בלי ספק]

Re: ביצה ד. - ברש"י ד"ה גוזמא

פורסם: ב' ינואר 30, 2017 3:57 pm
על ידי מה שנכון נכון
אכן כן כתב היפה מראה בסוף שקלים. (קדמני הרב ב"ט).
אמנם בתשבי ערך הבאי כתב שגוזמא הוא מלשון יון. והדרוש ידרש, כידוע.

בפחד יצחק כתב פירוש שלישי ב"שנוי", וכתבו בהערות בהוצאת מוה"ק שמקור פירושו בספר הליכות אלי.

רחא"ש ממונקאטש בעולת תמיד מעתיק לשון רש"י "שנאוי", ותמה מה ענין שנאה לכאן.

ולכאו' פשוט יותר לפרשו בשין ימנית, והכוונה דבר משונה, מופלג, מוזר, רחוק מהמציאות. [וכמ"ש רש"י "דטופיינא", ולעיל "שפת יתר", וכ"כ בב"מ לח ע"א].

Re: ביצה ד. - ברש"י ד"ה גוזמא

פורסם: ב' ינואר 30, 2017 5:05 pm
על ידי י. אברהם
בכתבי יד אי' שינוי (עם יו"ד)
לדוגמא
2.PNG
2.PNG (43.88 KiB) נצפה 1937 פעמים