עמוד 1 מתוך 1

איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ב' ינואר 30, 2017 10:12 pm
על ידי איש טלז
שמעתי מחכ"א להקשות [ובזכרוני שעמדו בזה אבל כעת ל"מ]
דרבא ס"ל יאוש כדי קני [כס"ד בבב"ק דס"ז ע"ב] והרי איהו מרא דשמתיה דס"ל דיאוש שלא מדעת הוי יאוש כמבואר בב"מ כא' וכן ס"ל דסתם גניבה היא יאוש בעלים א"כ כמעט דלא משכח"ל חיוב דדו"ה בטו"מ כיון דהוה לאחר יאוש וצ"ע

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ג' ינואר 31, 2017 9:18 pm
על ידי אבןטובה
כשטבח לחשיב"ס???

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ג' ינואר 31, 2017 9:52 pm
על ידי איש טלז
אבן טובה לא הבנתי .

אגב יל"ד לב"ש דשינוי ל"ק האם בטבח ואח"כ מכר מתחייב עוד פעם דו"ה [וראוי לדון כיון שישנה לשחיטה מתחילה ועד סוף א"כ על כל פורתא יתחייב מדינא דטביחה ]
דברו בזה ?

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ג' ינואר 31, 2017 10:55 pm
על ידי עזריאל ברגר
איש טלז כתב:שמעתי מחכ"א להקשות [ובזכרוני שעמדו בזה אבל כעת ל"מ]
דרבא ס"ל יאוש כדי קני [כס"ד בבב"ק דס"ז ע"ב] והרי איהו מרא דשמתיה דס"ל דיאוש שלא מדעת הוי יאוש כמבואר בב"מ כא' וכן ס"ל דסתם גניבה היא יאוש בעלים א"כ כמעט דלא משכח"ל חיוב דדו"ה בטו"מ כיון דהוה לאחר יאוש וצ"ע

א. רבא חזר בו בסוגיא דהרואה מטבע שנפל מחבירו, ונקט כאביי שייאוש שלא מדעת איננו יאוש.
ב. אוי"ל שאם התייאשו הבעלים אחרי הטביחה - לא תופס היאוש למפרע, כי הם התייאשו מהבשר ולא מהבהמה?

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: א' מרץ 04, 2018 5:04 pm
על ידי עושה חדשות
איש טלז כתב:שמעתי מחכ"א להקשות [ובזכרוני שעמדו בזה אבל כעת ל"מ]
דרבא ס"ל יאוש כדי קני [כס"ד בבב"ק דס"ז ע"ב] והרי איהו מרא דשמתיה דס"ל דיאוש שלא מדעת הוי יאוש כמבואר בב"מ כא' וכן ס"ל דסתם גניבה היא יאוש בעלים א"כ כמעט דלא משכח"ל חיוב דדו"ה בטו"מ כיון דהוה לאחר יאוש וצ"ע

רבא סובר יאוש לא קני, עי' תוס' סז: שם שהביא כן מכמה מקומות, והס"ד שם בלא"ה לא א"ש עם שאר דברי רבא.

רוצה קושיא? רבא חולק על רב בסנהד' דע"ב דס"ל בדמים קננהו, וק' דהא איכא יאוש מיד, כי הוי סתם גניבה ויאוש של"מ הוי יאוש, ובגניבה שיש עליה קלב"מ כ' החזו"א דלכו"ע יאוש קונה מיד כי אין עליו חיוב השבה. [כמדומני שהק' כך הגרד"ל, ויש לי בזה תירוץ מבריק לענ"ד, ועוד חזל"מ].

אגב, האם ראית שהש"ך בסי' שנג סובר דאליבא דאביי דיאוש שלא מדעת ל"ה יאוש, אזי פשיטא דקי"ל דשינוי רשות ואח"כ יאוש ל"מ. ולא מובן מה השייכות בכלל, והרעק"א גם נשאר שם בצ"ע. יש כאן איזה כיוון?

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ג' מרץ 06, 2018 7:33 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:רוצה קושיא? רבא חולק על רב בסנהד' דע"ב דס"ל בדמים קננהו, וק' דהא איכא יאוש מיד, כי הוי סתם גניבה ויאוש של"מ הוי יאוש, ובגניבה שיש עליה קלב"מ כ' החזו"א דלכו"ע יאוש קונה מיד כי אין עליו חיוב השבה. [כמדומני שהק' כך הגרד"ל, ויש לי בזה תירוץ מבריק לענ"ד, ועוד חזל"מ].
י"ל דלפי רבא מה שיאוש לא קני אינו רק מפני שבאיסורא את"ל, אלא לשיטתו ד"אי עביד לא מהני", ודו"ק.



עושה חדשות כתב:אגב, האם ראית שהש"ך בסי' שנג סובר דאליבא דאביי דיאוש שלא מדעת ל"ה יאוש, אזי פשיטא דקי"ל דשינוי רשות ואח"כ יאוש ל"מ. ולא מובן מה השייכות בכלל, והרעק"א גם נשאר שם בצ"ע. יש כאן איזה כיוון?
השייכות (ע"ד אפשר) כי באביי מבואר באיסורא את"ל מחודש, כי הרי באבידה שאין בה סימן אינו חייב בהשבה וגם לא נעשה שומר, ואעפ"כ אינו זוכה אח"כ ביאוש, וא"כ ה"ה בשינוי רשות ואח"כ יאוש.

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ג' מרץ 06, 2018 9:43 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:השייכות (ע"ד אפשר) כי באביי מבואר באיסורא את"ל מחודש, כי הרי באבידה שאין בה סימן אינו חייב בהשבה וגם לא נעשה שומר, ואעפ"כ אינו זוכה אח"כ ביאוש, וא"כ ה"ה בשינוי רשות ואח"כ יאוש.

גם באבידה שאין בה סימן חייב בהשבת אבידה, וממילא נעשה שומר, כמבואר בסוגיא דנפל מטבע שאם לא השיבו עובר (בכמה גווני) משום השב תשיבם.

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ג' מרץ 06, 2018 9:54 pm
על ידי עושה חדשות
עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:השייכות (ע"ד אפשר) כי באביי מבואר באיסורא את"ל מחודש, כי הרי באבידה שאין בה סימן אינו חייב בהשבה וגם לא נעשה שומר, ואעפ"כ אינו זוכה אח"כ ביאוש, וא"כ ה"ה בשינוי רשות ואח"כ יאוש.
גם באבידה שאין בה סימן חייב בהשבת אבידה, וממילא נעשה שומר, כמבואר בסוגיא דנפל מטבע שאם לא השיבו עובר (בכמה גווני) משום השב תשיבם.
רבי עקיבא איגר ב"מ כא: כתב:אמנם י"ל דהא דלא תירצו תוס' כן, היינו משום דמשמע בסוגי' דגם באין בו סי' אם בא לידו קודם יאוש, לאביי ל"מ יאוש שלאח"כ, ובזה בא"ב סי' ס"ל דל"ש לומר דידו כיד בעלים, דלא נעשה שומר לבעלים די"ל שאינו מחוייב בשמירה כיון דאין עומד להתברר להחזיר לבעלים, וכמו דנראה דכשהמוצא דבר שא"ב סי' ולא ידעו הבעלים מנפילה דאינו מחוייב להגביה ולהחזירה כמו שיבואר לפנינו בדברינו בעזה"י, ה"נ בנטלה דאף דא"י לזכות לעצמו כיון שלא ידעו הבעלים דנפל, אבל אין עליו חיוב שמירה, ושפיר הקשו תוס' מ"ש דיאוש באבידה בא"ב סי' ובאיסורא אתי לידיה דל"ק, ומ"ש דבגזלה דקנה והוצרכו לתרוצם דגם באבידה קנה החפץ ומחזיר הדמים.

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ה' מרץ 08, 2018 9:50 pm
על ידי עושה חדשות
איש טלז כתב:ובזכרוני שעמדו בזה אבל כעת ל"מ

הילך:
חוב.PNG
חוב.PNG (65.67 KiB) נצפה 5170 פעמים

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ד' מרץ 28, 2018 10:33 am
על ידי ההוא דאמר
בעניותי, אני לא מבין כ"כ את הקושיא.
דהרי יאוש לאחר שהגיע לרשותו, הרי באיסורא אתא לידיה, ואם כן מה יש מקום לצרף את הדין של יאוש שלא מדעת, שמדבר שהיאוש חל עוד קודם שהגיעה האבידה לידי המוצא.
ב. שמחתי לראות, שכיוון נוסף בענין, במקום שגלי דעתיה שלא מתייאש, הביא הרב עו"ח מהחידושים והביאורים. ומצד הטענה שזה אופן רחוק, כבר לימדונו שרוב הדוחקין אמת. אבל באמת יש לדון, האם יש לו נאמנות כה"ג, עיי"ש.

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ד' מרץ 28, 2018 8:15 pm
על ידי ההוא דאמר
בקשר לתחילת התגובה הקודמת.
ב"ק סו, א
יאוש אמרי רבנן דניקני מיהו לא ידעינן אי דאורייתא אי דרבנן אי דאורייתא מידי דהוה אמוצא אבידה מוצא אבידה לאו כיון דמייאש מרה מינה מקמי דתיתי לידיה קני ליה האי נמי כיון דמייאש מרה קני ליה אלמא קני או דלמא לא דמיא לאבידה אבידה הוא דכי אתאי לידיה בהתירא אתיא לידיה אבל האי כיון דבאיסורא אתאי לידיה מדרבנן הוא דאמור רבנן ניקני מפני תקנת השבים ורב יוסף אמר יאוש אינו קונה ואפילו מדרבנן

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ד' מרץ 28, 2018 8:16 pm
על ידי ההוא דאמר
איש טלז כתב:שמעתי מחכ"א להקשות [ובזכרוני שעמדו בזה אבל כעת ל"מ]
דרבא ס"ל יאוש כדי קני [כס"ד בבב"ק דס"ז ע"ב] והרי איהו מרא דשמתיה דס"ל דיאוש שלא מדעת הוי יאוש כמבואר בב"מ כא' וכן ס"ל דסתם גניבה היא יאוש בעלים א"כ כמעט דלא משכח"ל חיוב דדו"ה בטו"מ כיון דהוה לאחר יאוש וצ"ע


מקופיא,
בגמ' ב"ק [סז, ב סח, א] אמר ר' עקיבא מפני מה אמרה תורה טבח ומכר משלם תשלומי ארבעה וחמשה מפני שנשתרש בחטא אימת אילימא לפני יאוש מי איכא נשתרש אלא לאחר יאוש ואי ס"ד יאוש קני אמאי משלם תשלומי ארבעה וחמשה שלו הוא טובח שלו הוא מוכר אמרי כדאמר רבא מפני ששנה בחטא הכא נמי מפני ששנה בחטא .
יתכן שזה מיישב את השאלה.

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ו' יולי 06, 2018 10:53 am
על ידי איש טלז
רוצה קושיא? רבא חולק על רב בסנהד' דע"ב דס"ל בדמים קננהו, וק' דהא איכא יאוש מיד, כי הוי סתם גניבה ויאוש של"מ הוי יאוש, ובגניבה שיש עליה קלב"מ כ' החזו"א דלכו"ע יאוש קונה מיד כי אין עליו חיוב השבה. [כמדומני שהק' כך הגרד"ל, ויש לי בזה תירוץ מבריק לענ"ד, ועוד חזל"מ].

בפשוטו הישוב לזה דלכו"ע לא קני ביאוש היכא דכל שיקנה לא יהיה חיוב דמים [וכלשון רש"י דמהני היאוש משום דסגי ליה בדמים או דדיו אם ישלם דמיו] ובקצירת האומר ביאור הדבר הוא דדין הבאיסורא אינו יכול לעכב היכא דיהיה קיום לחובת והשיב בדמים וע"כ בקלב"מ דליכא חובת דמים לא יהיה בזה קנין יאוש
[ולפי"ז יתכן אף לפרש מש"כ התוס' בב"ק דס"ו דגם באבידה יהיה חיוב דמים ותמהו האחרונים מנלן כלל חובת דמים באבידה דאין הכוונה דהוי חיוב דמים בפועל דאבידה דמנלן הך חיוב דמים אלא הביאור בזה דבאבידה וודאי יעכב באיסורא כיון דאבידה אין חיוב דמים וע"כ כל היכא דהוי באיסורא לא יקנה כלל וכלל ובזה שאני מגזילה דיש חיוב דמים וע"כ לא יעכב הבאיסורא את קנין החפץ כיון שיכול להתקיים בדמים ואכ"מ]

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ו' יולי 06, 2018 11:02 am
על ידי עושה חדשות
הקושיא היתה על שי' החזו"א, ואילו אתה מציע לנטות מעצם דבריו. (משא"כ לפי התירוץ שהצעתי לעיל).

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ו' יולי 06, 2018 11:04 am
על ידי איש טלז
הקושיה קיימת גם לא לפי שיטת החזו"א דהלא רבא ס"ל יאוש קני וא"כ אמאי חייב להחזיר את החפץ הלא איכא יאוש ומהדמים יפטר כי קלב"מ [ודוחק לומר דמיירי בעומד וצווח]

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ו' יולי 06, 2018 11:06 am
על ידי עושה חדשות
כבר הזכרתי לעיל: רבא סובר יאוש לא קני!

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ו' יולי 06, 2018 11:13 am
על ידי איש טלז
אגב, האם ראית שהש"ך בסי' שנג סובר דאליבא דאביי דיאוש שלא מדעת ל"ה יאוש, אזי פשיטא דקי"ל דשינוי רשות ואח"כ יאוש ל"מ. ולא מובן מה השייכות בכלל, והרעק"א גם נשאר שם בצ"ע. יש כאן איזה כיון

כמדומה שכ"ה נמי מהרשב"א בתרי דוכתי שכתב חדא בב"מ כה' ע"ב דוודאי באבידה איכא דינא דבאיסורא כיון דיאוש שלא מדעת ל"ה יאוש וכ"ה בחידושיו בב"ק כעין הנ"ל [והמגיה ברמב"ן בב"מ הגר"מ בן מנחם עמד בזה ולא מצא הישוב וכמדומה הן הן הדברים וראה בהגרנ"פ בב"מ שג"כ עמד בזה

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ו' יולי 06, 2018 11:57 am
על ידי עושה חדשות
איש טלז כתב:
עושה חדשות כתב:אגב, האם ראית שהש"ך בסי' שנג סובר דאליבא דאביי דיאוש שלא מדעת ל"ה יאוש, אזי פשיטא דקי"ל דשינוי רשות ואח"כ יאוש ל"מ. ולא מובן מה השייכות בכלל, והרעק"א גם נשאר שם בצ"ע. יש כאן איזה כיון?
כמדומה שכ"ה נמי מהרשב"א בתרי דוכתי שכתב חדא בב"מ כה' ע"ב דוודאי באבידה איכא דינא דבאיסורא כיון דיאוש שלא מדעת ל"ה יאוש וכ"ה בחידושיו בב"ק כעין הנ"ל [והמגיה ברמב"ן בב"מ הגר"מ בן מנחם עמד בזה ולא מצא הישוב וכמדומה הן הן הדברים וראה בהגרנ"פ בב"מ שג"כ עמד בזה
בלשונות הרשב"א אפשר קצת לדחוק, (משא"כ בלש' הש"ך),
כל עוד שאין קצה חוט להבין את ההקשר, וכפי שתמה הרעק"א.
(והיכן עמד בזה הגרנ"פ?)

Re: איך משכח"ל טביחה ומכירה לרבא?

פורסם: ו' יולי 06, 2018 12:34 pm
על ידי איש טלז
הרשב"א בב"ק סו' ד"ה מוצא אבידה
הגרנ"פ נמצא בשיעורים על בב"מ אות קכח'