עמוד 1 מתוך 1

יומא נד: - הארץ נבראה ע"י הגשם?

פורסם: ג' פברואר 28, 2017 7:50 am
על ידי עולה מן הארץ
ביומא נ"ד ע"ב רבי יהושע אומר עולם מן הצדדין נברא שנאמר כי לשלג יאמר הוא ארץ וגשם מטר וגשם מטרות עוזו.
ופירש רש"י בד"ה כי לשלג יאמר הוא ארץ וז"ל: תעשה ארץ ומהיכן גשם מטר וגשם מטרות מארבע צדדין הורידו והגשימו להעשות ארץ. עכ"ל.
האם שייך לפרש כמשמעותו שעל ידי הגשם נבראה הארץ? הרי הכתוב צווח ואומר כי לא המטיר ה' אלוקים על הארץ. וצריך לפרש הדרשה היא גשם מלשון התגשמות וגשמיות (וכן משמע לי לשון רש"י) אך הייתי סבור שמילה זו חודשה בימי הראשונים...

ואני בער ולא אדע אפילו במה שאני מעיין בחולשת דעתי עאכו"כ הכא שלא עיינתי כלל על כן אחלה פני היודעים להבינני אם שגיתי.

Re: יומא נד: - הארץ נבראה ע"י הגשם?

פורסם: ג' פברואר 28, 2017 10:46 am
על ידי מה שנכון נכון
גשם בארמית - ראה דניאל ז,יא והובד גשמה, ופרש"י גופה.

Re: יומא נד: - הארץ נבראה ע"י הגשם?

פורסם: ג' פברואר 28, 2017 1:49 pm
על ידי עולה מן הארץ
מה שנכון נכון כתב:גשם בארמית - ראה דניאל ז,יא והובד גשמה, ופרש"י גופה.
ייש"כ, אולם זה היה ידוע לי. ועדיין נדמה לי שלקיחת המילה למשמעות של יצירת גוף מצויה רק בלשונות הראשונים.
בעיון נוסף אני מסתפק במשמעות לשון רש"י המועתק לעיל "מד' צדדין הורידו והגשימו לעשות ארץ" שאם נפרש כמו שרציתי שאין הכוונה לגשם אלא המילה נדרשת ללשון גשמיות מהו מ"ש רש"י הורידו.