עמוד 1 מתוך 1

ב"ב ל: - שני טובא שני חזקה

פורסם: ד' מרץ 01, 2017 12:14 am
על ידי ונתנו ידידים
עי' רשבם דאל"ה הו"ל חוזר וטוען ואפי' יביא עדים הוי הודאת בע"ד כמאה עדים דלא החזיק שבע שנים, וק' לי דמ"מ מאן יימר איזה שני חזקה החזיק ודלמא העדים נאמנים על הג' שנים הראשונים ועל השאר הוכחשו על ידו, ונמצא דעדיין קדמה חזקתו להשטר של חבירו?

Re: ב"ב ל: - שני טובא שני חזקה

פורסם: ד' מרץ 01, 2017 12:58 am
על ידי שמואל דוד
אם הכוונה בשני חזקה הוא רק ג שנים אז הוא מודה שלא החזיק קודם חבירו

Re: ב"ב ל: - שני טובא שני חזקה

פורסם: ד' מרץ 01, 2017 11:28 pm
על ידי ונתנו ידידים
שמואל דוד כתב:אם הכוונה בשני חזקה הוא רק ג שנים אז הוא מודה שלא החזיק קודם חבירו

הוא לא אמר איזה ג' שנים ודלמא הכונה להג' שקדמו לשטרו של חבירו

Re: ב"ב ל: - שני טובא שני חזקה

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 1:29 am
על ידי שמואל דוד
ועכשיו הוא לא מחזיק??

Re: ב"ב ל: - שני טובא שני חזקה

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 11:36 pm
על ידי ונתנו ידידים
שמואל דוד כתב:ועכשיו הוא לא מחזיק??

עכ"פ לפי הודאתו, ומאי דקאמר מאי בעית בהאי ארעא היינו שנכנס בו עכשיו

Re: ב"ב ל: - שני טובא שני חזקה

פורסם: ו' מרץ 03, 2017 2:37 am
על ידי שמואל דוד
הציור קצת מוזר

Re: ב"ב ל: - שני טובא שני חזקה

פורסם: ו' מרץ 03, 2017 10:10 am
על ידי עזריאל ברגר
ונתנו ידידים כתב:עי' רשבם דאל"ה הו"ל חוזר וטוען ואפי' יביא עדים הוי הודאת בע"ד כמאה עדים דלא החזיק שבע שנים, וק' לי דמ"מ מאן יימר איזה שני חזקה החזיק ודלמא העדים נאמנים על הג' שנים הראשונים ועל השאר הוכחשו על ידו, ונמצא דעדיין קדמה חזקתו להשטר של חבירו?

הפשט'ל שלך איננו יותר פשוט מלומר שהוא אמר "שני חזקה" והתכוון 7 שנים.
כשאני שומע "שני חזקה" - ההבנה הפשוטה היא "שלשת השנים האחרונות", ועל זה אומרת הגמרא שאפשר לכלול בזה גם "הרבה שנים".

Re: ב"ב ל: - שני טובא שני חזקה

פורסם: ו' מרץ 03, 2017 11:26 am
על ידי ונתנו ידידים
זהו שאלתי למה כשאתה שומע שני חזקה הכונה הפשוטה אצלך הוא השנים האחרונות, הרי בשלמא ג' שנים מובן כי זהו שיעור שני חזקה אבל הוא לא אמר מתי הוא אכל שני חזקה ולמה לא נאמר שכונתו להנ"ל, הרי בעצם יש לו עדים וכל הנידון הוא אם נחשב הודאת בע"ד נגד עדים וכיון שיכול לטעון כן אין זה הודאה, והוא על דרך הגמ' שיכול לומר על מה שאמר דאבהתא היא דהכונה שלקחוה מאבותיך ועי"ז לא הוי הודאה נגד עדים והרי שם גם פשטות ההבנה אינו כן כמבואר בתוס' שם ואעפ"כ יכול לטעון כן שלא יהי' הודאה.

Re: ב"ב ל: - שני טובא שני חזקה

פורסם: ו' מרץ 03, 2017 12:48 pm
על ידי ונתנו ידידים
עזריאל ברגר כתב:
ונתנו ידידים כתב:עי' רשבם דאל"ה הו"ל חוזר וטוען ואפי' יביא עדים הוי הודאת בע"ד כמאה עדים דלא החזיק שבע שנים, וק' לי דמ"מ מאן יימר איזה שני חזקה החזיק ודלמא העדים נאמנים על הג' שנים הראשונים ועל השאר הוכחשו על ידו, ונמצא דעדיין קדמה חזקתו להשטר של חבירו?

הפשט'ל שלך איננו יותר פשוט מלומר שהוא אמר "שני חזקה" והתכוון 7 שנים.
כשאני שומע "שני חזקה" - ההבנה הפשוטה היא "שלשת השנים האחרונות", ועל זה אומרת הגמרא שאפשר לכלול בזה גם "הרבה שנים".

טוב, שמעתי לעצת גבאי האוצר ועשיתי קצת חיפוש וזהו מה שהעליתי בידי.
ביד רמ"ה כתוב מפורש דנאמן לומר דכונתו להשנים שקדמו להשטר, ומשמע מדבריו דמיירי שלא אמר כן אלא שטען דכונתו הי' לשני חזקה טובא וע"ז אמר רבא דעביד דקרי לי' לשני טובא שני חזקה.
ובאמת כן מבואר מחשבון הסוגיא דהנה בדרישה ובסמ"ע סי' קמ"ו עמד על מה דאמרי' שהביא עדים לז' שנים והרי סגי שיביא על ג' שנים שקדמו להשטר, ותי' הסמ"ע דמיירי שכבר הביא מעיקרא על הג' שנים האחרונות ולכן צריך להשלים כל הז' שנים (יל"ע בזה למה צריך על השנה האמצעית), וא"כ מבואר דלהדיא הי' כונתו על השנים האחרונות ולכן אינו יכול לטעון דכונתו להראשונות אבל אל"ה י"ל דבאמת הי' יכול לטעון כן.