עמוד 1 מתוך 1

ב"ק קיז: בענין אם ר"כ חזר לחיים אחרי מעשה קפידתו של רבי יוחנן

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 10:48 pm
על ידי ארגמן
בב"ק קיז: מסופר שרב כהנא נפטר מקפידתו של רי"ו, לבסוף רי"ו החייהו וביקשו שיחזור עמו, רב כהנא אמר לו: 'אי מצית למיבעי רחמי דתו לא שכיבנא אזילנא'. בפירוש שני פירש"י שלא הסכים רב כהנא לקום לתחייה, ורש"י מקשה על כך מפסחים מט: שאמר ר"כ אי לא נסיבנא כהנתא לא גלינא, משמע שחי אחרי מעשה זה.

מעניין שבפסחים ג: מספרת הגמרא מעשה פטירתו של רב כהנא, כאשר חלה, ושלחו חכמים את ר' יהושע בריה דרב אידי, ומצאו שנפטר, ולא רצה לבשרם בפה אלא קרע לבושו והחזירו לאחוריו.

האם זה לא ראיה טובה יותר שרב כהנא חזר אחרי המעשה בבבא קמא ושוב נפטר כפי שמספרת הגמ' בפסחים?

האם היה ניתן לומר שהמעשה בפסחים שחלה הוא המעשה שבסוף ב"ק?

Re: ב"ק קיז: בענין אם ר"כ חזר לחיים אחרי מעשה קפידתו של רבי יוחנן

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 10:57 pm
על ידי אפשר
ארגמן כתב:בב"ק קיז: מסופר שרב כהנא נפטר מקפידתו של רי"ו, לבסוף רי"ו החייהו וביקשו שיחזור עמו, רב כהנא אמר לו: 'אי מצית למיבעי רחמי דתו לא שכיבנא אזילנא'. בפירוש שני פירש"י שלא הסכים רב כהנא לקום לתחייה, ורש"י מקשה על כך מפסחים מט: שאמר ר"כ אי לא נסיבנא כהנתא לא גלינא, משמע שחי אחרי מעשה זה.

מעניין שבפסחים ג: מספרת הגמרא מעשה פטירתו של רב כהנא, כאשר חלה, ושלחו חכמים את ר' יהושע בריה דרב אידי, ומצאו שנפטר, ולא רצה לבשרם בפה אלא קרע לבושו והחזירו לאחוריו.

האם זה לא ראיה טובה יותר שרב כהנא חזר אחרי המעשה בבבא קמא ושוב נפטר כפי שמספרת הגמ' בפסחים?

האם היה ניתן לומר שהמעשה בפסחים שחלה הוא המעשה שבסוף ב"ק?

זה לא אותו רב כהנא, יש בערך חמש רב כהנא, צריך לחפש בספרים, אבל ר' יהושע בריה דר"א היה אמורא בסוף תקופת האמוראים חבירו של רב אשי, כמבואר בשבת יא, ור' כהנא דפסחים מאותו דור. ור"כ דב"ק בדורו של ר"י שהוא דור ראשון ושני של תקופות האמוראים. חפש בספרים על דורות האמוראים ותמצא נחת.
ובאמת דלענין ר"כ גופא התוס' בקידושין ח ע"א כבר כתבו דתרי נינהו, אבל אליבא דאמת מנו כבר יותר מזה.

Re: ב"ק קיז: בענין אם ר"כ חזר לחיים אחרי מעשה קפידתו של רבי יוחנן

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 12:03 am
על ידי קאצ'קלה
אפשר כתב:זה לא אותו רב כהנא, יש בערך חמש רב כהנא, צריך לחפש בספרים, אבל ר' יהושע בריה דר"א היה אמורא בסוף תקופת האמוראים חבירו של רב אשי, כמבואר בשבת יא, ור' כהנא דפסחים מאותו דור. ור"כ דב"ק בדורו של ר"י שהוא דור ראשון ושני של תקופות האמוראים.

צודק במאה אחוז. וכבר עמד בעל סדר הדורות על כך, שרב כהנא המוזכר בפסחים שם הוא רב כהנא אחרון. ואילו רב כהנא שבב"ק היה קדמון.