עמוד 1 מתוך 1

ב"ב סה - חסרון הבנה ברש"ש

פורסם: ד' מרץ 29, 2017 10:08 pm
על ידי שמואל דוד
רשב"ם שניהם במכר - שמכרן ביחד לשני בני אדם או שניהם ביחד במתנה לשני בני אדם אין לו דרך לפנימי על החיצון דכי היכי דלפנימי זבין ויהב בעין יפה לחיצון נמי בעין יפה יהב וזבין ולא מקרי עין רעה "אפילו לרבנן" אלא היכא דמכר את הפנימי ועיכב לעצמו את החיצון כי מתניתין אבל היכא דלא עיכב לעצמו כלום דכולי עלמא מודו דלזה מכר כל החיצון ולזה כל הפנימי ואין לפנימי על החיצון כלום דלא תהיה עינו יפה לזה ורעה לזה

ועיין רש"ש שכתב וז"ל " נראה דצ"ל אפילו לרבי עקיבא"
ולא הבנתי כוונתו בזה.

Re: ב"ב סה - חסרון הבנה ברש"ש

פורסם: ה' מרץ 30, 2017 12:18 pm
על ידי יעקב כץ
הלא דעת רבי עקיבא היא שמוכר בעין יפה מוכר, וכאן קמ"ל רשב"ם שדין זה לא סותר לדעה שאומרת 'בעין יפה' וכאן לא נחשב עין רעה משום שלשניהם מכר,ואם כן צריך לגרוס ברשב"ם 'רבי עקיבא' דלרבנן לא קשה מאומה דאף בסתם מכירה סוברים שמוכר בעין רעה מוכר, והחידוש כאן לדעת רבי עקיבא. בהצלחה.

Re: ב"ב סה - אין להם דרך זע"ז

פורסם: ו' מרץ 31, 2017 9:23 am
על ידי ונתנו ידידים
מענין לענין באותו עמוד: כתוב ברשב"ם דבאחין שחלקו הוי הפנימי מוכר בעין יפה שנותן כל החצר בשלימות והחיצון אינו מוכר בעין יפה ליתן דרך כיון דאין זה שיור בהדבר שמוכר, ולא הבנתי הרי גם במכר בור או אילן אין הדרך שיור בהדבר שמכר אלא בשאר השדה שלא מכר ומכיון שנצרך הוא להדבר שמכר אמרי' דבעין יפה מוכר ומאי שנא הכא דלא אמרי' דכיון דהבית הפנימי צריך לדרך מוכר בעין יפה מוכר ובעל החצר נותן לו דרך.

Re: ב"ב סה - חסרון הבנה ברש"ש

פורסם: א' אפריל 02, 2017 5:55 am
על ידי שמואל דוד
כנראה שכוונתך לקושיית הראשונים
עיין תוספות ריד ונמוקי יוסף