עמוד 1 מתוך 1

תמייה בשנו"ס ב"ק מו. ב"ב צב. שור לרדיא כו'

פורסם: ד' אפריל 26, 2017 1:15 am
על ידי שמואל דוד
בבא קמא מו. אתמר המוכר שור לחבירו ונמצא נגחן רב אמר הרי זה מקח טעות ושמואל אמר יכול שיאמר לו לשחיטה מכרתיו לך אמאי וניחזי אי גברא דזבין לרדיא אי גברא דזבין לנכסתא לא צריכא בגברא דזבין להא ולהא וניחזי אי דמי רדיא לרדיא אי דמי נכסתא לנכסתא לא צריכא דאוקיר בישרא וקאי בדמי רדיא אמרי ואי ליכא לאשתלומי מיניה לישקליה לתורא בזוזי דאמרי אנשי ממרי רשוותך פארי אפרע לא צריכא דאיכא לאשתלומי מיניה רב אמר הרי זה מקח טעות זיל בתר רובא ורובא דאינשי לרדיא הוא דזבני ושמואל אמר יכול שיאמר לו לשחיטה מכרתיו לך ולא אזלינן בתר רובא כי אזלינן בתר רובא באיסורא אבל בממונא לא
לכאורה קשה, אי אוקיר בישרא וקאי בדמי רדיא למאי נפקא מינה?
ובאמת עיין ב"ב צב. שהגמרא הקשה כן ותירץ נפקא מינה לטרחא.
וצ"ע מדוע הגמרא בב"ק השמיט אותו קושיא ותירוץ.
ופלא שלא מצאתי מי שהעיר בזה.

Re: תמייה בשנו"ס ב"ק מו. ב"ב צב. שור לרדיא כו'

פורסם: ד' אפריל 26, 2017 2:53 pm
על ידי אבי 1000
שמואל דוד כתב:בבא קמא מו. אתמר המוכר שור לחבירו ונמצא נגחן רב אמר הרי זה מקח טעות ושמואל אמר יכול שיאמר לו לשחיטה מכרתיו לך אמאי וניחזי אי גברא דזבין לרדיא אי גברא דזבין לנכסתא לא צריכא בגברא דזבין להא ולהא וניחזי אי דמי רדיא לרדיא אי דמי נכסתא לנכסתא לא צריכא דאוקיר בישרא וקאי בדמי רדיא אמרי ואי ליכא לאשתלומי מיניה לישקליה לתורא בזוזי דאמרי אנשי ממרי רשוותך פארי אפרע לא צריכא דאיכא לאשתלומי מיניה רב אמר הרי זה מקח טעות זיל בתר רובא ורובא דאינשי לרדיא הוא דזבני ושמואל אמר יכול שיאמר לו לשחיטה מכרתיו לך ולא אזלינן בתר רובא כי אזלינן בתר רובא באיסורא אבל בממונא לא
לכאורה קשה, אי אוקיר בישרא וקאי בדמי רדיא למאי נפקא מינה?
ובאמת עיין ב"ב צב. שהגמרא הקשה כן ותירץ נפקא מינה לטרחא.
וצ"ע מדוע הגמרא בב"ק השמיט אותו קושיא ותירוץ.
ופלא שלא מצאתי מי שהעיר בזה.


איני מצוי כלל בגמרא אך רק מעיון בדבריך ניתן ליישב בקל שהשתנה המחיר שוב לאחר מכן וממילא אין ראיה מדמי המכירה שבזמנו היה שוה אותו הדבר אך לאחר מכן ירד שוב המחיר וממילא יש נפק"מ.
והגמרא בב"ב רצתה ליישב בלא שינוי של שער.
[יל"ע בהמשך הגמרא שמשמע שיכול להיפרע מהשור כנגד הממון שנתן וצ"ע]

Re: תמייה בשנו"ס ב"ק מו. ב"ב צב. שור לרדיא כו'

פורסם: ד' אפריל 26, 2017 5:39 pm
על ידי שמואל דוד
עיין תוספות ב"ב וברוך שכוונת.
ועיין תוספות תלמיד ר"ת ור"א בב"ק דף מו
ועיין דק"ס בב"ק וב"ב
וע"ע אמת ליעקב בבא בתרא צב. בתוס' ודו"ק היטב

Re: תמייה בשנו"ס ב"ק מו. ב"ב צב. שור לרדיא כו'

פורסם: ד' אפריל 26, 2017 7:50 pm
על ידי אבי 1000
שמואל דוד כתב:עיין תוספות ב"ב וברוך שכוונת.
ועיין תוספות תלמיד ר"ת ור"א בב"ק דף מו
ועיין דק"ס בב"ק וב"ב
וע"ע אמת ליעקב בבא בתרא צב. בתוס' ודו"ק היטב


עתה ראיתי התוס'.

לכאורה הדברים מיושבים.

Re: תמייה בשנו"ס ב"ק מו. ב"ב צב. שור לרדיא כו'

פורסם: ה' אפריל 27, 2017 7:47 am
על ידי שמואל דוד
אבל לכאורה עדיין תמוה קצת קושיית הגמרא, שלכאורה יש נפ"מ פשוטה אם צריך קנין חדש ועוד נפ"מ וצ"ע