עמוד 1 מתוך 1

ב"ב קל האומר בתי תירשני וברשב"ם

פורסם: ו' יוני 02, 2017 6:33 am
על ידי שמואל דוד
מתני' האומר איש פלוני יירשני במקום שיש בת בתי תירשני במקום שיש בן לא אמר כלום שהתנה על מה שכתוב בתורה כו'
וברשב"ם או בתי תירשני ויש לו בן

ולכאורה אינו מובן כוונתו בזה.
ולפנים הרבה שנים שאלתי מרן הגרח"ק שליט"א ותירץ שאפשר שהרשב"ם ל"ג "במקום שיש בן"
ואח"ז מצאתי בספר ראשי שערים שדיבר בזה.
ועיין שם שתלוי בחקירה אם כוונת מתניתין שבשעה שהתנה היה לו בן או דילמא אפילו אם נולד בן אח"כ. וע"ע בספר בית לחם יהודה.

אשמח בעוד מראה מקומות בהנ"ל.

Re: ב"ב קל האומר בתי תירשני וברשב"ם

פורסם: ו' יוני 02, 2017 8:41 am
על ידי פרי יהושע
בפשטות בא לבאר מילת "במקום", אלא שלפי זה היה צריך לבאר את הדוג' הקודמת, ומש"כ בשם הגר"ח קניבסקי לא נשמע הגיוני.

Re: ב"ב קל האומר בתי תירשני וברשב"ם

פורסם: ו' יוני 02, 2017 6:55 pm
על ידי שמואל דוד
אולי הד"א מ"או בתי תירשני" עד "לא אמר כלום"
ובאמת מצאתי גירסא בכת"י "ויש לו בן" במתני'

Re: ב"ב קל האומר בתי תירשני וברשב"ם

פורסם: ו' יוני 02, 2017 7:16 pm
על ידי שמואל דוד
פרי יהושע כתב:בפשטות בא לבאר מילת "במקום", אלא שלפי זה היה צריך לבאר את הדוג' הקודמת, ומש"כ בשם הגר"ח קניבסקי לא נשמע הגיוני.

עיין רשב"ם ד"ה האומר ועיין שושנים לדוד במשניות
וע"ע שו"ת מחנה חיים ח"ב חו"מ סימן מב (עמוד קיח) ד"ה ואמרתי

Re: ב"ב קל האומר בתי תירשני וברשב"ם

פורסם: ב' יולי 10, 2017 5:24 pm
על ידי שמואל דוד