עמוד 1 מתוך 1

יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

פורסם: ו' יוני 16, 2017 12:06 pm
על ידי עושה חדשות
יומא עא: תנו רבנן מעשה בכהן גדול אחד שיצא מבית המקדש והוו אזלי כולי עלמא בתריה כיון דחזיונהו לשמעיה ואבטליון שבקוהו לדידיה ואזלי בתר שמעיה ואבטליון לסוף אתו שמעיה ואבטליון לאיפטורי מיניה דכהן גדול אמר להן ייתון בני עממין לשלם אמרו ליה ייתון בני עממין לשלם דעבדין עובדא דאהרן ולא ייתי בר אהרן לשלם דלא עביד עובדא דאהרן.

מפריעה לי שאלה פשוטה, האם זאת היתה הפעם הראשונה שכבוד הכה"ג נפגש מול כבוד החכמים, הרי לכאו' זה היה אמור לקרות עוד הרבה קודם, ושיהיה בזה דין ומנהג ברור?

Re: כהן גדול או שמעיה ואבטליון

פורסם: ו' יוני 16, 2017 12:54 pm
על ידי בקרו טלה
מענין לענין ומבאר ענין שאירע זה דווקא ביום הקדוש
עבודת ישראל - ליום הכפורים [ואבקש מחילה מהבן שלוש למסורת שאינו יודע לקרוא ללא הניקוד]
בגמרא מסכת יומא (עא ע"ב) ת"ר מעשה בכהן גדול אחד שיצא מבית המקדש הוה קא אזלי כולי עלמא אבתריה, כד חזיונהו לשמעיה ואבטליון דהוו קא אתי שבקוה לדידיה ואזלו לבתר שמעיה ואבטליון, לסוף אתו שמעיה ואבטליון לאפטורי מיניה דכהן גדול, אמר להן ייתון בני עממיא לשלם, אמרי ליה ייתון בני עממיא לשלם דעבדו עובדא דאהרן ולא ליתי בני אהרן לשלם דלא עבדי עובדא דאהרן. ופירש"י דעבדי עובדא דאהרן רודפי שלום עי"ש. והדבר תמוה מאי שנא דנקטו בלשונם המדה טובה ההיא יותר מכל מעשים טובים שהיו בהם נגד הכהן שהיה בימיהם שהיה בו איזה צד קנאה ושנאה:
ונראה לבאר על פי דברי מורנו הגאון מהד"ב זלה"ה על רבי ישמעאל בן אלישע שנכנס להקטיר קטורת וראה אכתריאל י"ה ה' צבאות ואמר לו ישמעאל בני ברכני וכו' (ברכות ז.). שרבי ישמעאל הגם שהיה גדול התכמים, לא בזכותו לבד זכה להמראה נפלאה, כי אם על ידי הקנה התנא שהיה בימיו והוא הרימו ונשאו בקדושתו כדרך הצדיקים להרים הש"ץ בקדושתם, ועל ידו זכה לכל אלה ע"כ. ובודאי מורנו הצדיק אמר אלו הדברים על פי רוח קדשו שהופיע עליו. אכן על פי דבריו ועל פי שכלנו נראה לומר כי מסתמא הכהן שהיה בימי שמעיה ואבטליון בבית שני ולא היה כל כך כהוגן, מסתמא לא זכה לעלות לקדש קדשים ביום הכיפורים כי אם על ידי שמעיה ואבטליון שהיו אז ראשי הדור והם הרימוהו ונשאוהו לזאת המדרגה. ולכן השיבו לכהן גדול שלא יתגאה עליהם, כי הם עבדו עובדא דאהרן, פירוש שעיקר העבודה היום היה על ידיהם והבן:

Re: יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

פורסם: ו' יוני 16, 2017 2:44 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:יומא עא: תנו רבנן מעשה בכהן גדול אחד שיצא מבית המקדש והוו אזלי כולי עלמא בתריה כיון דחזיונהו לשמעיה ואבטליון שבקוהו לדידיה ואזלי בתר שמעיה ואבטליון לסוף אתו שמעיה ואבטליון לאיפטורי מיניה דכהן גדול אמר להן ייתון בני עממין לשלם אמרו ליה ייתון בני עממין לשלם דעבדין עובדא דאהרן ולא ייתי בר אהרן לשלם דלא עביד עובדא דאהרן.

מפריעה לי שאלה פשוטה, האם זאת היתה הפעם הראשונה שכבוד הכה"ג נפגש מול כבוד החכמים, הרי לכאו' זה היה אמור לקרות עוד הרבה קודם, ושיהיה בזה דין ומנהג ברור?

א. בפשטות הוא לא היה מהכהנים הגדולים שהאריכו ימים, דכיוון דחציף שמע מינה וכו', ואם כי כמובן יש מקום ללימוד זכות, אבל אם נשיא ישראל ואב"ד אמרו עליו כך - מסתמא זה היה יום הכיפורים היחיד שבו הוא עבד ככה"ג.
ב. ייתכן שהוא מונה לכהונה גדולה ביום הכיפורים עצמו אחרי מותו של הכהן הגדול הקודם (כידוע שאפשר למנות כה"ג ביוה"כ עצמו ועבודתו מחנכתו).
עכ"פ זו היתה כנראה הפעם הראשונה שכל הקהל הלך עמו לסעודה השנתית שהיה הכה"ג עורך לציבור גדול, כי לא ידוע לי על עוד הזדמנות שהיה כל הקהל מתאסף עם הכה"ג חוץ ממה שהיו באים לראות ולשמוע בזמן עבודת יוה"כ עצמה.

Re: יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

פורסם: ש' יוני 24, 2017 10:38 pm
על ידי עושה חדשות
חשבתי משהו בכיוון כזה, בתקופת בית שני, בהדרה והודה של תושבע"פ, נוצר אט אט שינוי בהתיחסות לת"ח, לעומת הכהנים והמלכים וכד', והסיפור הזה הוא דוג' ורקע של תקופת המעבר. קשה לי להרחיב בזה, אבל אולי אתם מכירים חברים לדרך זו.

Re: יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

פורסם: ש' יוני 24, 2017 10:48 pm
על ידי פרי יהושע
קראתי פעם מאמר ארוך, על האגדתא בהנזקין ויציאת ריב"ז מהעיר כמת בארון ובקשתו מהקיסר הרומי "תן לי יבנה וחכמיה", שהיה בזה מעין מטמפרוזה ושינוי ערכין, למוות כביכול של תקופת המקדש ועבודת הקרבנות המתבטא ביציאתו של ריב"ז כמת בתוך ארון מהעיר, ותחיה של הלימוד תורה והעמדתה בראש סולם הדרגות, דבר שכמובן התחיל כבר בתחילת בית שני בה נפסקה הנבואה, והושלם לאחר החורבן, והלא על כך נא' רבים בני שוממה מבני בעולה.

Re: יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

פורסם: א' יוני 25, 2017 8:51 am
על ידי בברכה המשולשת
עושה חדשות כתב:חשבתי משהו בכיוון כזה, בתקופת בית שני, בהדרה והודה של תושבע"פ, נוצר אט אט שינוי בהתיחסות לת"ח, לעומת הכהנים והמלכים וכד', והסיפור הזה הוא דוג' ורקע של תקופת המעבר. קשה לי להרחיב בזה, אבל אולי אתם מכירים חברים לדרך זו.


הקדמת העמק שאלה למרנא הנצי"ב
מאמא חכם עדיף מנביא למרן הראי"ה

Re: יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

פורסם: א' יוני 25, 2017 9:00 am
על ידי אוצר החכמה
בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב:חשבתי משהו בכיוון כזה, בתקופת בית שני, בהדרה והודה של תושבע"פ, נוצר אט אט שינוי בהתיחסות לת"ח, לעומת הכהנים והמלכים וכד', והסיפור הזה הוא דוג' ורקע של תקופת המעבר. קשה לי להרחיב בזה, אבל אולי אתם מכירים חברים לדרך זו.


הקדמת העמק שאלה למרנא הנצי"ב
מאמא חכם עדיף מנביא למרן הראי"ה



צ'ארלס רוברט דרווין

Re: יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

פורסם: א' יוני 25, 2017 9:08 am
על ידי בברכה המשולשת
אוצר החכמה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב:חשבתי משהו בכיוון כזה, בתקופת בית שני, בהדרה והודה של תושבע"פ, נוצר אט אט שינוי בהתיחסות לת"ח, לעומת הכהנים והמלכים וכד', והסיפור הזה הוא דוג' ורקע של תקופת המעבר. קשה לי להרחיב בזה, אבל אולי אתם מכירים חברים לדרך זו.


הקדמת העמק שאלה למרנא הנצי"ב
מאמר חכם עדיף מנביא למרן הראי"ה



צ'ארלס רוברט דרווין


??

Re: יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

פורסם: א' יוני 25, 2017 9:18 am
על ידי אוצר החכמה
הוא זה שהתחיל עם עניין השינויים ההדרגתיים שיוצרים שינוי לאחר זמן.
וכנראה גם צדק, מ"מ לא הבנתי כ"כ את הקשר של שינויים הדרגתיים לכאן.

Re: יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

פורסם: א' יוני 25, 2017 9:20 am
על ידי בברכה המשולשת
אוצר החכמה כתב:הוא זה שהתחיל עם עניין השינויים ההדרגתיים שיוצרים שינוי לאחר זמן.
וכנראה גם צדק, מ"מ לא הבנתי כ"כ את הקשר של שינויים הדרגתיים לכאן.


עיקר הכוונה שלי בציונים שהבאתי היתה לעצם ההבדל ולא להדרגה