עמוד 1 מתוך 1

ב"ב קמב: ולאו הלכתא כוותייכו דדרדקי אתון

פורסם: ו' יוני 23, 2017 11:44 pm
על ידי שמואל דוד
ב"ב דף קמב:
אמר ליה רבי אבהו לרבי ירמיה הלכתא כוותן או הלכתא כותייכו אמר ליה פשיטא דהלכתא כוותן דקשישנא מינייכו ולאו הלכתא כוותייכו דדרדקי אתון. 
צע"ק מדוע הוסיף "ולאו הלכתא כוותייכו דדרדקי אתון" שלכאורה כפילות לשון הוא.
ועיין רבינו גרשום שם (כנראה שהרגיש בזה) וז"ל "הלכתא כוותן דקשישנא מינייכו, אלא מאי קא סברת דהלכתא כוותייכו לא דרדקי אתון" עכ"ל ולא הבנתי כוונתו.

Re: ב"ב קמב: ולאו הלכתא כוותייכו דדרדקי אתון

פורסם: ב' יוני 26, 2017 6:02 pm
על ידי שמואל דוד
תשובה שקיבלתי מחכ"א שליט"א
כעת לא מצאתי מי שהעיר בזה ולכאו' נראה דהלכתא כוותן דקשישנא מנייכו פי' שהלכה כמונו כי אנו יותר זקנים מכם דהיינו שיש לנו מעלה עליכם אבל עדיין אין משמעות שיש לכם חסרון. אבל כשאמר "ולאו הלכתא כוותיכו דדרדקי אתון" כוונתו לומר שיש לכם חסרון כי דרדקי אין רק פירושו שאתם יותר צעירים אלא דרדקי אתון פי' אתם נערים ואינם ראויים להוראה. ויש דוגמא לזה בב"מ סו. דרדקא קרעיה פי' שדרדקא הוא נער ואינו ראוי לפסוק הלכות. וי"ל שזה גם כוונת רבינו גרשום שכתב אלא מאי קא סברת דהלכתא כוותיכו, פי' שאע"פ שהם יודעים שהם יותר צעירים מ"מ אולי עדיין ראויים לחלוק עלינו, על זה אמר לא דרדקי אתון פי' אתם נערים ואינכם ראויים לחלוק עלינו בכלל.