עמוד 1 מתוך 1

סתירה בסנהדרין כ.-מט. על מה נענש אבנר

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 2:06 pm
על ידי אביר הרועים!
בסנהדרין כ. מחלוקת אמוראים על מה נענש אבנר אם מפני שלא מיחה בשאול או ששיהה מלכות בית דוד ב' שנים ומחצה. והנה לקמן מט. איתא בור וסירה גרמו לו לאבנר שיהרג. וברש"י שם האריך בב' מעשים שהיה יכול אבנר ללמד זכות על דוד ולא לימד וע"ז נענש. וצ"ב.

Re: סתירה בסנהדרין כ.-מט. על מה נענש אבנר

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 3:57 pm
על ידי בקי בן יגלי
רש"י נקיט כדעת המדרש בעניין זה. עיין מדרש רבה במדבר (פרשה כ"ג, יג) וזה"ל: ומפני מה נהרג אבנר ריב"ל אמר על שהקדים שמו לשמו של דוד שנא' (שם ג) וישלח אבנר מלאכים אל דוד תחתיו לאמר למי ארץ וחכמים אומרים על שלא הניח לשאול להתפייס מדוד (עיי"ש).

Re: סתירה בסנהדרין כ.-מט. על מה נענש אבנר

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 3:58 pm
על ידי בברכה המשולשת
בקי בן יגלי כתב:רש"י נקיט כדעת המדרש בעניין זה. עיין מדרש רבה במדבר (פרשה כ"ג, יג) וזה"ל: ומפני מה נהרג אבנר ריב"ל אמר על שהקדים שמו לשמו של דוד שנא' (שם ג) וישלח אבנר מלאכים אל דוד תחתיו לאמר למי ארץ וחכמים אומרים על שלא הניח לשאול להתפייס מדוד (עיי"ש).


האם רש"י ראה את במדבר רבה?

Re: סתירה בסנהדרין כ.-מט. על מה נענש אבנר

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 4:06 pm
על ידי בקי בן יגלי
בברכה המשולשת כתב: האם רש"י ראה את במדבר רבה?

בגליון הש"ס ציין שם שגם בירושלמי הובא האי עניין עיי"ש
האמת שבכלל גם בדעת הבבלי עצמו יתכן לפרש כך שאמרו בבלי שהיה יכול למחות בשאול ויתכן דלכן פירש רש"י בדף מט. שהכוונה שהיה יכול למחות שיתפייס עם דוד מתי שהיה יכול דוד להרוג את שאול במערה.
רק רש"י עצמו סותר את עצמו כי ברש"י שם (בדף כ.) פירש שהיה יכול למחות בשאול על מעשה דנוב עיר הכהנים. וכאן פירש שהיה יכול למחות שיתפייס עם דוד. וצ"ע.
ובמדרש שם הובא לדעת חכמים ב' הדברים הללו וזה"ל: וחכמים אומרים שלא הניח לשאול להתפייס מדוד והיה ספק בידו למחות בנוב עיר הכהנים ולא מיחה:

Re: סתירה בסנהדרין כ.-מט. על מה נענש אבנר

פורסם: ד' ספטמבר 06, 2017 7:09 am
על ידי שמואל דוד
עיין מהרש"א כ.