עמוד 1 מתוך 1

ברכות מז: מצוה הבאה בעבירה

פורסם: ו' ספטמבר 15, 2017 5:16 pm
על ידי עושה חדשות
והיכי עביד הכי והאמר רב יהודה כל המשחרר עבדו עובר בעשה שנאמר לעלם בהם תעבדו לדבר מצוה שאני מצוה הבאה בעבירה היא מצוה דרבים שאני.
לכאו' אין הכוונה להזכיר את ההלכה של מהבב"ע, ואינו שייך לכאן, כי אם לישנא בעלמא. האם מצינו כהאי לישנא דמהבב"ע בעוד מקומות בש"ס וראש'?

Re: ברכות מז: מצוה הבאה בעבירה

פורסם: ו' ספטמבר 15, 2017 6:34 pm
על ידי רון
אם זכרוני אינו בכזיב,
הראשונים גורסים בדברי הגמ' בסוכה לה' א' בטעמא דאתרוג של עורלה פסול מדין מצוה הבאה בעבירה ויש בזה אריכות ועוד חזון למועד בלי נדר

Re: ברכות מז: מצוה הבאה בעבירה

פורסם: א' ספטמבר 17, 2017 3:54 pm
על ידי אהרון 37
למה הנושא של מצווה הבאה בעבירה לא שייך לכאן?

Re: ברכות מז: מצוה הבאה בעבירה

פורסם: ד' ספטמבר 20, 2017 3:15 pm
על ידי ישנו
עושה חדשות כתב:והיכי עביד הכי והאמר רב יהודה כל המשחרר עבדו עובר בעשה שנאמר לעלם בהם תעבדו לדבר מצוה שאני מצוה הבאה בעבירה היא מצוה דרבים שאני.
לכאו' אין הכוונה להזכיר את ההלכה של מהבב"ע, ואינו שייך לכאן, כי אם לישנא בעלמא. האם מצינו כהאי לישנא דמהבב"ע בעוד מקומות בש"ס וראש'?

התוס' בסוכה ל. הק' מ"ט בעי לטעמא דכתותי מיכתת שיעוריה תיפו"ל משום מצווה הבאה בעבירה, ואין הכוונה שעובר עבירה של הנאה מע"ז בקיום המצווה שהרי מצוות לאו להנות ניתנו, אלא עצם זה שדבר מוקצה לאיסור הנאה, והקיום מצווה מתאפשר רק באופן של לקיחת דבר שנאסר נחשב כמצווה הבאה בעבירה, - ר' בערל פוברסקי האריך בזה באיזה מקום וכמדומה שהביא גם את הגמ' שם.

Re: ברכות מז: מצוה הבאה בעבירה

פורסם: ש' ספטמבר 23, 2017 11:10 pm
על ידי מיכאל1
עושה חדשות כתב:והיכי עביד הכי והאמר רב יהודה כל המשחרר עבדו עובר בעשה שנאמר לעלם בהם תעבדו לדבר מצוה שאני מצוה הבאה בעבירה היא מצוה דרבים שאני.
לכאו' אין הכוונה להזכיר את ההלכה של מהבב"ע, ואינו שייך לכאן, כי אם לישנא בעלמא. האם מצינו כהאי לישנא דמהבב"ע בעוד מקומות בש"ס וראש'?


אהרון 37 כתב:למה הנושא של מצווה הבאה בעבירה לא שייך לכאן?


לכאורה הויכוח כבר נפתח בראשונים האם במקום שהעבירה מסייעת למצוה יש מדיון של מצוה הבאה בעבירה

Re: ברכות מז: מצוה הבאה בעבירה

פורסם: א' ספטמבר 24, 2017 11:33 am
על ידי בתבונה
רון כתב:אם זכרוני אינו בכזיב,
הראשונים גורסים בדברי הגמ' בסוכה לה' א' בטעמא דאתרוג של עורלה פסול מדין מצוה הבאה בעבירה ויש בזה אריכות ועוד חזון למועד בלי נדר


ערוך לנר מסכת סוכה דף ל עמוד א
בגמרא אלא לאו משום דהוי לי' מצוה הבאה בעבירה. הרמב"ם הל' לולב (ריש פ"ח ה"א) כתב דבין גזול ובין של אשרה ושל עיה"נ פסול וע"ש בהרב המגיד דמדכתב הרמב"ם דבשל אשרה אפילו בטלו' פסול נראה שגרס דטעם דאשרה ועיה"נ פסול משום מה"ב כקצת נוסחאות והכס"מ כתב שאין דברים אלו נכונים בעיניו שהי' להרמב"ם גירסא זו ועוד דלא שייך בשל אשרה ועיה"נ מצוה הבאה בעבירה כיון דלא ע"י העבירה מקיים המצוה כמו שכתבו התוס' כאן ולכן נדחק בפי' הרמב"ם וגם הלח"מ הל' שופר (פ"א ה"ג) דחק לפרש דברי הרמב"ם ע"פ גירסה שלפנינו ע"ש ובמכ"ה נעלמו מהם דברי הרמב"ם בפי' המשניות שכתב וז"ל מצוה הבאה בעבירה אינה מצוה ולפיכך לולב הגזול ושל אשרה ושל עיה"נ פסול... ע"ש

Re: ברכות מז: מצוה הבאה בעבירה

פורסם: א' אוקטובר 22, 2017 11:47 pm
על ידי עושה חדשות
ובדרך אגב -
שו"ת הרי"ף סי' קלג כתב:שאלה. אחד מן התלמידים גנב ספרי פרושין לחבירו וכשתבעו ממנו נשבע שבועה חמורה שלא יחזירם לו עד שיעתיק אותם ויש מי שהורה שמותר לגנבן.
תשובה הגונב והמורה כלם טעו שלא כדין עשו שזה שהורה שמותר לעשות כן דומה לו משום שמתלמד דברי תורה שהיא מצוה היא וטעה משום שאמר לולב הגזול והיבש פסול ואתמר עלה משום דמצוה הבאה בעבירה המקום שונאה שנאמר כי ה' אוהב משפט שונא גזל בעולה וגו' הילכך הורה ליה זה בהוראותו חוטא ומחטיא והגונב יש עליו ג' לאוין אחד משום גונב ואחד משום שנשבע שלא יחזיר אותם והו"ל על דברי תורה נשבע שהיא גזלה ואחד משום גזל לפי שהוא גוזל שלא מדעת ואף על פי שהגזלה בכלל הגניבה היא אלא שנסתר בלקיחתן משום שאמר אל תגנוב את שלך מאחרי הגנב שלא תראה עליו כגנב ואם אסור בשלו כל שכן באחרים ואף אותה מצוה שנתכון לה לא עלתה בידו כמו שכתבו לולב הגזול והיבש פסול שלא עלתה בידו מצותו.

Re: ברכות מז: מצוה הבאה בעבירה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 1:46 pm
על ידי אותה אבקש
אגב, עיין בגמ' גיטין ל"ח כמדו' שהובא מעשה דר"א ולא הקשו ממצוה הבאה בעבירה אלא מיד כתבו מצוה דרבים שאני.

Re: ברכות מז: מצוה הבאה בעבירה

פורסם: ג' יוני 19, 2018 1:07 am
על ידי עושה חדשות
בתבונה כתב:
רון כתב:אם זכרוני אינו בכזיב,
הראשונים גורסים בדברי הגמ' בסוכה לה' א' בטעמא דאתרוג של עורלה פסול מדין מצוה הבאה בעבירה ויש בזה אריכות ועוד חזון למועד בלי נדר
ערוך לנר מסכת סוכה דף ל עמוד א
בגמרא אלא לאו משום דהוי לי' מצוה הבאה בעבירה. הרמב"ם הל' לולב (ריש פ"ח ה"א) כתב דבין גזול ובין של אשרה ושל עיה"נ פסול וע"ש בהרב המגיד דמדכתב הרמב"ם דבשל אשרה אפילו בטלו' פסול נראה שגרס דטעם דאשרה ועיה"נ פסול משום מה"ב כקצת נוסחאות והכס"מ כתב שאין דברים אלו נכונים בעיניו שהי' להרמב"ם גירסא זו ועוד דלא שייך בשל אשרה ועיה"נ מצוה הבאה בעבירה כיון דלא ע"י העבירה מקיים המצוה כמו שכתבו התוס' כאן ולכן נדחק בפי' הרמב"ם וגם הלח"מ הל' שופר (פ"א ה"ג) דחק לפרש דברי הרמב"ם ע"פ גירסה שלפנינו ע"ש ובמכ"ה נעלמו מהם דברי הרמב"ם בפי' המשניות שכתב וז"ל מצוה הבאה בעבירה אינה מצוה ולפיכך לולב הגזול ושל אשרה ושל עיה"נ פסול... ע"ש

וראה עוד - viewtopic.php?f=17&t=24519&hilit#p444529