מכות טו,ב ביטלו במגרש אנוסתו
פורסם: ב' נובמבר 20, 2017 5:11 pm
הגמרא מחפשת אוקימתא לומר שהאונס יתחייב מלקות על לאו ד"לא יוכל לשלחה", למ"ד דבעינן "ביטלו".
ולמסקנא אומרים שלא שייך "ביטלו" בלאו זה (אא"כ למ"ד נדר שהודר ברבים אין לו הפרה אם נאמר שאין להפירו אפילו לדבר מצווה).
והנה, לכאורה אפשר למצוא שתי אוקימתות:
א. אם הרג את גרושתו, אלא ששם קלב"מ וייהרג ולא ילקה, וצ"ע מה יהיה הדין אם הרג אותה בגרמא.
ב. אם הפך את עצמו ל"כרות שפכה", ואמנם ילקה משום "ובארצכם לא תעשו", אבל לכאורה ילקה פעם שניה משום הלאו ד"לא יוכל לשלחה".
וצ"ע מדוע הגמרא לא הביאה זאת.
ולמסקנא אומרים שלא שייך "ביטלו" בלאו זה (אא"כ למ"ד נדר שהודר ברבים אין לו הפרה אם נאמר שאין להפירו אפילו לדבר מצווה).
והנה, לכאורה אפשר למצוא שתי אוקימתות:
א. אם הרג את גרושתו, אלא ששם קלב"מ וייהרג ולא ילקה, וצ"ע מה יהיה הדין אם הרג אותה בגרמא.
ב. אם הפך את עצמו ל"כרות שפכה", ואמנם ילקה משום "ובארצכם לא תעשו", אבל לכאורה ילקה פעם שניה משום הלאו ד"לא יוכל לשלחה".
וצ"ע מדוע הגמרא לא הביאה זאת.