ערכין ז. - תנא היכא קאי דקתני "פשיטא" (הריגת עובר)
פורסם: ש' דצמבר 09, 2017 11:41 pm
תלמוד בבלי מסכת ערכין דף ז עמוד א
מתני'. האשה שיצאה ליהרג - אין ממתינין לה עד שתלד.
רש"י מסכת ערכין דף ז עמוד א
אין ממתינין לה עד שתלד - אלא הורגין ולדה עמה דחד גופא הוא.
תלמוד בבלי מסכת ערכין דף ז עמוד א
גמ'. פשיטא, גופה היא! איצטריך וכו'.
מעודי לא נתקלתי בדבר פחות פשוט מהלכה זו, ואת שאלת הגמ' "פשיטא" איני מצליח להבין. הלא יש כאן יצור חי, ולמה פשוט כ"כ שאם אמו נתחייבה הריגה אין להמתין לה שתלד, יהיו ההגדרות ההלכתיות של העובר ביחס לאמו אשר יהיו?
ידועים לי דברי המהרי"ט (א צט) והחוות יאיר (לא) והאג"מ (חו"מ ב סט) ומזור בכל אלה לא מצאתי.
מתני'. האשה שיצאה ליהרג - אין ממתינין לה עד שתלד.
רש"י מסכת ערכין דף ז עמוד א
אין ממתינין לה עד שתלד - אלא הורגין ולדה עמה דחד גופא הוא.
תלמוד בבלי מסכת ערכין דף ז עמוד א
גמ'. פשיטא, גופה היא! איצטריך וכו'.
מעודי לא נתקלתי בדבר פחות פשוט מהלכה זו, ואת שאלת הגמ' "פשיטא" איני מצליח להבין. הלא יש כאן יצור חי, ולמה פשוט כ"כ שאם אמו נתחייבה הריגה אין להמתין לה שתלד, יהיו ההגדרות ההלכתיות של העובר ביחס לאמו אשר יהיו?
ידועים לי דברי המהרי"ט (א צט) והחוות יאיר (לא) והאג"מ (חו"מ ב סט) ומזור בכל אלה לא מצאתי.