עמוד 1 מתוך 1

מגילה כז:-כח. - 'במה הארכת ימים?'

פורסם: ב' ינואר 22, 2018 2:40 pm
על ידי ארזי הלבנון
במגילה (כז:-כח.) הובאו השאלות המפורסמות ד'במה הארכת ימים'.
לכאורה השאלה אינה התעניינות גרידא, אלא כדי ללמוד ממעשיהם ולזכות גם כן לאריכות ימים.
כך לכאורה מוכח ממעשה דר' עקיבא ששאל את רבי נחוניא הגדול במה הארכת ימים, ומשרתיו הכוהו עד שעלה לעץ דקל, ומשם ניסה להוכיח את חפותו בשאלה: "רבי! אם נאמר 'כבש' למה נאמר 'אחד'?". רבי נחוניא הבין שכוונתו הייתה טהורה, והורה: "צורבא מדרבנן הוא, שבקוהו".
את הוראת 'שבקוהו' הסביר רבינו אברהם מן ההר:
"שלא תכוהו, דצורבא מרבנן [הוא] וללמוד תכונותי ומדותי שאל, ויעשה הוא כמו שעשיתי".

ואלו מידותיו של רבי נחוניא הגדול:
מימי לא קיבלתי מתנות, ולא עמדתי על מדותי וותרן בממוני הייתי


שאלתי היא, כיצד יכול רבי עקיבא לעשות כמו שעשה רבי נחוניא? והלא גדלותו הצטיינה בכך שמימיו לא עשה כן. וכך גם בשאר התנאים.
ואם כן, אולי מעלה גדולה ניתן ללמוד מכך, אך לא אריכות ימים, שניתנה בשכר שמימיהם לא נהגו כך וכך.

Re: מגילה כז:-כח. - 'במה הארכת ימים?'

פורסם: ב' ינואר 22, 2018 2:44 pm
על ידי צופר הנעמתי
ארזי הלבנון כתב:במגילה (כז:-כח.) הובאו השאלות המפורסמות ד'במה הארכת ימים'.
לכאורה השאלה אינה התעניינות גרידא, אלא כדי ללמוד ממעשיהם ולזכות גם כן לאריכות ימים.
כך לכאורה מוכח ממעשה דר' עקיבא ששאל את רבי נחוניא הגדול במה הארכת ימים, ומשרתיו הכוהו עד שעלה לעץ דקל, ומשם ניסה להוכיח את חפותו בשאלה: "רבי! אם נאמר 'כבש' למה נאמר 'אחד'?". רבי נחוניא הבין שכוונתו הייתה טהורה, והורה: "צורבא מדרבנן הוא, שבקוהו".
את הוראת 'שבקוהו' הסביר רבינו אברהם מן ההר:
"שלא תכוהו, דצורבא מרבנן [הוא] וללמוד תכונותי ומדותי שאל, ויעשה הוא כמו שעשיתי".

ואלו מידותיו של רבי נחוניא הגדול:
מימי לא קיבלתי מתנות, ולא עמדתי על מדותי וותרן בממוני הייתי


שאלתי היא, כיצד יכול רבי עקיבא לעשות כמו שעשה רבי נחוניא? והלא גדלותו הצטיינה בכך שמימיו לא עשה כן. וכך גם בשאר התנאים.
ואם כן, אולי מעלה גדולה ניתן ללמוד מכך, אך לא אריכות ימים, שניתנה בשכר שמימיהם לא נהגו כך וכך.

מנין לך ששאל כדי לעשות כך ולהאריך ימים? אדרבא מסתבר ששאל כך כדי לעשות כך לשם שמים ולכלול מידות אנטיגנוס איש סוכו עם מידותיו של רבי נחוניא.

Re: מגילה כז:-כח. - 'במה הארכת ימים?'

פורסם: ב' ינואר 22, 2018 2:54 pm
על ידי ארזי הלבנון
צופר הנעמתי כתב:מנין לך ששאל כדי לעשות כך ולהאריך ימים? אדרבא מסתבר ששאל כך כדי לעשות כך לשם שמים ולכלול מידות אנטיגנוס איש סוכו עם מידותיו של רבי נחוניא.

אם כך, השאלה הייתה כללית יותר ונוגעת למידות והנהגות טובות. השאלות החוזרות ונשנות מאד ממוקדות: 'במה הארכת ימים...'.

Re: מגילה כז:-כח. - 'במה הארכת ימים?'

פורסם: ב' ינואר 22, 2018 2:58 pm
על ידי צופר הנעמתי
ארזי הלבנון כתב:
צופר הנעמתי כתב:מנין לך ששאל כדי לעשות כך ולהאריך ימים? אדרבא מסתבר ששאל כך כדי לעשות כך לשם שמים ולכלול מידות אנטיגנוס איש סוכו עם מידותיו של רבי נחוניא.

אם כך, השאלה הייתה כללית יותר ונוגעת למידות והנהגות טובות. השאלות החוזרות ונשנות מאד ממוקדות: 'במה הארכת ימים...'.

השאלה היא מה הם המידות המעולות שראויות על ידם להאריך ימים. וזו הסיבה שנשאלו חכמים אלו דווקא, מאחר שנראה שמידותיהם מרוצות במיוחד.

Re: מגילה כז:-כח. - 'במה הארכת ימים?'

פורסם: ב' ינואר 22, 2018 3:01 pm
על ידי ארזי הלבנון
צופר הנעמתי כתב:
ארזי הלבנון כתב:
צופר הנעמתי כתב:מנין לך ששאל כדי לעשות כך ולהאריך ימים? אדרבא מסתבר ששאל כך כדי לעשות כך לשם שמים ולכלול מידות אנטיגנוס איש סוכו עם מידותיו של רבי נחוניא.

אם כך, השאלה הייתה כללית יותר ונוגעת למידות והנהגות טובות. השאלות החוזרות ונשנות מאד ממוקדות: 'במה הארכת ימים...'.

השאלה היא מה הם המידות המעולות שראויות על ידם להאריך ימים. וזו הסיבה שנשאלו חכמים אלו דווקא, מאחר שנראה שמידותיהם מרוצות במיוחד.

לא... נשאלו דווקא הם - בגלל שהאריכו ימים!
זה הפשט ידידי היקר. השתדלתי לא להוסיף או לגרוע.

ובכלל, אולי הבנתך אפשרית, אך גם ההבנה שהצגתי. על כן אשמח להתייחסות על פי הנ"ל

Re: מגילה כז:-כח. - 'במה הארכת ימים?'

פורסם: ב' ינואר 22, 2018 8:28 pm
על ידי עבד הזמן
ארזי הלבנון כתב:שאלתי היא, כיצד יכול רבי עקיבא לעשות כמו שעשה רבי נחוניא? והלא גדלותו הצטיינה בכך שמימיו לא עשה כן. וכך גם בשאר התנאים.
ואם כן, אולי מעלה גדולה ניתן ללמוד מכך, אך לא אריכות ימים, שניתנה בשכר שמימיהם לא נהגו כך וכך.

לכאורה מימי אינו מיום הלידה. שהרי מימי לא קידמני אדם בביהמ"ד ועד כאלה לכאורה לא ייתכנו בתינוק בן יומו.
וא"כ יהיה מבואר שמיום הקבלה ואילך שעושה כך שוב נכלל במעלת "מימי".
ויש להוסיף את הענין שבעל התשובה נעשה כבריאה חדשה ויראה עצמו כאילו אין לו לא זכות ולא חובה