עמוד 1 מתוך 1

סוכה ד' - הערה בסוגיא דחקק

פורסם: ג' ינואר 23, 2018 2:48 pm
על ידי יושב סתר
היתה פחותה מי"ט וחקק בה כדי להשלימה לעשרה אם יש משפת חקק ולכותל ג"ט פסולה ואם לאו כשרה.
ברש"י ובר"ן נראה שהביאור הוא שהלבוד מקרב החקק לדופן, ובשיטת ריב"ב כתב להיפך שהלבוד מקרב את הדופן לחקק, והנפק"מ כמובן לגבי שפת החקק אם מותר לשבת שם, אם הלבוד מקרב החקק לדופן - מותר, ואם הדופן מתקרב לחקק - אסור. אולם בשניהם מבואר שבחקק חייב להיות שיעור הכשר סוכה זע"ז ורק לאחר מכן אפשר לומר לבוד על שפת החקק.
ובספר המכתם כתב שהלבוד מקרב החקק לדפנות גם אם אין בחקק זע"ז אלא ההכשר סוכה הוא רק בצירוף שפת החקק.
וכאן צ"ע בגוונא שתהיה הסוכה ז' טפחים, ופחות מג"ט שפת החקק ופחות מג"ט חקק ופחות מג"ט שפת החקק השני, האם כאן גם יש לבוד מהחקק לדפנות כדברי המכתם ויהיה כשר, או דנימא להיפך שהלבוד מחבר שני שפות החקק זה לזה.
ואין לדחות מתוס' דף י"ז שלבוד להחמיר לא אמרינן, לפי שכאן כל ההכשר של הסוכה הוא מכח לבוד, ומהיכ"ת לומר לבוד להקל בזמן שסותר ללבוד להחמיר.