מכות יג: - מסית ומדיח - אין בהם כרת?!
פורסם: ה' מרץ 08, 2018 8:55 am
תלמוד בבלי מסכת מכות דף יג עמוד ב
ודלמא אזהרה לקרבן, דהא פסח ומילה דלית בהו אזהרה לא מייתי קרבן! התם לאו היינו טעמא, אלא משום דאיתקש כל התורה כולה לעבודת כוכבים, מה עבודת כוכבים שב ואל תעשה אף כל שב ואל תעשה, לאפוקי הני דקום עשה.
תוספות מסכת מכות דף יד עמוד א
לאפוקי הני - פסח ומילה דבקום עשה נינהו קשה ל"ל היקשא לאפוקי פסח ומילה תיפוק ליה מדאמרינן בת"כ ועשה אחת יצא מסית ומדיח ומקלל אביו ואמו ועדים זוממין שאין בהן מעשה דאין בהן קרבן וה"ה פסח ומילה דאי מימנע ולא עביד ליכא מעשה ושמא י"ל דאצטריך דרשא דהכא משום דבת"כ איכא דרשא אחריתי דמפרש מסית ומדיח דלאו בני קרבן נינהו משום דבעינן דומיא דעבודת כוכבים דיש בו כרת ופסח ומילה הוו בכרת והוה אמינא דהויין בקרבן.
תוספות מקשים מה הצורך בהיקש של כל התורה כולה לע"ז כדי לאפוקי פסח וממילה מקרבן חטאת, והרי בת"כ מוציאים מסית ומדיח מחטאת מהמילה' 'ועשה' בפרשת ויקרא.
תירוץ התוספות: בת"כ יש עוד דרשה שמסית ומדיח אינן בחטאת מדרשה אחרת: אינם דומים לע"ז שיש בה כרת, ולפי מ"ד זה היתה הו"א שפסח ומילה שיש בהם כרת תהיה גם חטתא, ולכן צריכים את ההיקש לע"ז.
ואיני מבין את אותה דרשה אחרת [שלא מצאתי אותה בת"כ]: וכי במסית ומדיח אין כרת, והרי בכל חייבי מיתות בי"ד יש כרת?
היכן הטעות שלי?
ודלמא אזהרה לקרבן, דהא פסח ומילה דלית בהו אזהרה לא מייתי קרבן! התם לאו היינו טעמא, אלא משום דאיתקש כל התורה כולה לעבודת כוכבים, מה עבודת כוכבים שב ואל תעשה אף כל שב ואל תעשה, לאפוקי הני דקום עשה.
תוספות מסכת מכות דף יד עמוד א
לאפוקי הני - פסח ומילה דבקום עשה נינהו קשה ל"ל היקשא לאפוקי פסח ומילה תיפוק ליה מדאמרינן בת"כ ועשה אחת יצא מסית ומדיח ומקלל אביו ואמו ועדים זוממין שאין בהן מעשה דאין בהן קרבן וה"ה פסח ומילה דאי מימנע ולא עביד ליכא מעשה ושמא י"ל דאצטריך דרשא דהכא משום דבת"כ איכא דרשא אחריתי דמפרש מסית ומדיח דלאו בני קרבן נינהו משום דבעינן דומיא דעבודת כוכבים דיש בו כרת ופסח ומילה הוו בכרת והוה אמינא דהויין בקרבן.
תוספות מקשים מה הצורך בהיקש של כל התורה כולה לע"ז כדי לאפוקי פסח וממילה מקרבן חטאת, והרי בת"כ מוציאים מסית ומדיח מחטאת מהמילה' 'ועשה' בפרשת ויקרא.
תירוץ התוספות: בת"כ יש עוד דרשה שמסית ומדיח אינן בחטאת מדרשה אחרת: אינם דומים לע"ז שיש בה כרת, ולפי מ"ד זה היתה הו"א שפסח ומילה שיש בהם כרת תהיה גם חטתא, ולכן צריכים את ההיקש לע"ז.
ואיני מבין את אותה דרשה אחרת [שלא מצאתי אותה בת"כ]: וכי במסית ומדיח אין כרת, והרי בכל חייבי מיתות בי"ד יש כרת?
היכן הטעות שלי?