עמוד 1 מתוך 1

ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ד' אפריל 11, 2018 12:18 am
על ידי תוכן
סבא בביתא פאחא בביתא, ופירש"י: 'פאחא, שבר שאינו אלא למשא. ל"א, פחחא גרסינן, לשון ערום ועריה דמתרגמינן לערום פחיח בתרגום של נביאים (יחזקאל טז)'. ודומה לזה מצאנו בשאר המפרשים.

ועלה בדעתי לפרש על פי האבן עזרא באסתר ובעוד מקומות שפחות הוא לשון רבים והיחיד הוא פחה, ופירושו שליט או מושל כמו שפירשו עוד מפרשים. (יש אומרים שזה המקור למילה 'פאשא' בערבית, וממנו הגענו למונח 'חכם באשי'.) והכוונה שכשיש סבא בבית, הוא רואה את עצמו כשליט, ומצפה שכולם ישרתו אותו על ימין ועל שמאל.

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ד' אפריל 11, 2018 12:58 am
על ידי ביקורת תהיה
שלילי. הפא של 'פחה' סגולה, ואינה מושכת אלף אחריה בשום פנים.

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ד' אפריל 11, 2018 2:06 am
על ידי תוכן
יש נוסחאות 'פחא בביתא' ללא אל"ף. אבל סתם שאלה, מנין לך ש'פחה' היא עם פ"א סגולה?

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ד' אפריל 11, 2018 2:25 am
על ידי במסתרים
תוכן כתב:מנין לך ש'פחה' היא עם פ"א סגולה?

נחמיה ה יד ועוד

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ד' אפריל 11, 2018 2:30 am
על ידי תוכן
תודה. ובכל מקרה, כתיבתו המלאה של סופר שלא נודע (בפרט שמצאנו הרבה גרסאות לתיבה עמומה זו) לא תספיק להזיז את משנתי ממקומה.

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ד' אפריל 11, 2018 5:45 am
על ידי קאצ'קלה
רעיון יפה, אבל אינו נראה נכון, כי בפשטות יש לפרשה היפך מ'סימא' של הסבתא.
כיון שה'סימא' הוא מטמון (חיובי), בהכרח שה'פאחא/פחחא/פחתא' צריך להורות על המובן ההפוך (שלילי), דוגמת שבר, ערום (בלי מטמון) וכיוצא, כדעת המפרשים. לא מסתבר שנקטו מלה שהיא בעצם מלה חיובית (המורה על שליט ומושל) ורק כאן היא מתפרשת לפי הענין במובן נגדי (שליט שצריכים לשמשו כרצונו).
[השווה בדומה לזה בקהלת רבה א ח: "לכו והתפללו על אותו האיש ועל אותה החמת שהיתה מלאה אבנים טובות ומרגליות אבל עכשיו מלאה פחמין". דברים הפוכים: אבנים טובות לעומת פחמים. ואין כוונתי לפרש 'פאחא' מלשון פחמין...]

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ד' אפריל 11, 2018 10:20 am
על ידי דרומי
דברי הגמרא הובאו בפירוש רש"י עה"ת פ' בחוקותי כז, ז ועיין בשפתי חכמים שם.

בענין זה דייק פעם האדמור מחבד (וכדרכו בקודש "להמתיק" הגבורות), שהסבא הוא בבחינת "פחא" רק "בביתא", בעניני הבית, אבל בחוץ הוא עדיין נכבד ויושב בין זקני ארץ. ובזה ביאר הטעם שעדיין ערכו של הזקן יותר מערכה של הזקנה

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ד' אפריל 11, 2018 12:42 pm
על ידי תוכן
קאצ'קלה כתב:רעיון יפה, אבל אינו נראה נכון, כי בפשטות יש לפרשה היפך מ'סימא' של הסבתא.
כיון שה'סימא' הוא מטמון (חיובי), בהכרח שה'פאחא/פחחא/פחתא' צריך להורות על המובן ההפוך (שלילי), דוגמת שבר, ערום (בלי מטמון) וכיוצא, כדעת המפרשים. לא מסתבר שנקטו מלה שהיא בעצם מלה חיובית (המורה על שליט ומושל) ורק כאן היא מתפרשת לפי הענין במובן נגדי (שליט שצריכים לשמשו כרצונו).
[השווה בדומה לזה בקהלת רבה א ח: "לכו והתפללו על אותו האיש ועל אותה החמת שהיתה מלאה אבנים טובות ומרגליות אבל עכשיו מלאה פחמין". דברים הפוכים: אבנים טובות לעומת פחמים. ואין כוונתי לפרש 'פאחא' מלשון פחמין...]


פחא במובן של שליט או רודן בבית, זה ההיפך מסימא בבית. זה כמו שאשה מורוקאית קוראת לבעלה שייח סעודי, שזה לא ממש מחמאה, אבל אם שלמה מוסיוף מספר ששייח סעודי הגיע לחנות שלו, זו מחמאה.

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ד' אפריל 11, 2018 1:03 pm
על ידי דרומי
כמו שציינתי לעיל, רש"י מצטט גמרא זו בפירושו הפשטני לתורה, והדבר מחזק את הרושם שמדובר בדבר שכל ילד יכול להבין במובן הפשוט ולא בקוד המובן רק ליודעי חן.

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ג' יולי 02, 2019 12:08 pm
על ידי גימפעל
בביאורי החסידות לש"ס להרב יש"י חסידה יש פירוש על מאמר חז"ל זה ומקורו מ'ישמח ישראל' אשמח לדעת מ"מ מדוייק.

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ג' יולי 02, 2019 1:10 pm
על ידי בקרו טלה
גימפעל כתב:בביאורי החסידות לש"ס להרב יש"י חסידה יש פירוש על מאמר חז"ל זה ומקורו מ'ישמח ישראל' אשמח לדעת מ"מ מדוייק.

[ישמח ישראל] - מאורן של ישראל - פרשת בחוקותי
ואם מבן ששים שנה וגו' (כ"ז, ז') פירש"י כשמגיע לימי הזקנה האשה הקרובה להחשב כאיש וכו' דאמרי אינשי סבא בביתא פחא בביתא סבתא בביתא סימא בביתא וסימנא טבא בביתא עכ"ל, והוא מגמ' ערכין (י"ט.). והטעם לזה כי האשה אף שנתקללה בעצב תלדי בנים (בראשית ג', ט"ז) אבל משהזקינה לא שייך עוד עליה קללה זו, ולכן היא ברכה בבית, אבל האיש שנתקלל בזעת אפיך תאכל לחם (שם ג', י"ט) שייך עליו הקללה כל ימי חייו אף כשזקן

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ד' יולי 03, 2019 10:52 am
על ידי .השוחט
קאצ'קלה כתב:רעיון יפה, אבל אינו נראה נכון, כי בפשטות יש לפרשה היפך מ'סימא' של הסבתא.
כיון שה'סימא' הוא מטמון (חיובי), בהכרח שה'פאחא/פחחא/פחתא' צריך להורות על המובן ההפוך (שלילי), דוגמת שבר, ערום (בלי מטמון) וכיוצא, כדעת המפרשים. לא מסתבר שנקטו מלה שהיא בעצם מלה חיובית (המורה על שליט ומושל) ורק כאן היא מתפרשת לפי הענין במובן נגדי (שליט שצריכים לשמשו כרצונו).
[השווה בדומה לזה בקהלת רבה א ח: "לכו והתפללו על אותו האיש ועל אותה החמת שהיתה מלאה אבנים טובות ומרגליות אבל עכשיו מלאה פחמין". דברים הפוכים: אבנים טובות לעומת פחמים. ואין כוונתי לפרש 'פאחא' מלשון פחמין...]


אי משום הא [כלומר לולא ההערה הלשונית שהעירו], לא איריא, דשפיר מאד יש לומר דזה גופא באו להנגיד. שניהם כביכול מסייעים בבית, אבל הסבא שתלטן, כמלך בגדוד, עוזר אבל חונק בשתלטנותו, יש מחיר כבד לעזרה שלו, ואילו הסבתא היא כמטמון. המטמון בארגז, כל הרוצה יבוא ויטול. דהיינו הסבתא כאילו אומרת, אני כאן עם כל חכמת חיי, אני שותקת ולא מתערבת, לכשתרצו להיעזר בי - הנני.

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ד' יולי 03, 2019 11:59 am
על ידי בתבונה
.השוחט כתב:אי משום הא [כלומר לולא ההערה הלשונית שהעירו], לא איריא, דשפיר מאד יש לומר דזה גופא באו להנגיד. שניהם כביכול מסייעים בבית, אבל הסבא שתלטן, כמלך בגדוד, עוזר אבל חונק בשתלטנותו, יש מחיר כבד לעזרה שלו, ואילו הסבתא היא כמטמון. המטמון בארגז, כל הרוצה יבוא ויטול. דהיינו הסבתא כאילו אומרת, אני כאן עם כל חכמת חיי, אני שותקת ולא מתערבת, לכשתרצו להיעזר בי - הנני.

רעיון יפה מאוד גם בסבא בביתא וגם בסבתא בביתא , (ויש בזה חכמת חיים רבה) ואפשר לפרשו בהבנת בגמ' גם אם הפירוש המילולי פאחא הוא שבר.

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ד' יולי 03, 2019 12:32 pm
על ידי .השוחט
אז יש הסכמה שניתן לומר זאת בלימוד הדף היומי בס"ד בעוד יום או יומיים?

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ד' יולי 03, 2019 5:26 pm
על ידי דרומי
במציאות איני בטוח שנכון לומר שהסבתא לא מתערבת וכו'...

ונתקלתי לא מזמן במקרה הפוך, בו הסבתא מביעה את דעתה בכל פרט ודוקא הסבא מבקש ממנה להרפות ולא להתערב...

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ד' יולי 03, 2019 6:25 pm
על ידי לעשות רצונך
אפשר לומר בדרך דרוש:
תפקידו של האיש בבית, בימי צעירותו, כל העניינים שצריכים כוח פיזי. ובזקנותו מקומו בבית המדרש ו'כוחו' הפיזי אבד עליו הכלח. (כפי שמרומז לעיל בשם אדמור מחבד).
תפקיד האשה בבית, עקרת הבית, עיקרו של בית. בחכמה יבנה בית. דבר זה נשאר צורך הבית עד זקנה ושיבה.

בית"א בגימטריא 413.
סב"א ב- בית"א - 476.
סבת"א ב - בית"א - 876.

476 = גם כח ידיהם למה לי, עלימו אבד כלח (איוב ל ב). [הפסוק שלפניו מתחיל ועתה שחקו עלי צעירים...]
876 = והחכמה מאין תבוא, ואי זה מקום בינה (איוב כח ב). [בינה יתירה ניתנה באשה וכו'].

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ד' יולי 03, 2019 9:48 pm
על ידי .השוחט
אמר לי היום ידיד בשם רבו השפע חיים, שהסבא צריך לשבת בבית המדרש גם בזקנותו או בפרט אז, וכשהוא בבית זה גנאי, והאשה כבודה פנימה גם לעת זקנה [דסד"א דעיקר הקפידא בנעוריה דייקא], וכשהיא בבית היא משובחת.

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ד' יולי 03, 2019 10:11 pm
על ידי בקרו טלה
.השוחט כתב:אמר לי היום ידיד בשם רבו השפע חיים, שהסבא צריך לשבת בבית המדרש גם בזקנותו או בפרט אז, וכשהוא בבית זה גנאי, והאשה כבודה פנימה גם לעת זקנה [דסד"א דעיקר הקפידא בנעוריה דייקא], וכשהיא בבית היא משובחת.

פרדס יוסף ספר ויקרא
אם מבן ששים (כ"ז, ז). רש"י סבא בביתא כו', וי"ל בכבוד הזקנים באבות [פ"ג מ"י] שינה של שחרית ויין של צהרים ושיחת הילדים וישיבת בתי כנסיות של עמי הארץ מוציאין את האדם מן העולם, ובמדרש שמואל [אבות פ"ג מי"ד דף ר' ד"ה הרב] ימי נעורים היא השחרות ואז ישן ממצוות ומעשים טובים, וימי אמצעים צהרים ואז מתענג בתענוגי התבל ושותה יין לרוויה, ואם לא למד אז בזקנותו הוא מזקני עמי הארץ שאין בכוחו להתענג מחולשתו, וכל היום יושב ומספר בשיחות ילדים, זאת מוציאין את האדם בעל כרחו ריקם מן העולם ומאומה אין בידו להוליך עמו לקבר, עיין שם.
וזהו פירוש סבא בביתא ואין בידו לילך לבית המדרש כי הוא עם הארץ, אז פחא בביתא, אבל סבתא טוב שתהיה בבית, אמנם זקן שהולך ועושה בבית המדרש הוא מזקני תלמידי חכמים המוסיפין חכמה [עיין קינים פ"ג מ"ו], וכאן מדבר מסתם זקן שאינו חכם.

ועי' בדברי היעב"ץ

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ד' יולי 03, 2019 11:30 pm
על ידי .השוחט
ייש"כ.

אגב. ללא ספק נפלה ט"ס בהעתקת היעב"ץ, וצ"ל שם סבי "דבהתא".

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

פורסם: ה' יולי 04, 2019 12:04 am
על ידי דמשק
ר' שלמה אשתרוק.