עמוד 1 מתוך 1

הכופר בעכו"ם כמודה בכל התורה כולה

פורסם: ו' אפריל 13, 2018 3:36 am
על ידי שמואל דוד
חולין ה. אמר מר חמורה עבודת כוכבים שכל הכופר בה כמודה בכל התורה כולה כו'
ולכאורה קשה שהרי יש הרבה בנ"א שכופרים בעכו"ם וכופרים גם בתורה, האם גם עליהם נאמר כמודה בכל התורה כולה?
והנה עיין .הוריות ח. איזו היא מצוה ששקולה כנגד כל המצות הוי אומר זו עבודת כוכבים וכתב רש"י שכל המודה בה ככופר בכל התורה כולה עכ"ל ולכאורה לשון זה מובן יותר. ועיין רמב"ם פרק ב הלכות עכו"ם וצ"ע בכל זה.

Re: הכופר בעכו"ם כמודה בכל התורה כולה

פורסם: ו' אפריל 13, 2018 4:15 am
על ידי הגהמ
מש"כ בזה במק"א:
נדרים כה. בגמ' חמורה עבודת כוכבים שכל הכופר בה כאילו מודה בתורה כולה – כן הוא הלשון בכל המקבילות בתלמוד בבלי, וראיתי להר"מ שפירא נר"ו שהביא מהגרד"צ הופמן (מהנכתב ב'המסדרונה' גליון א תרמ"ה עמ' קלז) שמבאר פיסקא זו בל' סגי נהור והכוונה שכל המודה בע"ז ככופר בכה"ת כולה ורק שנקט בהאי לישנא דרך כבוד. ובפירוש החומש (במדבר טו:כג ודברים יא:כח) אכן הביאו רש"י בההוא לישנא ע"ש.

ונראה שכן מבואר למאי דפירש הר"ן שמקורו הוא מקרא ד'וכי תשגו ולא תעשו את כל המצות' והרי מפורש שמפרשו דמיירי במי שעובד ע"ז ועליו נאמר שלא עשה כל מצות ה'. ועי' בפי' רש"י למס' חולין (ד:) שמביא הך אימרא כפי גירסא שלנו אבל בהגהות שטמ"ק שם הגיהו כד' הגרד"צ הופמן, ואפשר שהניעו לכך הגירסא שהביאו רש"י בפי' החומש שהבאנו.

ואמנם לשון הספרי בפר' ראה (פיסקא ב') הוא לשני הצדדים דאיתא התם 'מכאן אמרו כל המודה בע"ז ככופר בכל התורה כולה וכל הכופר בע"ז כמודה בכל התורה כולה'. והשוה לשונו בפר' שלח (פיסקא ה') דאיתא התם 'שכל המודה בע"ז כופר בעשרת הדברות ובמה שנצטוה משה ובמה שנצטוו הנביאים ובמה שנצטוו אבות, וכל הכופר בע"ז מודה בכל התורה כולה'. ועי' להרמב"ם במו"נ (ג:כט בסופו) שציטט הספרי כלשונו, וראה עוד באגרת השמד שהביא אימרא זו בפתיחתו בזה"ל 'כל המודה בע"ז כאלו כופר בכה"ת כולה'.

Re: הכופר בעכו"ם כמודה בכל התורה כולה

פורסם: ו' אפריל 13, 2018 4:40 am
על ידי שמואל דוד
מאיזה ספר העתקת?

Re: הכופר בעכו"ם כמודה בכל התורה כולה

פורסם: ו' אפריל 13, 2018 4:55 am
על ידי הגהמ
שולי המעיל עמ"ס נדרים (מהדו"ב)

Re: הכופר בעכו"ם כמודה בכל התורה כולה

פורסם: ו' אפריל 13, 2018 5:16 am
על ידי שמואל דוד
מש"כ בשם הגרד"צ הופמן ז"ל עיין תורה תמימה במדבר פרק טו הערה נט

Re: הכופר בעכו"ם כמודה בכל התורה כולה

פורסם: א' אפריל 15, 2018 5:20 am
על ידי הגהמ
שמואל דוד כתב:מש"כ בשם הגרד"צ הופמן ז"ל עיין תורה תמימה במדבר פרק טו הערה נט

ייש"כ, והן והן הדברים הנקנים באמירה, ואמנם מה שסיים שם מדנפשיה "וכ"מ בספרי" ליתא דבפסרי איתא לשני הצדדים כדכתיבנא.

Re: הכופר בעכו"ם כמודה בכל התורה כולה

פורסם: א' אפריל 15, 2018 5:43 am
על ידי שמואל דוד
הגהמ כתב:
שמואל דוד כתב:מש"כ בשם הגרד"צ הופמן ז"ל עיין תורה תמימה במדבר פרק טו הערה נט

ייש"כ, והן והן הדברים הנקנים באמירה, ואמנם מה שסיים שם מדנפשיה "וכ"מ בספרי" ליתא דבפסרי איתא לשני הצדדים כדכתיבנא.

לא הבנתי כוונתך.
ומש"כ בסוף דבריך, עיין שי למורה על המורה נבוכים חלק שלישי סוף פרק כט שהעיר כן על התורה תמימה.

Re: הכופר בעכו"ם כמודה בכל התורה כולה

פורסם: א' אפריל 15, 2018 9:41 am
על ידי עזריאל ברגר
שמואל דוד כתב:חולין ה. אמר מר חמורה עבודת כוכבים שכל הכופר בה כמודה בכל התורה כולה כו'
ולכאורה קשה שהרי יש הרבה בנ"א שכופרים בעכו"ם וכופרים גם בתורה, האם גם עליהם נאמר כמודה בכל התורה כולה?
והנה עיין .הוריות ח. איזו היא מצוה ששקולה כנגד כל המצות הוי אומר זו עבודת כוכבים וכתב רש"י שכל המודה בה ככופר בכל התורה כולה עכ"ל ולכאורה לשון זה מובן יותר. ועיין רמב"ם פרק ב הלכות עכו"ם וצ"ע בכל זה.

התירוץ הכי פשוט לפענ"ד:
כמודה, ולא מודה ממש.

והאתאיסטים - הם בעיני כמו עובדי כוכבים ומזלות, שהרי הם מאמינים רק בכוחות הטבע, דהיינו שהם "סוגדים" לשמש ולירח (ויש להאריך בקווי הדמיון בינם לבין עובדי האלילים הקדמונים).

Re: הכופר בעכו"ם כמודה בכל התורה כולה

פורסם: א' אפריל 15, 2018 9:49 am
על ידי קראקובער
שמואל דוד כתב:
הגהמ כתב:
שמואל דוד כתב:מש"כ בשם הגרד"צ הופמן ז"ל עיין תורה תמימה במדבר פרק טו הערה נט

ייש"כ, והן והן הדברים הנקנים באמירה, ואמנם מה שסיים שם מדנפשיה "וכ"מ בספרי" ליתא דבפסרי איתא לשני הצדדים כדכתיבנא.

לא הבנתי כוונתך.

הכוונה כנראה לזה.
viewtopic.php?f=7&t=19282

Re: הכופר בעכו"ם כמודה בכל התורה כולה

פורסם: א' אפריל 15, 2018 10:07 am
על ידי שמואל דוד
הגהמ כתב:
שמואל דוד כתב:מש"כ בשם הגרד"צ הופמן ז"ל עיין תורה תמימה במדבר פרק טו הערה נט

ואמנם מה שסיים שם מדנפשיה "וכ"מ בספרי" ליתא דבפסרי איתא לשני הצדדים כדכתיבנא.

ועיין תוספת ברכה (לבעל התורה תמימה) דברים יא כה. ומשמע שלא ראה הספרי בפנים.

Re: הכופר בעכו"ם כמודה בכל התורה כולה

פורסם: א' אפריל 15, 2018 10:09 am
על ידי בברכה המשולשת
הערת אגב: אין דבר כזה עכו"ם. יש ע"ז.

Re: הכופר בעכו"ם כמודה בכל התורה כולה

פורסם: א' אפריל 15, 2018 10:10 am
על ידי שמואל דוד
נא לבאר כוונתך

Re: הכופר בעכו"ם כמודה בכל התורה כולה

פורסם: א' אפריל 15, 2018 10:48 am
על ידי בברכה המשולשת
עבודה זרה היא לשון חז"ל.
עכו"ם הוא שיבוש הצנזורה

Re: הכופר בעכו"ם כמודה בכל התורה כולה

פורסם: ב' אפריל 16, 2018 4:07 am
על ידי שמואל דוד
ועיין בספר דברי ירמיהו על הרמב״ם מש״כ בזה באריכות

Re: הכופר בעכו"ם כמודה בכל התורה כולה

פורסם: ו' יולי 24, 2020 3:36 pm
על ידי הגיונות
ר''א סולובייצ'ייק.png
ר''א סולובייצ'ייק.png (61.55 KiB) נצפה 3996 פעמים

מתוך פרח מטה אהרן של ר''א סולובייצ'ייק

Re: הכופר בעכו"ם כמודה בכל התורה כולה

פורסם: א' יולי 26, 2020 8:30 pm
על ידי לבי במערב
הגהמ כתב:מש"כ בזה במק"א:
. . ועי' להרמב"ם במו"נ (ג:כט בסופו) שציטט הספרי כלשונו, וראה עוד באגרת השמד שהביא אימרא זו בפתיחתו בזה"ל 'כל המודה בע"ז כאלו כופר בכה"ת כולה'.

וכ"כ הרמב"ם בהל' ע"ז פ"ב ה"ד:
מצות עבודה זרה כנגד כל המצוות כולן היא, שנאמר "וְכִי תִשְׁגּוּ וְלֹא תַעֲשׂוּ אֵת כָּל הַמִּצְו‍ֹת", ומפי השמועה למדו שבעבודה זרה הכתוב מדבר.
הא למדת, שכל המודה בעבודה זרה - כפר בכל התורה כולה ובכל הנביאים, ובכל מה שנצטוו הנביאים מאדם עד סוף העולם, שנאמר "מִן הַיּוֹם אֲשֶׁר צִוָּה ה' וָהָלְאָה לְדֹרֹתֵיכֶם"; וכל הכופר בעבודה זרה - מודה בכל התורה כולה, והיא עיקר כל המצוות כולן.