מנחות סו, א - תוספות שנסדרו שלא במקומם?
פורסם: ו' אפריל 20, 2018 4:30 am
מנחות סו, א
רשב"א אומר כתוב א' אומר ששת ימים תאכל מצות וכתוב א' אומר שבעת ימים מצות תאכלו הא כיצד מצה שאי אתה יכול לאוכלה שבעה מן החדש אתה יכול לאוכלה ששה מן החדש.
ובתוס' ד"ה כתוב א' אומר כו'. בסוף ערבי פסחים (פסחים קכ.) דריש מיניה מה שביעי רשות אף ששה רשות משום דכתיב וביום השביעי ובסוף פרק שני דחגיגה (דף יח.) נמי דרשינן מה שביעי עצור אף כולן עצורים, ושמא תרתי שמעת מינה.
קו' התוס' ותירוצם לכאורה לא שייכי למס' דידן אלא למס' פסחים וחגיגה, ובאמת כדבריהם נמצא בתוס' הרא"ש חגיגה במקומו בדף יח שם.
(ועי' בצל"ח שהק' דהו"ל למימר ושמא תלתא שמעת מינה).
האם מצינו עוד כהאי גוונא? ומה פשר הדבר?
רשב"א אומר כתוב א' אומר ששת ימים תאכל מצות וכתוב א' אומר שבעת ימים מצות תאכלו הא כיצד מצה שאי אתה יכול לאוכלה שבעה מן החדש אתה יכול לאוכלה ששה מן החדש.
ובתוס' ד"ה כתוב א' אומר כו'. בסוף ערבי פסחים (פסחים קכ.) דריש מיניה מה שביעי רשות אף ששה רשות משום דכתיב וביום השביעי ובסוף פרק שני דחגיגה (דף יח.) נמי דרשינן מה שביעי עצור אף כולן עצורים, ושמא תרתי שמעת מינה.
קו' התוס' ותירוצם לכאורה לא שייכי למס' דידן אלא למס' פסחים וחגיגה, ובאמת כדבריהם נמצא בתוס' הרא"ש חגיגה במקומו בדף יח שם.
(ועי' בצל"ח שהק' דהו"ל למימר ושמא תלתא שמעת מינה).
האם מצינו עוד כהאי גוונא? ומה פשר הדבר?