עמוד 1 מתוך 1

פרק החובל - הערות

פורסם: ג' אפריל 24, 2018 10:19 pm
על ידי שמואל דוד
בבא קמא פו: רש"י ד"ה ביישו ישן - בייש אדם ישן
וצ"ע כוונתו בזה. ואם כוונת רש"י לאפוקי מלפרש שהכוונה לאדם שבייש תוך שהוא ישן, הו"ל לפרש כן אצל ביישו ערום.

Re: פרק החובל - הערות

פורסם: ה' אפריל 26, 2018 5:08 am
על ידי שמואל דוד
פו: רש״י ד״ה דמיכלמו ליה ומיכלם - ״כשמזכירין לו בושת״ ומכלימין אותו בה ״מצטער״

לכאורה צ״ב בכוונת רש״י שמשמע מדבריו שמחייבים אותו בבושת משום שעכשיו כשמזכירים לו מצטער, הרי לכאורה אין חיוב בושת למפרע ?

Re: פרק החובל - הערות

פורסם: ה' אפריל 26, 2018 9:17 pm
על ידי שייף נפיק
לכאו' בא לבאר איזה בושת יש בזה, הלא בשעה שביישו לא התבייש, אלא שכיון שמתבייש לאחר מכן, הרי זה גילוי שהיה זה 'מעשה נזק'.
ודוק.

Re: פרק החובל - הערות

פורסם: ה' אפריל 26, 2018 9:34 pm
על ידי שמואל דוד
שייף נפיק כתב:לכאו' בא לבאר איזה בושת יש בזה, הלא בשעה שביישו לא התבייש, אלא שכיון שמתבייש לאחר מכן, הרי זה גילוי שהיה זה 'מעשה נזק'.
ודוק.

יישר כח. דבריך נראים נכונים.
וברמב״ם וטור מבואר שכוונת הגמרא לקטן שכשמליכים אותו מיכלם. ולכאורה צע״ק לפי דבריהם מדוע כתב הגמרא לשון כפול, אולם לפי רש״י מיושב.