עמוד 1 מתוך 1

עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

פורסם: ב' יוני 18, 2018 3:12 pm
על ידי חיימקה
חולין צז.

עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון, בגדי שצלאו בחלבו, ואתו ושיילוה לרבי יוחנן.

לכאורה המעשה לא היה בבית הכנסת - שהרי אין שוחטים בו [מבי"ט ומובא במג"א סי' קנא] ונראה כ"ש שלא מבשלים בו.
אלא ר"י ישב אז בבית הכנסת [וכן כתבו בשוטנשטיין] ובאו לשואלו.
א"כ מהו הלשון - "עובדא הוה קמיה"?
ועוד מהו כפל הלשון - "עובדה הוה קמיה" - "ואתו ושיילוה" - אם המעשה היה לפניו מה באו לשאול אותו?

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

פורסם: ב' יוני 18, 2018 3:39 pm
על ידי י. אברהם
דקדוקי סופרים
לכידה.PNG
לכידה.PNG (4.95 KiB) נצפה 3180 פעמים

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

פורסם: ב' יוני 18, 2018 9:54 pm
על ידי חיימקה
ייש"כ, נפלא.

א"כ יוצא שהמעשה היה בביהכנ"ס - איך צלו בו?

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

פורסם: ב' יוני 18, 2018 9:57 pm
על ידי בברכה המשולשת
חיימקה כתב:ייש"כ, נפלא.

א"כ יוצא שהמעשה היה בביהכנ"ס - איך צלו בו?


אני הקטן הבנתי שהצליה היתה בחוץ, ושאלו אותו שם (דהיינו שהעובדא היא מכלול המקרה)

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

פורסם: ב' יוני 18, 2018 10:26 pm
על ידי חיימקה
כך מסתבר - אבל זה לא כתוב בלשון.

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

פורסם: ב' יוני 18, 2018 11:10 pm
על ידי שייף נפיק
כנישתא אינו דוקא בית כנסת אלא גם שם לקיבוץ בני"א וכמו 'כנישתא חדא'

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

פורסם: ג' יוני 19, 2018 1:24 am
על ידי חיימקה
שייף נפיק כתב:כנישתא אינו דוקא בית כנסת אלא גם שם לקיבוץ בני"א וכמו 'כנישתא חדא'


אמת - אבל כנישתא דמעון - זה בית הכנסת שם.

בחיפוש בב"א נמצא שבג' מקומות בש"ס מוזכר מעשה עם ר"י בכנישתא דמעון.

שבת קלט.
עובדא הוה בבי כנישתא דמעון ביום טוב הסמוך לשבת, ולא ידענא אי מלפניה אי מלאחריה, ואתו לקמיה דרבי יוחנן.

יבמות סד:
עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון ביוה"כ שחל להיות בשבת, ומלה ראשונה ומת, שניה ומת, שלישית - באה לפניו, אמר לה: לכי ומולי.

בבא קמא צט:
עובדא הוה קמיה דרבי יוחנן בכנישתא דמעון, ואמר ליה: זיל אייתי ראיה דממחית לתרנגולים ואפטרך!

בכל אלו אין קושיא על הלשון.

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

פורסם: ג' יוני 19, 2018 5:22 am
על ידי שבענו מטובך
כתבו התוספות במגילה כח ע"א:
והא דאמר בריש ערבי פסחים (פסחים קא ע"א) דאורחין אכלו ושתו בבי כנישתא, רוצה לומר בחדר הסמוכה לבית הכנסת.

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

פורסם: ג' יוני 19, 2018 5:36 am
על ידי שבענו מטובך
בבראשית רבה ריש פרשה פ:
יוסי מעונאה תרגם בכנישתהון דמעונא.

כאן משמע שהכוונה לבית הכנסת ממש של בני מעון.

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

פורסם: ה' יוני 21, 2018 4:20 pm
על ידי אותה אבקש
בברכה המשולשת כתב:
חיימקה כתב:ייש"כ, נפלא.

א"כ יוצא שהמעשה היה בביהכנ"ס - איך צלו בו?


אני הקטן הבנתי שהצליה היתה בחוץ, ושאלו אותו שם (דהיינו שהעובדא היא מכלול המקרה)

לכאורה כן, וכך הלשון בש"ס בכ"מ 'עובדא הוה בי מדרשא' כאשר מיירי בדינים שונים שבודאי לא קרו בבית המדרש [עיי' יבמות סה: ועוד הרבה].