וחכמים אומרים - מי הם?
פורסם: ה' ספטמבר 20, 2018 5:27 pm
מי הם ה'חכמים' המוזכרים במשנה?
הרמב"ם בהקדמתו לפירוש המשניות ד"ה הפרק הששי כתב:
מה שכתב בראשונה "פעמים שמכנים בשם חכמים לאחד מן החכמים שקדם זכרם", לא ברורה לי הכוונה.
האם התכוון לר' מאיר ור' נתן שהרמב"ם דיבר אודותם לפני כן?
אם כן, מה המקור שרבי מאיר ורבי נתן, בנוסף לכינויים 'אחרים' ו'יש אומרים', הם מכונים גם 'חכמים'?
בעצם, הכינויים 'אחרים' ו'יש אומרים' מורים על גנאי במדת-מה, אבל הכינוי 'חכמים אומרים' נראה כשבח להם!
[זה מה שכתב הרמב"ם מקודם: "ופעם רצו ר' מאיר ור' נתן לבייש רבן שמעון אבי רבינו הקדוש בענין שאריך ספורו כאן, והרחיקם רבן שמעון מישיבתו, וכשהיתה נאמרת שמועה בשם אחד מהן אם נאמרה משם ר' מאיר היה אומר אחרים אומרים, ואם נאמרה משם ר' נתן היה אומר יש אומרים. אבל כשיאמר במשנה משום ר' ישמעאל אמר תלמיד אחד לפני ר' עקיבה הוא ר' מאיר, ואמרם הדנים לפני חכמים הם חמשה אנשים, ר' שמעון בן עזאי, ור' שמעון בן זומא, ור' שמעון בן ננס, וחנן, וחנניה איש אונו. ור' מאיר נקרא גם ר' נהוראי וענינם אחד ושמו העיקרי ר' נחמיה. אבל כשיאמר במשנה 'חכמים' פעמים שמכנים בשם חכמים לאחד מן החכמים שקדם זכרם..."]
הרמב"ם בהקדמתו לפירוש המשניות ד"ה הפרק הששי כתב:
כשיאמר במשנה 'חכמים':
[א.] פעמים שמכנים בשם חכמים לאחד מן החכמים שקדם זכרם.
[ב.] ופעמים שהמון חכמים נקראין חכמים.
[ג.] ופעמים רבות מבאר התלמוד ואומר: מאן חכמים? רבי פלוני. ועושים כן כשרואים הרבה חכמים תופשים סברת אותו חכם, ולפי שבעלי אותה סברא רבים, נקרא 'חכמים' אף על פי שהוא יחיד.
מה שכתב בראשונה "פעמים שמכנים בשם חכמים לאחד מן החכמים שקדם זכרם", לא ברורה לי הכוונה.
האם התכוון לר' מאיר ור' נתן שהרמב"ם דיבר אודותם לפני כן?
אם כן, מה המקור שרבי מאיר ורבי נתן, בנוסף לכינויים 'אחרים' ו'יש אומרים', הם מכונים גם 'חכמים'?
בעצם, הכינויים 'אחרים' ו'יש אומרים' מורים על גנאי במדת-מה, אבל הכינוי 'חכמים אומרים' נראה כשבח להם!
[זה מה שכתב הרמב"ם מקודם: "ופעם רצו ר' מאיר ור' נתן לבייש רבן שמעון אבי רבינו הקדוש בענין שאריך ספורו כאן, והרחיקם רבן שמעון מישיבתו, וכשהיתה נאמרת שמועה בשם אחד מהן אם נאמרה משם ר' מאיר היה אומר אחרים אומרים, ואם נאמרה משם ר' נתן היה אומר יש אומרים. אבל כשיאמר במשנה משום ר' ישמעאל אמר תלמיד אחד לפני ר' עקיבה הוא ר' מאיר, ואמרם הדנים לפני חכמים הם חמשה אנשים, ר' שמעון בן עזאי, ור' שמעון בן זומא, ור' שמעון בן ננס, וחנן, וחנניה איש אונו. ור' מאיר נקרא גם ר' נהוראי וענינם אחד ושמו העיקרי ר' נחמיה. אבל כשיאמר במשנה 'חכמים' פעמים שמכנים בשם חכמים לאחד מן החכמים שקדם זכרם..."]