עמוד 1 מתוך 1

ברכות כט. אל תאמין בעצמך - שהרי יוחנן כה"ג, מה עם אלישע בן אבויה

פורסם: ה' נובמבר 01, 2018 3:40 pm
על ידי טוב וחסד
דברי הגמרא: "אל תאמין בעצמך עד יום מותך, שהרי יוחנן כהן גדול שמש בכהונה גדולה שמנים שנה ולבסוף נעשה צדוקי", למה הגמרא לא מזכירה גם את התנא רבו של ר"מ אחר כדוגמא?

Re: ברכות כט. אל תאמין בעצמך - שהרי יוחנן כה"ג, מה עם אלישע בן אבויה

פורסם: ה' נובמבר 01, 2018 3:43 pm
על ידי מה שנכון נכון
ללמדנו אפי' במי שהיתה ראשיתו טובה (לש"ש). וגם דאפי' בזמ"ר כפ' שנה. וגם דקאי על המשנה שהיא מדברי הלל שקדם לאלישע.

Re: ברכות כט. אל תאמין בעצמך - שהרי יוחנן כה"ג, מה עם אלישע בן אבויה

פורסם: ה' נובמבר 01, 2018 5:46 pm
על ידי כדכד
יש מקורות שאלישע מתחילתו היו לו בעיות, שספרי מינים נושרים מחיקו ושאביו רצה ללמדו שלא לשמה

Re: ברכות כט. אל תאמין בעצמך - שהרי יוחנן כה"ג, מה עם אלישע בן אבויה

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 5:36 pm
על ידי מגדל
כותב המאמר רצה להביא ראיה קיצונית ככל הניתן.
למרות מאמרי חז"ל אשר מגמתם להרים על נס את מעמד הת"ח, אף ע"ג מעמד הכוהנים, נראה שיוקרת מעמד הכהונה עדיין בעינה עומדת בעיני העם, ובוודאי בתקופת חז"ל. ואמנם אין צורך בכך, שכן היה ת"ח בעצמו.
ומלבד עצם האדם, הרי יש רבותא גם במניין השנים אם שימש שמונים שנה בכהונה, הרי וודאי היה בדרך טובה למעלה מ90 ויותר שנים. ואף שאינני בטוח בכך, נראה מסיפורי אלישע בן אבויה, שפרש בגיל צעיר יותר.

Re: ברכות כט. אל תאמין בעצמך - שהרי יוחנן כה"ג, מה עם אלישע בן אבויה

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 4:03 pm
על ידי הורודנאי
אלישע בן אבויה לא היו לו לפני"ז מצבים דומים, יוחנן כה"ג שמונים פעמים היה באותו מצב ובכל הפעמים לא שעה לדברי צדוקים, ולאחר שמונים שנה נכשל.

Re: ברכות כט. אל תאמין בעצמך - שהרי יוחנן כה"ג, מה עם אלישע בן אבויה

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 6:06 pm
על ידי יהודי טבעי
כהן גדול שנכנס לפני ולפנים עשרות פעמים וזכה לגילוי שכינה (כדאיתא בירו'), ושמע בת קול (סוטה לג.) שזה קרוב למעלת הנבואה, זה יותר רבותא שנכשל.

Re: ברכות כט. אל תאמין בעצמך - שהרי יוחנן כה"ג, מה עם אלישע בן אבויה

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 7:02 pm
על ידי אהרן תאומים
לכאורה ע"פ הגמרא בחגיגה דף י"ד ארבעה נכנסו לפרדס וכו' ומפני שזה נגרם לכאורה מהדרישה במעשה מרכבה, אין מזה הוראה שלפיכך אל תאמין בעצמך, כי המעשה גרם ונלמד מכך הוראה אחרת "לא להציץ" משא"כ ביוחנן כ"ג שמכאן נלמד לכל אחד לא להאמין בעצמו שהוא מחוסן,