ראש השנה ד' א'- האומר סלע זו לצדקה.. ה"ז צדיק גמור - כמה שאלות
פורסם: ד' נובמבר 07, 2018 1:09 am
(ד רע"א)
האומר סלע זו לצדקה בשביל שיחיו בני, ובשביל שאזכה בה לחיי העולם הבא הרי זה צדיק גמור.
פרש"י, "אם רגיל בכך".
אבל בפירוש ר"ח כתב, "ויש שמפרשין הרי זו צדקה גמורה".
ביאור הדברים לכאורה,
הוקשה ליה לרש"י ז"ל, דהיאך חשיב צדיק גמור על ידי צדקה פעם אחת בלבד, ולזה פרש"י ש"רגיל" בכך.
אבל ר"ח מפרש כפשטו שהכוונה לצדקה.
1. ולכאורה "רגיל" שכתב רש"י ז"ל היינו פעמיים כדכתב הר"ן ז"ל נדרים (מ"ו א'), עיי"ש. וצ"ב מה מיוחד בפעמיים שעושה אותו "צדיק גמור"?
2. יש לי השערה כי מחלוקת רש"י ור"ח תלויה בגירסאות, היה כתוב: "צ"ג" רש"י פטרו - צדיק גמור, ור"ח פטרו "צדקה גמורה" - אם יש מישהו שיוכל לאשש/לסתור השערה זו ע"פ כ"י?
בתודה מראש
האומר סלע זו לצדקה בשביל שיחיו בני, ובשביל שאזכה בה לחיי העולם הבא הרי זה צדיק גמור.
פרש"י, "אם רגיל בכך".
אבל בפירוש ר"ח כתב, "ויש שמפרשין הרי זו צדקה גמורה".
ביאור הדברים לכאורה,
הוקשה ליה לרש"י ז"ל, דהיאך חשיב צדיק גמור על ידי צדקה פעם אחת בלבד, ולזה פרש"י ש"רגיל" בכך.
אבל ר"ח מפרש כפשטו שהכוונה לצדקה.
1. ולכאורה "רגיל" שכתב רש"י ז"ל היינו פעמיים כדכתב הר"ן ז"ל נדרים (מ"ו א'), עיי"ש. וצ"ב מה מיוחד בפעמיים שעושה אותו "צדיק גמור"?
2. יש לי השערה כי מחלוקת רש"י ור"ח תלויה בגירסאות, היה כתוב: "צ"ג" רש"י פטרו - צדיק גמור, ור"ח פטרו "צדקה גמורה" - אם יש מישהו שיוכל לאשש/לסתור השערה זו ע"פ כ"י?
בתודה מראש