עמוד 1 מתוך 1

יראים: סחיטה המותרת 'אך שיהיה לכבוד שבת'

פורסם: ג' נובמבר 13, 2018 8:40 pm
על ידי נוטר הכרמים
ספר יראים סימן רעד [דפוס ישן - קב]
תולדה דרבנן גזרו חכמים משקין שזבו מפירות שאסורין אותן משקין דתנן בחבית שנשברה [שבת קמ"ג ב'] אין סוחטין את הפירות להוציא מהן משקין ואם יצאו מעצמן אסורים ר' יהודה אומר אם לאוכלין היוצא מהן מותר ואם למשקין היוצא מהן אסור וקיי"ל כרבנן ואמר רב יהודה אמר שמואל מודים חכמים לר' יהודה בשאר פירות כגון תאנים ורמונים וכיוצא בהן דלא ממליך עלייהו למשקין ולא מיבעיא שהיוצא מהן מותר אלא אפילו לסוחטו לכתחילה שרי אך שיהיה לכבוד שבת דתניא [קמ"ד א'] סוחטין בפקיעין בפרישין אבל לא רמונים של בית מנשה בן מנחם היו סוחטין ברמונים ואמר רב נחמן הלכה למעשה כבית מנשה בן מנחם וההיא ברייתא מוקמינן לה אפילו לרבנן וטעמא דמותר דכיון דאין דרכו לסוחטן אוכלין נינהו וכשהוא סוחטו כאוכל דמי ולא הוי דומיא דדש אלא אם כן מוציא משקה מתוך אוכל אבל הכא הנסחט והנשאר תרווייהו אוכלים נינהו


ילמדונו החכמים פשר דבר.

Re: יראים: סחיטה המותרת 'אך שיהיה לכבוד שבת'

פורסם: ג' נובמבר 13, 2018 11:55 pm
על ידי ספרים וועלט
נוטר הכרמים כתב:ספר יראים סימן רעד [דפוס ישן - קב]
תולדה דרבנן גזרו חכמים משקין שזבו מפירות שאסורין אותן משקין דתנן בחבית שנשברה [שבת קמ"ג ב'] אין סוחטין את הפירות להוציא מהן משקין ואם יצאו מעצמן אסורים ר' יהודה אומר אם לאוכלין היוצא מהן מותר ואם למשקין היוצא מהן אסור וקיי"ל כרבנן ואמר רב יהודה אמר שמואל מודים חכמים לר' יהודה בשאר פירות כגון תאנים ורמונים וכיוצא בהן דלא ממליך עלייהו למשקין ולא מיבעיא שהיוצא מהן מותר אלא אפילו לסוחטו לכתחילה שרי אך שיהיה לכבוד שבת דתניא [קמ"ד א'] סוחטין בפקיעין בפרישין אבל לא רמונים של בית מנשה בן מנחם היו סוחטין ברמונים ואמר רב נחמן הלכה למעשה כבית מנשה בן מנחם וההיא ברייתא מוקמינן לה אפילו לרבנן וטעמא דמותר דכיון דאין דרכו לסוחטן אוכלין נינהו וכשהוא סוחטו כאוכל דמי ולא הוי דומיא דדש אלא אם כן מוציא משקה מתוך אוכל אבל הכא הנסחט והנשאר תרווייהו אוכלים נינהו


ילמדונו החכמים פשר דבר.

אולי שלצורך חול אסור בכל מקרה?

Re: יראים: סחיטה המותרת 'אך שיהיה לכבוד שבת'

פורסם: ג' נובמבר 13, 2018 11:56 pm
על ידי לענין
אולי הכוונה לאלתר ולא להניח.

Re: יראים: סחיטה המותרת 'אך שיהיה לכבוד שבת'

פורסם: ו' נובמבר 16, 2018 12:53 am
על ידי כח עליון
לענין כתב:אולי הכוונה לאלתר ולא להניח.

לאלתר כדי שלא יהא מכין למוצ"ש (כי מכל מקום הוא כמוליד משקה, אלא שאינו חשוב להיות מלאכה)

Re: יראים: סחיטה המותרת 'אך שיהיה לכבוד שבת'

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 9:26 pm
על ידי נוטר הכרמים
לפי פשוטו נראים דברים האומרים כי המכוון הוא מצד איסור הכנה, ואף שהלשון אינו מחוור כל צרכו.