עמוד 1 מתוך 1

ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 9:42 pm
על ידי מצפה לישועת השם
בגמ' בברכות יז. מובא: "ורבי אלכסנדרי בתר דמצלי אמר הכי: רבון העולמים, גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך, ומי מעכב? שאור שבעיסה ושעבוד מלכיות; יהי רצון מלפניך שתצילנו מידם, ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם".
האם ידוע לאי מי מיהו רבי אלכסנדרי הזה, והאם היה תנא או אמורא.
ייש"כ.

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 9:50 pm
על ידי שברי לוחות
עיין ברכות נ"ט ע"א; נדרים מ"א ע"א

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 9:51 pm
על ידי קאצ'קלה
היה אמורא, תלמידם של ריב"ל ור' יוחנן. ראה עליו תולדות תנאים ואמוראים עמ' 158.

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 9:57 pm
על ידי מצפה לישועת השם
שברי לוחות כתב:עיין ברכות נ"ט ע"א; נדרים מ"א ע"א

מה כוונתך להביא משם?
את השם 'רבי'?

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 10:00 pm
על ידי מצפה לישועת השם
קאצ'קלה כתב:היה אמורא, תלמידם של ריב"ל ור' יוחנן. ראה עליו תולדות תנאים ואמוראים עמ' 158.

ייש"כ.
בירושלמי ברכות מובא בדומה למימרא זו בשם: "ר' תנחום בר איסבלוסטיקא מצלי ויהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתשבור ותשבית עולו של יצר הרע מלבינו שכך בראתנו לעשות רצונך ואנו חייבים לעשות רצונך את חפץ ואנו חפצים ומי מעכב שאור שבעיסה גלוי וידוע לפניך שאין בנו כח לעמוד בו אלא יר"מ ה' אלהי ואלהי אבותי שתשביתהו מעלינו ותכניעהו ונעשה רצונך כרצוננו בלבב שלם".
האם עליו ידוע אם היה תנא או אמורא?

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 10:10 pm
על ידי קאצ'קלה
על ר' תנחום בר איסכולסטיקא ראה סדר הדורות בערכו, ושערי תורת בבל עמ' 543.
סוף דבר: היה אמורא.

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 10:13 pm
על ידי שברי לוחות
מצפה לישועת השם כתב:
שברי לוחות כתב:עיין ברכות נ"ט ע"א; נדרים מ"א ע"א

מה כוונתך להביא משם?
את השם 'רבי'?

לא, אלא שאמר מימרות בשם ריב"ל ורבי חייא בר אבא

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 10:26 pm
על ידי קאצ'קלה
שברי לוחות כתב:לא, אלא שאמר מימרות בשם ריב"ל ורבי חייא בר אבא

דעת ר"א היימן בתולדות תנו"א היא, כי אף שאמר בשם ר' חייא בר אבא, לא היה תלמידו, כי אם חברו.

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 11:12 pm
על ידי ביקורת תהיה
וכיצד הוגים את השם – אֲלֶכְּסַנְדְּרִי או אֲלֶכְּסַנְדְּרַי?

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 11:48 pm
על ידי קאצ'קלה
ביקורת תהיה כתב:וכיצד הוגים את השם – אֲלֶכְּסַנְדְּרִי או אֲלֶכְּסַנְדְּרַי?

אם הרי'ש חרוקה, צריכים ליישב את הכתיב הארץ-ישראלי 'אלכסנדראי'.
יבואו הבקיאים ויחכמונו.

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 1:21 am
על ידי מצפה לישועת השם
בשוטנשטיין ראיתי שניקדו בחירי"ק.
[הניקוד שלהם הוא בד"כ די מדוקדק וקרוב לאמת, בכלל שווה בדיקה, האם הם אכן מדייקים בניקודם].
יש מקור נוסף לבדיקה, בניקוד מילים ארמיות?

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 1:36 am
על ידי מה שנכון נכון
במסורת תימן הריש פתוחה.

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 9:35 am
על ידי ביקורת תהיה
מצפה לישועת השם כתב:האם הם אכן מדייקים בניקודם?

במהדורת שוטנשטיין, הואיל והניקוד הוא בחלק הביאור בלבד ולא בגוף הגמרא, לא היו העורכים כה חרדים על הניקוד, וממילא אין הניקוד מדוקדק בתכלית.
לעומתה התלמוד המנוקד של 'עוז והדר', שהטקסט עצמו – גם של הגמרא וגם של רש"י ותוספות – מנוקד, הניקוד נעשה בחרדת קודש גדולה עד מאד, והתוצאה בהתאם.

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 5:41 pm
על ידי מצפה לישועת השם
קאצ'קלה כתב:היה אמורא, תלמידם של ריב"ל ור' יוחנן. ראה עליו תולדות תנאים ואמוראים עמ' 158.


שברי לוחות כתב:עיין ברכות נ"ט ע"א; נדרים מ"א ע"א שאמר מימרות בשם ריב"ל ורבי חייא בר אבא.


הסדר הדורות מביא כמה תקופות לר' אלכנסדרי, ושהיו כמה. עכ"פ הראשון שהיה רביה דאהבה אבוה דרב אדא, ורב אדא נולד כשמת רבי, ולפי"ז היה בתקופת רבי לפחות.
וגם כשריב"ל שהיה בתקופה זו [ונזכר במשנה] מביא בשמו כמה פעמים בירושלמי, גם מעלה אותו לתקופה זו.

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 6:56 pm
על ידי קאצ'קלה
מצפה לישועת השם כתב:הסדר הדורות מביא כמה תקופות לר' אלכנסדרי, ושהיו כמה. עכ"פ הראשון שהיה רביה דאהבה אבוה דרב אדא, ורב אדא נולד כשמת רבי, ולפי"ז היה בתקופת רבי לפחות.
וגם כשריב"ל שהיה בתקופה זו [ונזכר במשנה] מביא בשמו כמה פעמים בירושלמי, גם מעלה אותו לתקופה זו.

את הידיעה על ר' אלכסנדרי רבו של אהבה אבוה דרב אדא, שאב בעל סדה"ד ממדרש הנעלם. וכבר כתבו גדולי המקובלים שאין מוקדם ומאוחר בזוהר, ואי אפשר להביא ראיות משם בנוגע לתקופת חייהם של חכמינו (יש לי בזה אריכות במקום אחר, ואכמ"ל).

ומה שכתב בעל סדה"ד בסוף ערך ר' אלכסנדרי: "והכרח כי ר' אלכסנדרי רבו של אהבה אבוה דרב אדא, אחר הוא, כי רב אדא נולד כשמת רבי"; הוא בעצמו כתב (בערך רב אדא בר אהבה) בשם בעלי התוספות, ואף חיזק את דבריהם, ששני רב אדא בר אהבה היו, האחד בימי רב ושמואל והשני תלמידו של רבא. אם כן יתכן שהכוונה במדרש הנעלם ל'אהבה' השני (אלא שיותר היה נוח לו לבעל סה"ד להקדימו בזמן, מכיון שסוף סוף הוא מוזכר בזוהר, אבל כאמור אין מזה ראיה).

מה ששמו של ריב"ל נוסף במשנה, מאוחר יותר (ראה סדה"ד ערך ריב"ל בנדון דנן: "כמה דברים קבעו חכמים במשנה דברי אמוראים"), אינו הופך אותו לבן אותה התקופה.

לאידך, נמצא שריב"ל אמר בשם ר' אלכסנדרי (דומני שרק פעם אחת בירושלמי ופעם או פעמיים במדרש), ויש שרצו להפוך הגירסא 'רבי אלכסנדרי בשם ריב"ל', אבל גירסת רבותינו הראשונים כלפנינו. לפי זה היה גם ר' אלכסנדרי שקדם לריב"ל. אולי היה בדור תלמידי רבי.

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 12:41 am
על ידי מצפה לישועת השם
לגבי אין מוקדם ומאוחר בזוהר זה רק פעמים בודדות, עכ"פ מדרש הנעלם הוא כעיקרון בדור אחר מאוחר כי רובו מתקופת האמוראים, וסוגי הדברים שיש בזוהר שאמרו את העתיד להיות וכו' יתכן שאין נמצאים בו כלל, צריך לעשות בדיקה מיוחדת על זה.
לגבי ר' יהושע בן לוי, לוי אביו ודאי היה בדורו של רבי ואחוי קידה קמיה, וודאי שיותר מאוחר הוא לא.
כעיקרון מונים את נושא ר' יהשע בן לוי כמחלוקת רש"י ורמב"ם אם היה תנא, כן כתבו כמה מפרשים שם בסוף עוקצין יעויין שם.
בברכות נט יש אכן ר' אלכסנדרי בשם רבי יהושע בן לוי, אך גם להיפך כפי שצוין.

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 1:25 am
על ידי קאצ'קלה
ברור שבמקומות בזוהר שהדברים לא מסתדרים בקל עם סדר הזמנים, יש לתרץ 'אין מוקדם ומאוחר', כמו שכתבו בזה רבים מקדמונינו, ביניהם הרמ"ק רח"ו ושאר גדולי עולם, על פי מהלכים שונים (יש לי רשימה של עשרה מהלכים שכתבו קדמונינו בזה).

בנוגע לריב"ל: לוי אביו ודאי לא היה תנא. לוי דאחוי קידה אינו אביו של ריב"ל, כפי שהעירו רבים. ורבים טעו בזה.

ריב"ל לא נחשב כתנא, והרמב"ם מונה אותו בין החכמים שזכרם מופיע במשנה (לא בדקתי כעת אם הוא כותב עליו המלה 'תנא', אבל דומני שלא). על פי המקומות בחז"ל, ברור שלא נחשב כתנא. ריב"ל היה צעיר מר' חנינא (יומא מט ע"א), ואף ר' חנינא אינו תנא ופליג.

ר' אלכסנדרי אמר בשם ריב"ל יותר מפעם אחת שציינת (ברכות הנ"ל), ויש לצרף לזה שאמר גם בשם ר' יוחנן ור' חייא בר אבא.

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ב' דצמבר 09, 2019 6:45 pm
על ידי זאב ערבות
ביקורת תהיה כתב:
מצפה לישועת השם כתב:האם הם אכן מדייקים בניקודם?

במהדורת שוטנשטיין, הואיל והניקוד הוא בחלק הביאור בלבד ולא בגוף הגמרא, לא היו העורכים כה חרדים על הניקוד, וממילא אין הניקוד מדוקדק בתכלית.
לעומתה התלמוד המנוקד של 'עוז והדר', שהטקסט עצמו – גם של הגמרא וגם של רש"י ותוספות – מנוקד, הניקוד נעשה בחרדת קודש גדולה עד מאד, והתוצאה בהתאם.

ביררתי אצל עורכי מהדורת שוטנשטיין וענו לי בהחלטיות שאין דברי הרב ביקורת תהיה נכונים, והם חרדים על ניקוד הגמרא המשולבת בביאור באותה חרדת קודש גדולה עד מאוד שנעשית כדבריך ע"י הוצאת עוז והדר.
אם תסביר את מהלך הניקוד כאן, אעביר להם ואבקש שיסבירו את המהלך שלהם ואז נגיש את שני המהלכים לחברי הפורום לעיון.

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ב' דצמבר 09, 2019 8:53 pm
על ידי ביקורת תהיה
זאב ערבות כתב:מהלך הניקוד כאן.
איה?

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ג' דצמבר 10, 2019 1:16 am
על ידי זאב ערבות
ביקורת תהיה כתב:
זאב ערבות כתב:מהלך הניקוד כאן.
איה?

כעת עברתי שוב על האשכול. שאלת כיצד מנקדים אלכסנדרי? קאצ'קלה השיב שיבואו הבקיאים ויחכמונו. מצפה לישועת השם העיר שבשוטנשטיין מנקדים בחיריק והוסיף שהניקוד שלהם בד"כ די מדויק וקרוב לאמת. על זה הערת שבשוטנשטיין לא היו העורכים חרדים על הניקוד. על זה הערתי שנאמר לי ע"י העורכים שם שכן חרדים... (ויתכן שיש בדברים הוצאת לעז...), אך כעת בדקתי בעוז והדר וגם בו בחיריק! אז מדוע יצא קצפך על שוטנשטיין שאינם מדייקים? אך יותר מכך, נאמר לי שהניקוד הכי מדוייק הוא בש"ס טוביא'ס (עדיין לא גמור) ואף שם מנוקד בחיריק!
בדרך אגב הנה צילום מהספר מצאת חן המונה את כל אזכרות התנאים והאמוראים בערך ר' אלכסנדרי

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ג' דצמבר 10, 2019 1:59 am
על ידי אהרן תאומים
בניקוד שבפורטל הדף היומי מבית דיקטא הד' לא דגוש אָלֶכְּסַנְדְרִי

Re: ברכות יז - רבי אלכסנדרי

פורסם: ג' דצמבר 10, 2019 2:58 am
על ידי ביקורת תהיה
ביקורת תהיה כתב:וכיצד הוגים את השם – אֲלֶכְּסַנְדְּרִי או אֲלֶכְּסַנְדְּרַי?
כנראה היו לו שתי צורות הגייה: 'אֲלֶכְּסַנְדְּרַי' וַ'אֲלֶכְּסַנְדְּרִי', ומכאן שתי צורות הכתיב: 'אלכסנדראי' ו'אלכסנדרי'.