'וקא מפיק להו לחולין' (שבת כ"ב ב') תמיהה עצומה בדברי רב האי גאון ז"ל
פורסם: ד' ינואר 09, 2019 9:47 pm
'מעשר שני אין שוקלין כנגדו דינרי זהב, ואפילו לחלל עליו מעשר שני אחר' (תוספתא מעשר שני ריש פרק א').
והטעם שאסור לעשות כן הוא 'גזירה שמא לא יכוין משקלותיו, וקא מפיק להו לחולין' (שבת כ"ב ב'), ופרש"י 'לא יכוין משקלותיו, שמא לא ימצאם טובים או ימצאם יתירים ויחוס עליהן ולא יחלל המעשר עליהן, ונמצא שביזה המעשר שלא לצורך. ומפיק להו לחולין. כלומר יניחם בחוליהן כמו שהן'.
היה פשוט לרש"י שכל הנידון הוא כלפי שימוש במעשר שני שלא לצורך, אבל באמת אין כאן שום חשש שיצא מעשר שני לחולין [וכמובן, שהרי סו"ס הוא מחלל, ומה לי שלא יהיה המשקל מכוון].
אמנם באוצר הגאונים (חלק הפירושים סי' מ"ח) הביאו דברי רב האי גאון שפירש את הגמרא כפשוטה -
ודבריו ז"ל פלא פלאים הם!
א. למה דוקא בדינרים של מעשר שני חוששים שיקח דינרים חסרים, וכי אם יקח דינרים של חולין יש לו יותר הסתברות שהם יהיו שלמים? למה שדווקא דינרי המעשר יהיו חסרים?
ב. איזו תבואת מעשר שני תצא לחולין? והלא מעשר שני שוה מנה שחללו על שוה פרוטה מחולל! וא"כ גם אם ישנו איזו חסרון, מ"מ כל המעשר שפיר מחולל.
והטעם שאסור לעשות כן הוא 'גזירה שמא לא יכוין משקלותיו, וקא מפיק להו לחולין' (שבת כ"ב ב'), ופרש"י 'לא יכוין משקלותיו, שמא לא ימצאם טובים או ימצאם יתירים ויחוס עליהן ולא יחלל המעשר עליהן, ונמצא שביזה המעשר שלא לצורך. ומפיק להו לחולין. כלומר יניחם בחוליהן כמו שהן'.
היה פשוט לרש"י שכל הנידון הוא כלפי שימוש במעשר שני שלא לצורך, אבל באמת אין כאן שום חשש שיצא מעשר שני לחולין [וכמובן, שהרי סו"ס הוא מחלל, ומה לי שלא יהיה המשקל מכוון].
אמנם באוצר הגאונים (חלק הפירושים סי' מ"ח) הביאו דברי רב האי גאון שפירש את הגמרא כפשוטה -
ודבריו ז"ל פלא פלאים הם!
א. למה דוקא בדינרים של מעשר שני חוששים שיקח דינרים חסרים, וכי אם יקח דינרים של חולין יש לו יותר הסתברות שהם יהיו שלמים? למה שדווקא דינרי המעשר יהיו חסרים?
ב. איזו תבואת מעשר שני תצא לחולין? והלא מעשר שני שוה מנה שחללו על שוה פרוטה מחולל! וא"כ גם אם ישנו איזו חסרון, מ"מ כל המעשר שפיר מחולל.