עמוד 1 מתוך 1

ב"ב קכז. לידת טומטום

פורסם: א' ינואר 27, 2019 11:10 pm
על ידי עושה חדשות
רב שיזבי אמר אף אינו נימול לשמנה דאמר קרא אשה כי תזריע וילדה זכר וביום השמיני ימול עד שיהא זכר משעת לידה רב שרביא אמר אף אין אמו טמאה לידה דאמר קרא אשה כי תזריע וילדה זכר וטמאה שבעת ימים עד שיהא זכר משעת לידה מיתיבי המפלת טומטום ואנדרוגינוס תשב לזכר ולנקיבה תיובתי' דרב שרביא תיובתא לימא תיהוי תיובתא דרב שיזבי תנא ספוקי מספקא ליה ולחומרא אי הכי תשב לזכר ולנקבה ולנדה מיבעי ליה קשיא.

בשטמ"ק מביא ע"ז את פירוש הר"י מיגאש, ז"ל -
תנא ספוקי מספקא ליה ולחומרא. כלומר הוא מספקא ליה אי לידת טומטום לידה היא וכי מקרע בתר הכי ומשתכח זכר קרינא ביה וילדה זכר ואי משתכח נקבה קרינא ביה ואם נקבה תלד או לאו לידה היא כלל כי היכי דתיהוי אמו טמאה לידה וכיון דמספקא עבדינן לחומרא דלענין טומאת לידה אמרינן דלמא לידה מקרייה ומחייבינן לה בטומאת לידה וכיון דאכתי לא נקרע ולא ידעי אי זכר אי נקבה היא עבדינן לחומרא ומחייבינן לה כטומאת שבועיים דנקבה. ולענין ימי טוהר אמרינן לאו לידה היא ולית לה ימי טוהר כלל לא כזכר ולא כנקבה אלא כל דם שתראה דם נדות הוא.

ולא זכיתי להבין, מהיכ"ת לומר שלידת טומטום לאו לידה היא כלל?

Re: ב"ב קכז. לידת טומטום

פורסם: א' ינואר 27, 2019 11:44 pm
על ידי צופר הנעמתי
מה כוונתך מה"ת? מהפס' וילדה זכר עד שיהא זכר משעת לידה כמבואר בסוגיא. נא פרש דבריך.

Re: ב"ב קכז. לידת טומטום

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 8:42 am
על ידי עושה חדשות
הפירוש הפשוט בסוג' הוא כדבריך. זכר ודאי, נקיבה ודאית.
אבל בר"י מיגאש נשמע לי שלידת טומטום איננה לידה כלל. אני טועה?