פסחים קו א - בענין קידוש ביום
פורסם: ג' פברואר 05, 2019 12:17 pm
בס"ד
הראשונים בסוגיא דנים האם גם בקידוש ביום שבת יש איסור טעימה קודם קידוש.
במהר"ם חלאווה הביא את דברי הרמב"ם בזה (הל' שבת פכ"ט ה"י), וכתב וז"ל:
(הרמב"ן) [הרמב"ם] ז"ל כ' שאסור לטעום כלום קודם קדוש זה של יום כמו בקדוש הלילה. ואינו מחוור, דאין זה קדוש ממש, שכבר נתקדש היום פעם אחת, ולא מצינו לקדוש ב"ד ללילה וליום, אלא שהחכמים תקנו לקבוע סעודתו על היין ומסמכי לי' אקרא אבל מדרבנן הוא הילכך מותר לטעום.
אשמח אם מישהו יוכל לבאר לי משפט זה. האם הכוונה לקידוש בית דין שמקדשים את החודש? בי"ד אינם מקדשים בלילה בכלל אלא ביום (ר"ה כה:). ואולי כוונתו כשם שבי"ד אינם מקדשים אלא פעם אחת בתחילת החודש כך גם אין מקדשים את השבת אלא פעם אחת בלילה בכניסת השבת.
או שיש כאן פתרון אחר לר"ת הזה.
הראשונים בסוגיא דנים האם גם בקידוש ביום שבת יש איסור טעימה קודם קידוש.
במהר"ם חלאווה הביא את דברי הרמב"ם בזה (הל' שבת פכ"ט ה"י), וכתב וז"ל:
(הרמב"ן) [הרמב"ם] ז"ל כ' שאסור לטעום כלום קודם קדוש זה של יום כמו בקדוש הלילה. ואינו מחוור, דאין זה קדוש ממש, שכבר נתקדש היום פעם אחת, ולא מצינו לקדוש ב"ד ללילה וליום, אלא שהחכמים תקנו לקבוע סעודתו על היין ומסמכי לי' אקרא אבל מדרבנן הוא הילכך מותר לטעום.
אשמח אם מישהו יוכל לבאר לי משפט זה. האם הכוונה לקידוש בית דין שמקדשים את החודש? בי"ד אינם מקדשים בלילה בכלל אלא ביום (ר"ה כה:). ואולי כוונתו כשם שבי"ד אינם מקדשים אלא פעם אחת בתחילת החודש כך גם אין מקדשים את השבת אלא פעם אחת בלילה בכניסת השבת.
או שיש כאן פתרון אחר לר"ת הזה.