עמוד 1 מתוך 1

קידושין עא: ואפילו 'נורא' לא מושלי אהדדי - מאי נורא?

פורסם: ג' פברואר 12, 2019 4:32 pm
על ידי מיללער
בקידושין עא: תרתי אפמייא הויין, חדא עיליתא וחדא תתיייתא, חדא כשירה (ביוחסין) וחדא פסולה ובין חדא לחדא פרסה, וקא קפדי אהדדי ואפילו נורא לא מושלי אהדדי.

ופירש"י ואפי' נורא לא מושלי אהדדי: כדי שלא יהו רגילים אצלם שלא להתחתן בם.

על תיבת 'נורא' לא פירש רש"י כלום, וראיתי שבין במתיבתא דעוז והדר ובין בארטסקרולל מהד' שוטנשטיין פירשו שאפילו 'אש' לא השאילו זל"ז. והדבר היה תמוה בעיני דלכאורה איך משאילים 'אש' דבר שאין בו ממש, ואם הכוונה על אבנים שמוציאין בהן אש, האם לזה קראו חז"ל בלשון נורא?

אולם בערוך ערך נר (ה) מביא הגמ' משבת סז. ליתי נורא ברקא (לפנינו הגירסא בגמ' נירא ברקא) והפירוש הוא חוט של שער, והוסיף שזה מגזירת אין עושין שתי בתי נירין במס' שבת, או אין לוקחין מן הגרדי לא נירין ולא עירין במס' ב"ק.

ולפענ"ד מסתבר יותר דאף כאן בקידושין הכוונה שלא השאילו 'נירין' (חוט של האורג) אהדדי, ולא כמו שפירשו שהכוונה לאש.

Re: קידושין עא: ואפילו 'נורא' לא מושלי אהדדי - מאי נורא?

פורסם: ג' פברואר 12, 2019 4:46 pm
על ידי אוצר החכמה
אולי. אבל קראתי פעם שלפני המצאת הגפרורים אנשים היו שומרים על האש דולקת כדי שלא יהיה צורך להצית. וכאשר כבתה במקום לטרוח להצית מחדש היו הולכים לשכנים עם מחתה ולוקחים אש. כך שיתכן שמה שנראה לנו קצת תמוה היה נראה להם טבעי לחלוטין.

Re: קידושין עא: ואפילו 'נורא' לא מושלי אהדדי - מאי נורא?

פורסם: ג' פברואר 12, 2019 5:00 pm
על ידי כרמי שלי
מיללער כתב: . . והדבר היה תמוה בעיני דלכאורה איך משאילים 'אש' דבר שאין בו ממש . .

ושמא זהו הפלאת הענין, שאפי' בכגון דא דזה נהנה וזה לא חסר לא נתנו זל"ז.

Re: קידושין עא: ואפילו 'נורא' לא מושלי אהדדי - מאי נורא?

פורסם: ג' פברואר 12, 2019 7:25 pm
על ידי מיללער
אוצר החכמה כתב:אולי. אבל קראתי פעם שלפני המצאת הגפרורים אנשים היו שומרים על האש דולקת כדי שלא יהיה צורך להצית. וכאשר כבתה במקום לטרוח להצית מחדש היו הולכים לשכנים עם מחתה ולוקחים אש. כך שיתכן שמה שנראה לנו קצת תמוה היה נראה להם טבעי לחלוטין.

אבל זה לא נקרא 'שאלה' (מושלי אינשי), זה מתנה לכאורה, והוו"ל ואפי' נורא לא יהבי להדדי, לא?

Re: קידושין עא: ואפילו 'נורא' לא מושלי אהדדי - מאי נורא?

פורסם: ד' פברואר 13, 2019 1:56 am
על ידי אהרן תאומים
מיללער כתב:בקידושין עא: תרתי אפמייא הויין, חדא עיליתא וחדא תתיייתא, חדא כשירה (ביוחסין) וחדא פסולה ובין חדא לחדא פרסה, וקא קפדי אהדדי ואפילו נורא לא מושלי אהדדי.

ופירש"י ואפי' נורא לא מושלי אהדדי: כדי שלא יהו רגילים אצלם שלא להתחתן בם.

על תיבת 'נורא' לא פירש רש"י כלום, וראיתי שבין במתיבתא דעוז והדר ובין בארטסקרולל מהד' שוטנשטיין פירשו שאפילו 'אש' לא השאילו זל"ז. והדבר היה תמוה בעיני דלכאורה איך משאילים 'אש' דבר שאין בו ממש, ואם הכוונה על אבנים שמוציאין בהן אש, האם לזה קראו חז"ל בלשון נורא?

אולם בערוך ערך נר (ה) מביא הגמ' משבת סז. ליתי נורא ברקא (לפנינו הגירסא בגמ' נירא ברקא) והפירוש הוא חוט של שער, והוסיף שזה מגזירת אין עושין שתי בתי נירין במס' שבת, או אין לוקחין מן הגרדי לא נירין ולא עירין במס' ב"ק.

ולפענ"ד מסתבר יותר דאף כאן בקידושין הכוונה שלא השאילו 'נירין' (חוט של האורג) אהדדי, ולא כמו שפירשו שהכוונה לאש.

שמא הגירסא צ"ל אפילו נורא לא מתלי אהדדי , ראה (פסחים עה:) כגון דשפייה למנא משחא ואתלי ביה נורא ההוא למה לי קרא למעוטי השתא לפני מלך בשר ודם אין עושין כן לפני מלך וכו',( פסחים קג:) רש"י קא מתלי נורא בשרגא - מדליק אבוקה בנר:

Re: קידושין עא: ואפילו 'נורא' לא מושלי אהדדי - מאי נורא?

פורסם: ד' פברואר 13, 2019 3:49 am
על ידי שמואל דוד
לכאורה פשוט שהכוונה לאש. ולא קשה כ״כ לשון שאלה.
ועיין עוד בספר ראשי אלפי ישראל חלק ג עמוד 20.

Re: קידושין עא: ואפילו 'נורא' לא מושלי אהדדי - מאי נורא?

פורסם: ד' פברואר 13, 2019 5:09 am
על ידי מיללער
אהרן תאומים כתב:
מיללער כתב:בקידושין עא: תרתי אפמייא הויין, חדא עיליתא וחדא תתיייתא, חדא כשירה (ביוחסין) וחדא פסולה ובין חדא לחדא פרסה, וקא קפדי אהדדי ואפילו נורא לא מושלי אהדדי.

ופירש"י ואפי' נורא לא מושלי אהדדי: כדי שלא יהו רגילים אצלם שלא להתחתן בם.

על תיבת 'נורא' לא פירש רש"י כלום, וראיתי שבין במתיבתא דעוז והדר ובין בארטסקרולל מהד' שוטנשטיין פירשו שאפילו 'אש' לא השאילו זל"ז. והדבר היה תמוה בעיני דלכאורה איך משאילים 'אש' דבר שאין בו ממש, ואם הכוונה על אבנים שמוציאין בהן אש, האם לזה קראו חז"ל בלשון נורא?

אולם בערוך ערך נר (ה) מביא הגמ' משבת סז. ליתי נורא ברקא (לפנינו הגירסא בגמ' נירא ברקא) והפירוש הוא חוט של שער, והוסיף שזה מגזירת אין עושין שתי בתי נירין במס' שבת, או אין לוקחין מן הגרדי לא נירין ולא עירין במס' ב"ק.

ולפענ"ד מסתבר יותר דאף כאן בקידושין הכוונה שלא השאילו 'נירין' (חוט של האורג) אהדדי, ולא כמו שפירשו שהכוונה לאש.

שמא הגירסא צ"ל אפילו נורא לא מתלי אהדדי , ראה (פסחים עה:) כגון דשפייה למנא משחא ואתלי ביה נורא ההוא למה לי קרא למעוטי השתא לפני מלך בשר ודם אין עושין כן לפני מלך וכו',( פסחים קג:) רש"י קא מתלי נורא בשרגא - מדליק אבוקה בנר:

נפלא, רעיון מצוין!

Re: קידושין עא: ואפילו 'נורא' לא מושלי אהדדי - מאי נורא?

פורסם: ד' פברואר 13, 2019 5:26 am
על ידי שמואל דוד
בכל הכת״י וראשונים הגירסא מושלי. וקשה מאוד להגיה הספרים.

Re: קידושין עא: ואפילו 'נורא' לא מושלי אהדדי - מאי נורא?

פורסם: ד' פברואר 13, 2019 5:33 am
על ידי אהרן תאומים
אכן אין מגיהין מן הסברא, וזו הייתה הצעה בלבד , ומאחר והאתר שדרכו אני עושה חיפושים בש"ס ועדי הנוסח, כבר לא עובד כ 36 שעות עקב נפילת שרת, וכשיחזור לפעול אבדוק הדברים שוב ב"ה

Re: קידושין עא: ואפילו 'נורא' לא מושלי אהדדי - מאי נורא?

פורסם: ד' פברואר 13, 2019 5:38 am
על ידי שמואל דוד
חיפשתי בהכי גרסינן ולא מצאתי גירסא הנ״ל.
וע״ע בספר ראשי אלפי ישראל שציינתי לעיל.

Re: קידושין עא: ואפילו 'נורא' לא מושלי אהדדי - מאי נורא?

פורסם: ד' פברואר 13, 2019 6:09 am
על ידי אהרן תאומים
אשמח אם תעלה את העמוד הרלוונטי מהספר הנ"ל כי אינו תחת ידי וכמדומני שגם לא חמיתיו אי פעם

Re: קידושין עא: ואפילו 'נורא' לא מושלי אהדדי - מאי נורא?

פורסם: ד' פברואר 13, 2019 7:06 am
על ידי שמואל דוד
אהרן תאומים כתב:אשמח אם תעלה את העמוד הרלוונטי מהספר הנ"ל כי אינו תחת ידי וכמדומני שגם לא חמיתיו אי פעם

https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx? ... 2130705820

Re: קידושין עא: ואפילו 'נורא' לא מושלי אהדדי - מאי נורא?

פורסם: ד' פברואר 13, 2019 8:13 am
על ידי מיללער
שמואל דוד כתב:
אהרן תאומים כתב:אשמח אם תעלה את העמוד הרלוונטי מהספר הנ"ל כי אינו תחת ידי וכמדומני שגם לא חמיתיו אי פעם

https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx? ... 2130705820

הקונטרס ראשי אלםי ישראל הוא מעשה ידיו של הנוכל שאפאטשניק, וכנראה שמות הכותבים שם בדוים הם. הקטע הזה נכתב תחת שם 'הרב אלחנן מכבי' - מי זה?

והנה דבריו, איני מבין את פירושו שרוצה לפרש

Re: קידושין עא: ואפילו 'נורא' לא מושלי אהדדי - מאי נורא?

פורסם: ד' פברואר 13, 2019 8:27 am
על ידי שמואל דוד
מיללער כתב:
שמואל דוד כתב:
אהרן תאומים כתב:אשמח אם תעלה את העמוד הרלוונטי מהספר הנ"ל כי אינו תחת ידי וכמדומני שגם לא חמיתיו אי פעם

https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx? ... 2130705820

הקונטרס ראשי אלםי ישראל הוא מעשה ידיו של הנוכל שאפאטשניק, וכנראה שמות הכותבים שם בדוים הם. הקטע הזה נכתב תחת שם 'הרב אלחנן מכבי' - מי זה?

והנה דבריו, איני מבין את פירושו שרוצה לפרש

https://www.geni.com/people/Elchonon-Ma ... 2244454485
https://www.geni.com/people/Rabbi-Chaim ... 2500864576

Re: קידושין עא: ואפילו 'נורא' לא מושלי אהדדי - מאי נורא?

פורסם: ד' פברואר 13, 2019 3:47 pm
על ידי אהרן תאומים
אחר העיון חוזרני בי לחלוטין מההגהה, והלשון מושלי מופיע כמה פעמים בש""ס גבי שאילה, ראו לדוגמא מענינת (יבמות קכ ע"ב)כיס וארנקי מנחשי אינשי ולא מושלי, אמנם שאילת אש נשמע לא מובן וכן הלשון אהדדי , אלא שהכוונה בשאילת אש דומא ללשון שאילת שלום והכוונה שבאים אחד לשני להדליק אש ומחכים עד דמתלי נורא בשרגא, ומכאן החשש לרגילות אחד אצל השני, (שבת כו ע"א) אתת אמרה לה זיל איתלי שרגא אזלא אתלא שרגא אינפח בה נורא ואכלתה