ברכות מז. - 'רב אחא' או 'אתא רב'?
פורסם: ג' מרץ 05, 2019 8:15 am
לפנינו בברכות מז ע"א:
ה'גברא רבא' הוא רב אחא. כן הוא ברוב הדפוסים שממהדורת אמשטרדם תע"ד ופפד"מ ת"פ ואילך.
אלא שבדפוסים הישנים נדפס: "על אתא רב, אמרי: אתא גברא...". כן הוא בדפוסי שונצינו וויניציאה, ובדפוסים הבאים עד דפוס פפד"א תנ"ז ודפוס ברלין-פפד"א תע"ה.
נמצא שה'גברא רבא' הוא רב.
לפי זה מובן מדוע האחרונים דוגמת הפני יהושע ונהר שלום העתיקו "רב".
חשוב אפוא לבדוק בכתבי היד ובספרי קדמונינו.
כת"י מינכן 95: תלמידי דרב הוו יתבי בסעודתא על ואתא רב ואמרי אתא לן גברא דמבריך.
כת"י פאריז 671: תלמידי דרב הוו יתבי בסעודתא על אתא רב אמרו אתא לן גברא רבה דמברך לן.
כת"י אוקספורד 366: תלמידי דרב הוו יתבי בסעודתא עאל אתא רב אמרו אתא לן גברא רבא דמבריך לן.
כת"י פירנצה: תלמידי דרב הוו יתבי בסעוד' על ואתא רב אמרי אתא לן גברא דמבריך לן.
כת"י קמבריג' T-S F 1(2).106: תלמידי דרב כרוך ריפתא חזיוה לרב דעייל ו..?תי אמרי אתא ליה גברא דמבריך לן.
הלכות גדולות סי' א פרק ז (ויניציאה ש"ח דף י ע"ג): תלמידי דרב הוו יתבי בסעודתא עאל אתא רב אמרי אתא לן גברא דמברך לן.
פסקי הרי"ד: תלמידי דרב הוו יתבי בסעוד' על אתא רב אמרו אתא לן גברא דמברך לן.
ספר המנוחה הלכות ברכות פ"ה ה"ט: תלמידי דרב כרוך ריפתא חזיה לרב דעייל ואתי אמרי אתא גברי דמברך לן.
יסוד משנה תורה הלכות ברכות פ"ה ה"ט: תלמידי דרב הוו יתבי בסעודתא עאל ואתא רב באחרונה אמרי אתא גברא רבה דמברך לן. אמר להו רב מי סבריתו...
סיכום: כולם מסכימים לגירסת רב.
אלא שעמד נגדי האור זרוע, שבחלק א, הלכות סעודה סי' קפח, מביא: תלמידי דרב הוי יתבי בסעודתא על רב אחא אמרי אתא לן גברא רבה דמברך לן.
זהו עד הנוסח היחיד, ממה שמצאתי, הגורס "על רב אחא".
אבל לא סוף דבר הוא. בכתב היד ממנו נדפס האור זרוע (רוזנטליאנה 1) מובא כך:
בכתב היד נראה בעליל שהסופר כתב על אתא רב, עד שבא מישהו ומחק את מושב התי'ו ועשאה לחי'ת, ורשם נקודות מעל 'אתא רב' להורות שיש להפוך את סדר התיבות: 'רב אחא'. ועל פי זה נדפס באור זרוע 'רב אחא'.
תלמידי דרב הוו יתבי בסעודתא, על רב אחא. אמרי: אתא גברא רבא דמברך לן. אמר להו: מי סבריתו דגדול מברך? עיקר שבסעודה מברך. והלכתא: גדול מברך, אף על גב דאתא לבסוף.
ה'גברא רבא' הוא רב אחא. כן הוא ברוב הדפוסים שממהדורת אמשטרדם תע"ד ופפד"מ ת"פ ואילך.
אלא שבדפוסים הישנים נדפס: "על אתא רב, אמרי: אתא גברא...". כן הוא בדפוסי שונצינו וויניציאה, ובדפוסים הבאים עד דפוס פפד"א תנ"ז ודפוס ברלין-פפד"א תע"ה.
נמצא שה'גברא רבא' הוא רב.
לפי זה מובן מדוע האחרונים דוגמת הפני יהושע ונהר שלום העתיקו "רב".
חשוב אפוא לבדוק בכתבי היד ובספרי קדמונינו.
כת"י מינכן 95: תלמידי דרב הוו יתבי בסעודתא על ואתא רב ואמרי אתא לן גברא דמבריך.
כת"י פאריז 671: תלמידי דרב הוו יתבי בסעודתא על אתא רב אמרו אתא לן גברא רבה דמברך לן.
כת"י אוקספורד 366: תלמידי דרב הוו יתבי בסעודתא עאל אתא רב אמרו אתא לן גברא רבא דמבריך לן.
כת"י פירנצה: תלמידי דרב הוו יתבי בסעוד' על ואתא רב אמרי אתא לן גברא דמבריך לן.
כת"י קמבריג' T-S F 1(2).106: תלמידי דרב כרוך ריפתא חזיוה לרב דעייל ו..?תי אמרי אתא ליה גברא דמבריך לן.
הלכות גדולות סי' א פרק ז (ויניציאה ש"ח דף י ע"ג): תלמידי דרב הוו יתבי בסעודתא עאל אתא רב אמרי אתא לן גברא דמברך לן.
פסקי הרי"ד: תלמידי דרב הוו יתבי בסעוד' על אתא רב אמרו אתא לן גברא דמברך לן.
ספר המנוחה הלכות ברכות פ"ה ה"ט: תלמידי דרב כרוך ריפתא חזיה לרב דעייל ואתי אמרי אתא גברי דמברך לן.
יסוד משנה תורה הלכות ברכות פ"ה ה"ט: תלמידי דרב הוו יתבי בסעודתא עאל ואתא רב באחרונה אמרי אתא גברא רבה דמברך לן. אמר להו רב מי סבריתו...
סיכום: כולם מסכימים לגירסת רב.
אלא שעמד נגדי האור זרוע, שבחלק א, הלכות סעודה סי' קפח, מביא: תלמידי דרב הוי יתבי בסעודתא על רב אחא אמרי אתא לן גברא רבה דמברך לן.
זהו עד הנוסח היחיד, ממה שמצאתי, הגורס "על רב אחא".
אבל לא סוף דבר הוא. בכתב היד ממנו נדפס האור זרוע (רוזנטליאנה 1) מובא כך:
בכתב היד נראה בעליל שהסופר כתב על אתא רב, עד שבא מישהו ומחק את מושב התי'ו ועשאה לחי'ת, ורשם נקודות מעל 'אתא רב' להורות שיש להפוך את סדר התיבות: 'רב אחא'. ועל פי זה נדפס באור זרוע 'רב אחא'.