עמוד 1 מתוך 1

ב"ק צ. לא עשו ולא כלום

פורסם: א' מרץ 10, 2019 2:07 am
על ידי עושה חדשות
ב"ק צ.
המוכר עבדו לאחר ופסק עמו על מנת שישמשנו שלשים יום וכו' רבי אליעזר אומר שניהם אינן בדין יום או יומים זה לפי שאינו תחתיו וזה לפי שאינו כספו אמר רבא מ"ט דרבי אליעזר אמר קרא כי כספו הוא כספו המיוחד לו כמאן אזלא הא דאמר אמימר איש ואשה שמכרו בנכסי מלוג לא עשו ולא כלום כמאן כרבי אליעזר מאן תנא להא דת"ר מי שחציו עבד וחציו בן חורין וכן עבד של שני שותפין אין יוצאין בראשי אברים שאינן חוזרין אמר ליה רב מרדכי לרב אשי הכי אמרי משמיה דרבא ר' אליעזר היא מי לא אמר ר' אליעזר כספו המיוחד לו הכא נמי עבדו המיוחד לו.

רש"י;
לא עשו ולא כלום - שאינו לא לזה ולא לזה ואם מת אחד מהם זה הנשאר מוציא מידי הלקוחות ולא דמו לשותפין דעלמא דהתם יש לזה חלק בכולו ליטול חצי וכן לזה אבל הכא כולן קנויין לה לגוף וכולן קנויין לו לפירות וליכא מיוחד לא לזה ולא לזה.

תוספות;
כמאן אזלא הא דאמר אמימר כו' - נראה דמכירה יליף משחרור דשחרור הוא כעין מכירה דאי מדין יום או יומים יליף אמאי אצטריך בסמוך גבי שחרור עבדו המיוחד לו.

הגמ' בב"ב ד"נ. מפרשת את דינא דאמימר באופ"א, וכך נפסק.
אבל רצוני להבין את הגמ' בב"ק, בעל ואשה מוכרים נכס המשותף לשניהם, והמכירה לא תחול כי זה לא 'כספו המיוחד לו'. מה ההבנה בזה?

Re: ב"ק צ. לא עשו ולא כלום

פורסם: א' מרץ 17, 2019 2:20 am
על ידי סגי נהור
עושה חדשות כתב:אבל רצוני להבין את הגמ' בב"ק, בעל ואשה מוכרים נכס המשותף לשניהם, והמכירה לא תחול כי זה לא 'כספו המיוחד לו'. מה ההבנה בזה?

ראה גם תוס' רי"ד ד"ה חש"ו.

אולי אתה מבקש הבנה עמוקה יותר, אבל לכאורה ההבנה הפשוטה כאן היא שמכירה היא חלות על הנכס ולא העברת בעלות בלבד, וצריך שיהיה מי שבכחו לפעול חלות זו, וכלשון הרא"ש כאן: כיון דלאשה הגוף ולבעל הפירות לא מיחזו נכסים לא לאשה ולא לאיש ואין מכירה חל עליהם. עכ"ל.

Re: ב"ק צ. לא עשו ולא כלום

פורסם: א' מרץ 17, 2019 7:09 am
על ידי בתבונה
כעין דוגמא "גזל ולא נתייאשו הבעלים שניהם אין יכולים להקדיש, ואפילו שניהם יחד לא יכולים להקדיש (ולמכור)