השראת השכינה בהר סיני עד מתי?
פורסם: א' מרץ 24, 2019 8:41 pm
דברי רש"י בתענית על שהיית השכינה בהר סיני עד שהוקם המשכן
איתא בתענית (כא, ב),
ופירש"י,
ובדברי רש"י הללו נגנזו כמה מטמוניות, נשתדל למשמש ולפשפש בהם ולמצוא בהם טעם ודעת.
איתא בתענית (כא, ב),
אמר ליה תנינא, רבי יוסי אומר לא מקומו של אדם מכבדו, אלא אדם מכבד את מקומו. שכן מצינו בהר סיני שכל זמן שהשכינה שרויה עליו אמרה תורה גם הצאן והבקר אל ירעו אל מול ההר ההוא, נסתלקה שכינה ממנו אמרה תורה במשך היבל המה יעלו בהר.
ופירש"י,
אל מול ההר ההוא - מדכתיב ההוא משמע כל זמן שהוא בגדולתו, שהשכינה עליו, נסתלקה השכינה במשוך היובל וגו', ואף על גב דהאי קרא בלוחות הראשונות כתיב לא נסתלקה שכינה עד לוחות האחרונות שניתנו ביום הכפורים, וגם כל ימות החורף שעסקו במלאכת המשכן שהתה שכינה בהר, ומשם ניתנו כל המצות בקולי קולות ולפידים כיום קבלת עשרת הדברות, עד אחד בניסן שהוקם המשכן, ונסעה וזזה שכינה מן ההר וישבה לה על הכפורת, ושם באהל מועד נשנית התורה כללותיה ופרטותיה, ועל אותה שעה היה מתיר להם בלוחות הראשונות לעלות, כדאמרינן במסכת ביצה (ה, א) כל דבר שבמנין - צריך מנין אחר להתירו, ובראש קונטרס רומי אתה מוצא תשובת רבים בכך.
ובדברי רש"י הללו נגנזו כמה מטמוניות, נשתדל למשמש ולפשפש בהם ולמצוא בהם טעם ודעת.