עמוד 1 מתוך 1

תענית כג. האם חוני המעגל גרם למיתתו קודם זמנו?

פורסם: ב' אפריל 08, 2019 10:25 am
על ידי טוב וחסד
בתענית שם, מסופר שחוני המעגל ישן שבעים שנה וכו'. לאחר מכן כשנכנס לבה"מ אמר להם: אני הוא אותו חוני שאתם מדברים עליו. אבל לא האמינו לו ולא נתנו לו כבוד כראוי לו. חלשה דעתו של חוני, ביקש רחמים שימות, ומת!
אם נניח שחוני המעגל היה בסביבות גיל ה-30 לחייו, הרי שבתום ה-70 שנה של השינה, היה בגיל 100, אם כן נותרו לו עוד שנים לחיות בתורה ומעש"ט - למה אם כן התפלל שימות?! המהרש״א שם אכן כותב שלא הגיע עדיין זמנו למות שאותן שבעים שנים שהיה ישן לא נחשב לו לכלום.

Re: תענית כג. האם חוני המעגל גרם למיתתו קודם זמנו?

פורסם: ב' אפריל 08, 2019 10:41 am
על ידי .השוחט
מכיון שבכך הוא לימד לנצח ש"או חברותא או מיתותא", וזה היה עיקר תפקיד הרבצת תורתו בעולם שנותר לו ללמד באותה שעה, ואת זה יכול היה ללמד רק על ידי לבקש שיסתלק וימחיש כמה זה נכון.

ומלבד זאת, הרי בלי קשר לבן כמה היה וכמה עדיין לא פעל, הרי לא היה שייך לדור החדש ולא היתה לו שום אפשרות לתקשר ולשרוד עמם.

Re: תענית כג. האם חוני המעגל גרם למיתתו קודם זמנו?

פורסם: ב' אפריל 08, 2019 11:10 am
על ידי אוצר החכמה
טוב וחסד כתב:בתענית שם, מסופר שחוני המעגל ישן שבעים שנה וכו'. לאחר מכן כשנכנס לבה"מ אמר להם: אני הוא אותו חוני שאתם מדברים עליו. אבל לא האמינו לו ולא נתנו לו כבוד כראוי לו. חלשה דעתו של חוני, ביקש רחמים שימות, ומת!
אם נניח שחוני המעגל היה בסביבות גיל ה-30 לחייו, הרי שבתום ה-70 שנה של השינה, היה בגיל 100, אם כן נותרו לו עוד שנים לחיות בתורה ומעש"ט - למה אם כן התפלל שימות?! המהרש״א שם אכן כותב שלא הגיע עדיין זמנו למות שאותן שבעים שנים שהיה ישן לא נחשב לו לכלום.


לא הבנתי את החשבון.
באיזה גיל הוא היה צריך להיות כדי שהיית אומר שלא נשארו לו עוד שנים לחיות בתורה ומעש"ט.

Re: תענית כג. האם חוני המעגל גרם למיתתו קודם זמנו?

פורסם: ב' אפריל 08, 2019 3:06 pm
על ידי ביקורת תהיה
השוחט כתב:א. בכך הוא לימד לנצח ש"או חברותא או מיתותא", וזה היה עיקר תפקיד הרבצת תורתו בעולם שנותר לו ללמד באותה שעה.
ב. מלבד זאת, הרי לא היה שייך לדור החדש ולא היתה לו שום אפשרות לתקשר ולשרוד עמם.
א. רעיון מתוק מדבש.
ב. דברים על דרך זה כותב מלבי"ם בספר מלכים אצל האמור באליהו 'וישאל את נפשו למות':
כִּי רָאָה שֶׁכְּבָר תִּקֵּן לְצֹרֶךְ עַצְמוֹ אֶת אֲשֶׁר הָיָה לוֹ לְתַקֵּן בַּחַיִּים הַזְּמַנִּיִּים, וְרָאוּי כִּי תָּשׁוּב נַפְשׁוֹ אֶל צְרוֹר הַחַיִּים וְתַעֲזֹב אֶת הַלְּבוּשׁ הַחָמְרִי הַמַּאֲפִיל בֵּינָהּ וּבֵין הָאוֹר הַבָּהִיר. וְזֶהוּ שֶׁאָמַר שֶׁשָּׁאַל אֶת נַפְשׁוֹ, רוֹצֶה לוֹמַר לְתוֹעֶלֶת נַפְשׁוֹ.