עמוד 1 מתוך 1

בריש ביצה, האיך יו״ט מכין לעצמו

פורסם: ו' מאי 10, 2019 9:18 am
על ידי מלבב
בריש ביצה בסוגיא ד הכנה דרבה, הקשו התוספת בד״ה והיה, איך מותר לבשל מיו״ט לשבת הרי שבת מכין לחול, ותירצו משום הואיל, רואים מהתוספת שיו״ט מכין לעצמו, וכן מוכח בתוספת דף ד ד״ה אלא, ולכאורה הרי הכנה לומדים מהפסוק והכינו ששבת בעי הזמנה וההזמנה יהיה בחול, אז למה יו״ט מכין לעצמו?

Re: בריש ביצה, האיך יו״ט מכין לעצמו

פורסם: ו' מאי 10, 2019 6:28 pm
על ידי עזריאל ברגר
יו"ט מכין לעצמו - הואיל והתורה התירה זאת בפירוש!

Re: בריש ביצה, האיך יו״ט מכין לעצמו

פורסם: א' מאי 12, 2019 1:07 pm
על ידי מעט דבש
מלבב כתב:בריש ביצה בסוגיא ד הכנה דרבה, הקשו התוספת בד״ה והיה, איך מותר לבשל מיו״ט לשבת הרי שבת מכין לחול, ותירצו משום הואיל, רואים מהתוספת שיו״ט מכין לעצמו, וכן מוכח בתוספת דף ד ד״ה אלא, ולכאורה הרי הכנה לומדים מהפסוק והכינו ששבת בעי הזמנה וההזמנה יהיה בחול, אז למה יו״ט מכין לעצמו?

הקושיא היא לשיטת רש"י (ביצה ב:) בדין הכנה דרבה.
ואכן הקשו כן הראשונים (עיין רשב"א ובעל המאור), על רש"י, איך יו"ט מכין לעצמו, ופירשו הכנה דרבה באופן אחר.
ועיין שיטמ"ק, מאירי, ופנ"י מה שיישבו דעת רש"י (ועיין גם בר"ן).

Re: בריש ביצה, האיך יו״ט מכין לעצמו

פורסם: ב' מאי 13, 2019 8:45 am
על ידי מלבב
עזריאל ברגר כתב:יו"ט מכין לעצמו - הואיל והתורה התירה זאת בפירוש!

אבל בתוספת דף ד מבואר שגם לידה הוי הכנה, א״כ מאי מקשה הגמרא שבת בעלמא תשתרי הרי אין שבת מכין לעצמו, בע״כ ששבת כן מכין לעצמו.