עמוד 1 מתוך 1

ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד דהוא ג' מילים (סנהדרין לב:)

פורסם: ב' מאי 13, 2019 8:43 am
על ידי חוות דעת
בלומדי נפגשתי בדברי התוס' בסנהדרין [דף לב: ד''ה היכי] וז''ל פ"ה כשקיבלו עדותן של עדים ואם תאמר א"כ במאי חסמינן להו הא כיון שהגיד שוב אינו חוזר ומגיד וכ"ת שיחזרו בהן תוך כדי דיבור כפ"ה הא מי יימר כדאמריתו טפי מתוך כדי דיבור עכ''ל.

ידוע מח' האחרונים אם תוך כדי דיבור הוא שיעור שלום עליך רבי, או שלום עליך רבי ומורי, עי' מ''ב [סי' קכד ס''ק לד].

והנה אם נאמר דשיעור תוכ''ד הוא שלום עליך רבי ומורי, א''כ לק''מ קושיית התוס', דהרי "מי יימר כדאמריתו" הוי פחות מכדי דיבור, דשלום עליך רבי ומורי, הם 10 הברות (ש-לום ע-לי-ך ר-בי ו-מו-רי), ואילו "מי יימר כדאמריתו" הם 8 הברות (מי יי-מר כ-ד-אמ-רי-תו), ונמצא דעדיין לא עבר הזמן של תוכ''ד, אבל אם נאמר דהשיעור של תוכ''ד הוא שלום עליך רבי, מובנים היטב דברי התוס', ד"שלום עליך רבי" הם 7 הברות (ש-לום ע-לי-ך ר-בי), ואילו "מי יימר כדאמריתו" הם 8 הברות, ונמצא דבאמת כבר עבר זמן תוכ''ד.

לכאורה זו ראייה נפלאה, חפשתי באחרונים אבל לא מצאתי מי שמביא אותה, מה דעתכם?

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד הוא ד' מילים (סנהדרין לב:)

פורסם: ב' מאי 13, 2019 9:22 am
על ידי מקדש מלך
לא צריך לשנות את שם האשכול ל'ראיה נפלאה לזמן תוכ"ד הוא ג' מילים'?

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד הוא ד' מילים (סנהדרין לב:)

פורסם: ב' מאי 13, 2019 3:41 pm
על ידי כרמי שלי
חוות דעת כתב: . . "מי יימר כדאמריתו" הם 8 הברות (מי יי-מר כ-ד-אמ-רי-תו) . .

"כִּדְ..." הוא הברה אחת.

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד הוא ד' מילים (סנהדרין לב:)

פורסם: ב' מאי 13, 2019 3:55 pm
על ידי מה שנכון נכון
ע"ש בערל"נ.

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד הוא ג' מילים (סנהדרין לב:)

פורסם: ב' מאי 13, 2019 9:52 pm
על ידי חוות דעת
מקדש מלך כתב:לא צריך לשנות את שם האשכול ל'ראיה נפלאה לזמן תוכ"ד הוא ג' מילים'?


צודק, שיניתי ותודה

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד הוא ד' מילים (סנהדרין לב:)

פורסם: ב' מאי 13, 2019 9:57 pm
על ידי חוות דעת
כרמי שלי כתב:
חוות דעת כתב: . . "מי יימר כדאמריתו" הם 8 הברות (מי יי-מר כ-ד-אמ-רי-תו) . .

"כִּדְ..." הוא הברה אחת.


אני לא בטוח אם לקרוא כמו שכתבת או "כְ-דֶ אמריתו " איברא דגירסת הגמ' היא "כדקאמריתו אבל ממ''נ לא משנה לענין הראייה שהבאתי

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד הוא ד' מילים (סנהדרין לב:)

פורסם: ב' מאי 13, 2019 10:03 pm
על ידי חוות דעת
מה שנכון נכון כתב:ע"ש בערל"נ.


ז''ל הערוך לנר על התוס' שם: היינו לפי מ"ד בב"ק (עג ב) ובשאר דוכתי דשאלת שלום דרב לתלמיד הוא שיעור של כדי דיבור דלמ"ד שם כדי שאילת תלמיד לרב דהיינו שיאמר שלום עליך רבי ומורי מי יימר לא הוי יותר כדי דיבור עכ''ל.

והנה האחרונים פליגי כדקיי''ל דתוכ''ד הוא כדי שאילת תלמיד לרב, וא''כ לא נוגעים דברי הערוך לנר למה שכתבי, אבל בכל אופן תודה.

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד הוא ד' מילים (סנהדרין לב:)

פורסם: ב' מאי 13, 2019 11:04 pm
על ידי מה שנכון נכון
חוות דעת כתב:והנה האחרונים פליגי כדקיי''ל דתוכ''ד הוא כדי שאילת תלמיד לרב, וא''כ לא נוגעים דברי הערוך לנר למה שכתבי, אבל בכל אופן תודה.

דבריו אלו, וכן האופן השני שכתב, נוגעים ישירות לשאלה אם יש ראיה מתוס' למחלו' האחרונים או לא.

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד הוא ג' מילים (סנהדרין לב:)

פורסם: ב' מאי 13, 2019 11:28 pm
על ידי כרמי שלי
חוות דעת כתב:
כרמי שלי כתב:
חוות דעת כתב: . . "מי יימר כדאמריתו" הם 8 הברות (מי יי-מר כ-ד-אמ-רי-תו) . .

"כִּדְ..." הוא הברה אחת.

אני לא בטוח אם לקרוא כמו שכתבת או "כְ-דֶ אמריתו " . .

כללי הדקדוק מורים כי לא יבאו שני שוואים נעים זא"ז.

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד דהוא ג' מילים (סנהדרין לב:)

פורסם: ג' מאי 14, 2019 5:15 pm
על ידי כדכד
כללי הדקדוק הם בעברית לא בארמית אך לגופו של ענין נראה לענ"ד שכת"ר צודק