עמוד 1 מתוך 1

ב"מ עז. - מאיזה פסוק לומדים שפועל יכול לחזור בו?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 10:05 am
על ידי ברי היזיקא
בגמ' בב"מ י, א: פועל יכול לחזור בו אפילו בחצי היום, דכתיב "כי לי בני ישראל עבדים [עבדי הם]", ולא עבדים לעבדים. - מוכח כי הלימוד הוא מהכתוב בפרשת בהר פרק כה פסוק נה, המדבר בעבד עברי המוכר עצמו לגוי.
אולם רש"י שם עז, א כתב: יכול לחזור בו, כדכתיב 'כי עבדי הם' ולא עבדים לעבדים, ומהכא יליף לה בקדושין (כב, ב). נראה מלשונו כי הלימוד הוא מפסוק מב המדבר במוכר עצמו לישראל, וצ"ע. וגם באדרת אליהו מביא הגר"א דרש זה בפסוק מב, ולא כמו בגמ', וצ"ע.
ובכלל תמוה מאד מה שכתב רש"י שמהכא יליף לה בקדושין, והרי זו גם גמ' לעיל בב"מ בדף י, א כאמור, ומדוע ציין דוקא לקדושין?

Re: מאיזה פסוק לומדים שפועל יכול לחזור בו?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 10:22 am
על ידי י. אברהם
ברי היזיקא כתב:ובכלל תמוה מאד מה שכתב רש"י שמהכא יליף לה בקדושין, והרי זו גם גמ' לעיל בב"מ בדף י, א כאמור, ומדוע ציין דוקא לקדושין?

כת"י רש"י ב"מ עז, א

רשי עז.PNG
רשי עז.PNG (77.21 KiB) נצפה 4318 פעמים

Re: ב"מ עז. - מאיזה פסוק לומדים שפועל יכול לחזור בו?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 12:49 pm
על ידי ברי היזיקא
נפלא! חצי תשובה - בלבד - בידינו.

Re: מאיזה פסוק לומדים שפועל יכול לחזור בו?

פורסם: א' יוני 02, 2019 7:14 am
על ידי מיללער
י. אברהם כתב:
ברי היזיקא כתב:ובכלל תמוה מאד מה שכתב רש"י שמהכא יליף לה בקדושין, והרי זו גם גמ' לעיל בב"מ בדף י, א כאמור, ומדוע ציין דוקא לקדושין?

כת"י רש"י ב"מ עז, א

רשי עז.PNG

אולי היה לפני זה כת"י שנכתב בר"ת ב"ק והכוונה היתה לבפרק קמא, ומדפיסי וילנא פיענחוהו לבקידושין

Re: ב"מ עז. - מאיזה פסוק לומדים שפועל יכול לחזור בו?

פורסם: א' יוני 02, 2019 8:56 am
על ידי בתבונה
האם השאלה היא גם,
למה הפסוק בנמכר לישראל "כי עבדי הם אשר הוצאתי אתם מארץ מצרים לא ימכרו ממכרת עבד" עדיף יותר מאשר הפסוק "כי לי בני ישראל עבדים עבדי הם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים" שנאמר בנמכר לגוי שיוצא היובל שקנייני קודם...?

Re: ב"מ עז. - מאיזה פסוק לומדים שפועל יכול לחזור בו?

פורסם: א' יוני 02, 2019 10:15 am
על ידי שמואל דוד
עיין בספר עין יהוסף

Re: ב"מ עז. - מאיזה פסוק לומדים שפועל יכול לחזור בו?

פורסם: ב' יוני 03, 2019 2:07 am
על ידי הורודנאי
ברי היזיקא כתב:בגמ' בב"מ י, א: פועל יכול לחזור בו אפילו בחצי היום, דכתיב "כי לי בני ישראל עבדים [עבדי הם]", ולא עבדים לעבדים. - מוכח כי הלימוד הוא מהכתוב בפרשת בהר פרק כה פסוק נה, המדבר בעבד עברי המוכר עצמו לגוי.
אולם רש"י שם עז, א כתב: יכול לחזור בו, כדכתיב 'כי עבדי הם' ולא עבדים לעבדים, ומהכא יליף לה בקדושין (כב, ב). נראה מלשונו כי הלימוד הוא מפסוק מב המדבר במוכר עצמו לישראל, וצ"ע. וגם באדרת אליהו מביא הגר"א דרש זה בפסוק מב, ולא כמו בגמ', וצ"ע.
ובכלל תמוה מאד מה שכתב רש"י שמהכא יליף לה בקדושין, והרי זו גם גמ' לעיל בב"מ בדף י, א כאמור, ומדוע ציין דוקא לקדושין?

הקושיא מתבססת על הנחה שאומרת שיש פה איזה דרשה במובן של היקש וג"ש וריבוי. אבל אפ"ל שאין זה "לימוד" אלא אם כתוב שלי בני ישראל עבדים, ממילא אנו יודעים שאנו מוגדרים עבדים של הקב"ה, וממילא איננו יכולים להיות עבדים למישהו אחר. שזה מציאות שאם אני עבד של מישהו, אינני יכול להיות עבד למישהו אחר, וממילא אין שאלה מאיפוה לומדים את זה, דמשני הפסוקים ידעינן שאנו עבדים לקב"ה וממילא ידעינן שאיננו עבדים לאחרים. וראה באדרת אליהו שם שכתב: עבדי הם "שטרי קודם".

Re: ב"מ עז. - מאיזה פסוק לומדים שפועל יכול לחזור בו?

פורסם: ב' יוני 03, 2019 2:22 am
על ידי לענין
תודה על העלאת הנושא
אכן שמתי לב לפני זמן מה, שיש הרבה ראשונים ז"ל שלומדים זאת מ'כי עבדי הם', והרב שלומדים מ'כי לי בנ''י עבדים עבדי הם'.

Re: ב"מ עז. - מאיזה פסוק לומדים שפועל יכול לחזור בו?

פורסם: ב' יוני 03, 2019 8:30 am
על ידי ברי היזיקא
לא נראה לי שיש הרבה ראשונים שלומדים אחרת מהגמ', אולי זו רק שיגרא דלישנא, אבל הגר"א שהביא זאת על פסוק זה, הוא בדווקא.

Re: ב"מ עז. - מאיזה פסוק לומדים שפועל יכול לחזור בו?

פורסם: ב' יוני 03, 2019 8:32 am
על ידי ברי היזיקא
ומה שכתב שם הגר"א: שטרי קודם - מקורו בתורת כהנים, כמובן.

לתשומת לב הרב הורדנאי...

Re: ב"מ עז. - מאיזה פסוק לומדים שפועל יכול לחזור בו?

פורסם: ד' יוני 26, 2019 1:20 pm
על ידי כחול הים
ברי היזיקא כתב:בגמ' בב"מ י, א: פועל יכול לחזור בו אפילו בחצי היום, דכתיב "כי לי בני ישראל עבדים [עבדי הם]", ולא עבדים לעבדים. - מוכח כי הלימוד הוא מהכתוב בפרשת בהר פרק כה פסוק נה, המדבר בעבד עברי המוכר עצמו לגוי.
אולם רש"י שם עז, א כתב: יכול לחזור בו, כדכתיב 'כי עבדי הם' ולא עבדים לעבדים, ומהכא יליף לה בקדושין (כב, ב). נראה מלשונו כי הלימוד הוא מפסוק מב המדבר במוכר עצמו לישראל, וצ"ע. וגם באדרת אליהו מביא הגר"א דרש זה בפסוק מב, ולא כמו בגמ', וצ"ע.
ובכלל תמוה מאד מה שכתב רש"י שמהכא יליף לה בקדושין, והרי זו גם גמ' לעיל בב"מ בדף י, א כאמור, ומדוע ציין דוקא לקדושין?


וקצת להרחיב הקושיה שגם בגמרא בקידושין ההתייחסות היא לפסוק נה, שבגמרא שם כי לי בנ"י וכו.

אין לי אדרת אליהו כעת אך אולי רש"י רק קיצר הפסוק כי לי בני ישראל עבדים עבדי הם וכוונתו לפסוק נה.